KTM 450 Rally Replica 2019
autor: Haro007, 22. 10. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Je mnoho strojov, ktoré rozbúšia srdce motorkára. No niektoré o trochu viacej ako tie iné. Dakarské špeciály patria medzi tie, ktoré určujú trend. Hoci už nepriamo, ale majú na vývoj motoriek nezmazateľný vplyv.
Niekoľko rokov dozadu továreň KTM určila nový smer. Nie že by veľmi chcela, koncept 690 bol dokonale zabehaný a neprekonateľný. No nové predpisy posunuli vývoj k ľahším strojom a obmedzenie na 450ccm znamenalo výzvu nielen ku konštruktérom motorov, ale aj rámov. Zrejme práva rámy sú tým pravým predpokladom na úspech, pretože výkon a spoľahlivosť už dosiahli porovnateľnú aj Honda, Yamaha či Sherco.
Podstatnú zmenu prekonala KTM nie zavedením 450-kového motora. Vtedy dali do rámu 690-ky menší motor, no geometria zostala zachovaná. Spoľahlivý rám dokázal vzdorovať súperom, ale bolo jasné, že onedlho musí KTM prísť s výraznou inováciou. V novembri v roku 2014 prišla úplne nová motorka, ktorá prekopala všetko, čo doteraz platilo v rally svete. V prvom rade súdruhovia z Rakúska zmenili rám. Okrem váhy sa zamerali na fakt, že pôvodná mašina išla ochotne rovno, no nerada zatáčala. Jazdci tento nedostatok korigovali zmenou výšky predného pruženia, no napriek tomu mal rám nedotáčavú charakteristiku. Zmenu geometrie dosiahli konštruktéri optimálnejší pomer medzi uhlom riadenia, rázvorom a výkonom. Rám dostal iné tvarovanie, uchytenie motora poputovalo mierne dopredu a zadná kyvka, recept na úspech, sa mierne zmenila. Dizajn dostal okrem novej a mohutnej kevlarovej konzoly aj neprehliadnuteľný „zobák“, znamenajúci posun k lepšiemu obtekaniu vzduchu pri vysokých rýchlostiach a tiež sa zaradil k dizajnovému radu novej generácie adventure KTM. Motor už nebol motokrosový, ale totálny špeciál. Točil o 1.800ot/min viacej oproti predchodcovi za cenu zníženej životnosti, mal striekačku a väčší výkon.
No konkurencia nespala, Honda nasypala do Dakaru nehorázne peniaze, začalo sa dariť aj aj Yamahe a v počiatočných etapách aj Shercu. To nehovoríme projekte Hero, koncepčne a technologicky vychádzajúcej z Hondy. Bolo otázkou času, kedy príde KTM s vynoveným modelom. Ročník 2018 znamenal návrat k dizajnovej klasike, ale po technickej stránke išlo o trhák. Z pôvodného modelu nezostalo, napriek optickej podobnosti, takmer nič. Nový model, dostupný od konca roku 2018 aj pre netovárenských jazdcov, je s novým rámom, prerobeným motorom, elektronikou a s najviditeľnejšou zmenou: s prednou konzolou a maskou. Nová KTM 450 Rally Replica je neprehliadnuteľnou. Štíhla, dlhá, na pocit ľahká. Ako ovládateľná osobne neviem, to bude musieť povedať Števo Svitko a Maťo Benko. Tí jediní dvaja Slováci ju majú objednanú z materskej továrne.
Z pôvodnej karburátorovej verzia zostali iba viečka na nádržiach a zadné svetlo. Fakt. Ostatné nesedí, lebo lepšie povedané sedí dobre do ruky. Mohutná konzola, ktorá dostala menej špicatú vizáž, je dizajnovo podstatne lepšie zapasovaná do vzhľadu, ktorý od dakarského špeciálu očakávame. Sedlo je tvrdé ako vždy a vraj sa zlepšila stabilita. Vlastne tá je devízou oproti konkurencii. Na videách z Dakaru vidno, ako jazdci Yamahy a Hondy stíhajú v prvej polovici rally. Lenže ani umenie Barredu, sila Goncalvesa či majstrovstvo Beverena nie je dostatočným argumentom oproti jazdcom KTM. Tí totiž v druhej polovici Dakaru ťažia z faktu, že motorka menej unavuje a poskytuje pretekárom viacej možností nakladať uvážene so silami, tak potrebnými na konci. Dokonca je sériovo montovaný dozado Trax a dopredu továrenská verzia WP48.
Bohapusto prajem konkurencii, aby buď aspoň raz zvíťazila, alebo šliapala na päty oranžovým súperom. Tak sa dopracujeme k novým motorkám, hoci vzdialenými od reality, no obdivovanými davmi amatérov aj nás, amatérskych pretekárov. A porovnajte s karburátorovou verziou, neskutočný pokrok.
Text: Haro, foto Haro