www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

KTM 450 Rally Replica II.

autor: Haro007, 12. 6. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) KTM 450 Rally Replica II.

Po predaji milovanej KTM 690 RR do Nórska som konečne mohol vybehnúť za Števom Svitkom a zobrať si domov 450-ku. To viete, peniaze. Po príjazde domov ihneď nasledovalo skúšanie a učenie sa.

Všetky návyky, získané na ťažkých strojoch majú pri 450 RR malý význam. Je iná. Našťastie, posledný rok som sedel v podstate stále na ľahkonohej 525-ke. Iba deň pred predajom sedlám 690-ku, aby som v eufórii vletel na štvorke plný medzi agáty a potom šúchajúc sa po boku pokračoval hodný kus po šotoline. Haftor  mierne zdvihol obočie pri pohľade na čerstvo ohobľovaný bok motorky, ale nakoniec ju vzal.

450RR08

450-ka ma zo začiatku nenadchla. Podvozok v bežnom prevedení fungoval úplne blbo, lepšie povedané neadekvátne k tak drahému a dobrému rámu. A ten motor! Nástup nahovado, v strede nie výkonová diera ale rovno priepasť a na konci zase poriadna nakladačka. Čiže možnosť ísť na vytočenom motore, inak celé zle. Ako mohol na tomto Števo preháňať svetovú špičku netuším, ale je kúzelník.

Napriek uvedeným zásadným nedostatkom som bol na technických úsekoch, prípadne na rozbitých vypaľovákoch, mierne rýchlejší ako na 690-ke. Motorka jednoznačne menej unavovala a bola obratnejšia. Iba zlomiť ju do kontrolovaného driftu po rovinke bol trochu problém. Preto nastala fáza ladenia.

Faryn ku mne dokvitol cez slnečný októbrový víkend a zamierili sme, po rozborke a zborke, do nemenovaného tankodrómu. Po dvoch hodinách klikania a skúšania je všetko ako má byť. Motorka ide pod plynom výborne. Nevadia kamene, hupy po tankoch ani diery husto za sebou. Do okamihu, keď kvalita môže takmer zabiť. Zrazu som tak rýchly, že v zákrute na rastlej skale uhne predok, pod plynom potom pretočí zadok a letím po piruete otočený chrbtom na kamene. Pri dopade mi šutre prerazia lakeť, následne urobím salto a dopadnem, ako inak, na koleno. Na to, ktoré som si vykĺbil v auguste v Rohožnej a nie je zahojené. Faryn ma nájde ležať vedľa motorky.

DSC09595

Po osi dofičíme domov a ženu láme od smiechu. Totiž som konečne našetril aj na komplet nový výstroj. Pri sadaní na motorku Gabika podotkla, že by som predsa nemal brať nové oblečko na test. Že čo ak padnem. Pche, to určite!!! Tak som sadol čistý a voňavý na KTM, aby som prišiel späť zaprášený, otrhaný a krvavý. Faryn ma rovno berie do špitálu. Po polhodine šitia sa vraciame do garáže, predtým mal službukonajúci dochtorko nejaké poznámky, že ich navštevujem pričasto. Po preriedení tekutej zásoby halucinogénov som zase vo forme. Okašlať lakeť, horšie je s kolenom. Prdieť aj na koleno, hlavne, že podvozok maká na jednotku.

V decembri jazdíme s Maťom Benkom a Števom Svitkom v Piliscséve. Obaja majú nové KTM 450 striekačky, Maťo s fabrickým podvozkom a Števo dokonca s WP52. Podvozky im idú lepšie ako môj sériový upravený, hlavne v extrémne rozbitých častiach. Ale porovnávať sa dá. Zostávalo vylepšiť motor.

Nakoniec sa podarilo nemožné a získavam ostrú vačku, ktorú dodávali Comovi a Despresovi. Je na pohľad úplne iná, ako sériová. Ventily otvára menej, sú v tejto polohe dlhšie a zatváranie prebieha pomalšie. Napriek zázračnej súčiastke ešte niečo chýba. Vlado Kušnier, ktorý vačku zohnal, radí že načim vyleštiť kanály na hlave. Faryn zmákne operáciu za pol dňa a motor zrazu ide ako divý vo všetkých režimoch, akurát úplne hore točí o niečo menej. Žiadna diera vo výkone sa nekoná. Konečne mám 450-ku rád. Uvidíme v dunách, tam asi bude krútiak mierne chýbať.

450RR07

Motorka teraz ide ochotnejšie za plynom, ťah je pružnejší a motor má aj spodok. Neuveriteľné. Samozrejme bolo nutné preklikať podvozok. KTM je teraz rýchlejšia na všetkých povrchoch, okrem bohapustých vypaľovákov. Pre nižšiu váhu nenechávam predné nádrže vyprázdniť úplne, ale často mám od začiatku pustený benzín spredu a zozadu zároveň. Všetko pre stabilitu a vyváženosť stroja. Vzhľadom k novému tvaru zadnej nádrže je jej veko vyššie a preto nepretláča benzín spredu dozadu a cez prepad von ani keď sú všetky naplnené po vrch.

Pod plynom motorku možno bez problémov pridvihnúť na zadné a tak preletieť nečakanú nerovnosť. Na 690-ke to nie vždy išlo, pretože často zadné koleso zahrabalo a ťažký predok nepridvihlo. Zároveň je možné zabrzdiť v teréne na kratšej vzdialenosti. Pomáha aj tvarovo zmenené sedlo, menej katuje jazdcovu prdel.

Čo treba sledovať je stav paliva. 450-ka má totiž vyššiu spotrebu ako 690-ka, chýbajúci objem musí niečo vykúpiť. Pri presunoch a v technickom teréne žerie iba o niečo viac, no v paľbe o 30% viacej. Ondro Klymčiw mi vravel, že na Merzouge meral rovný vypaľovák s mäkkým podkladom 50km. Celý ho išiel na vytočenú 5-ku a motor vychľastal takmer 10 litrov. Teda na 100km by to bolo 20 litríkov. Slušné. No mal produkčný motor bez úprav.

450RR03

Vzhľadom k váhe sa s motorkou ľahšie manipuluje na mieste aj v trialových pasážach, no vo vysokých rýchlostiach a prázdnych nádržiach trochu pláva. Ale napríklad podkĺznutie predného kolesa ide často zachrániť. Svedčí jej všetko rýchle a plynulé. Napríklad v Piliscséve určite motokrosová trať a menej tá endurová. Je zbytočné ju hnať do lesa a točiť okolo nohy. Extrémne vysoké ťažisko a malý rajd vedia potrápiť. Špeciál je špeciál.

Motorka ako celok je teraz vyvážená z pohľadu pomeru váha – výkon – ovládateľnosť – stabilita. A neľutujem jej kúpu, no za 690-kou predsa trochu dosť banujem. Konkrétne porovnanie 950 – 690 – 450 nabudúce.

Ostatné funguje vynikajúco. Opäť výborný postoj, smerová stabilita a istota. Zároveň robustnosť konštrukcie a odolnosť voči poškodeniu. A, nezabúdajme, špičkový dizajn. Ten po vylepšení polepmi od ScrubDesignz poskytuje pastvu pre oči. Okrem toho nálepky motorku spevňujú. Škoda že nevymysleli polepy na jazdca, dal by som si rovno dve vrstvy kua.

Text a foto: Haro

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií