www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

KTM 450 EXC a KTM 500 EXC (2014)

autor: Haro007, 22. 9. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) KTM 450 EXC a KTM 500 EXC (2014)

Testovanie umožnila KTM BRATISLAVA

KTM 450 EXC 2014 (nadržaný samec)

Váha: 111,0kg  Objem: 449,3 cm3  Zdvihy pruženia: 300/335mm  Výška sedla:  970mm

Napriek tomu, že 450-ka má rovnaký rázvor, podobný rám a iba o 4kg viac ako 350-ka, jedná sa o úplne inú motorku. Jej určenie, jazdné a motorické vlastnosti a cieľová skupina sú úplne inde.

Znovu podobná grafika a plasty, podobný posed aj postoj, aj nádrž má príjemných 9 litrov. Ihneď po naštartovaní dá o sebe vedieť kladivoidný motor zvukom aj chvením. Štvortaktný jednovalec s takýmto objemom je vždy neprehliadnuteľný dunením aj zrýchlením.

Sila prameniaca z nadupaného motora nesie so sebou viacero základných momentov. Prevody nie sú nahusto, spojku netreba trápiť, motorka ochotne driftuje a ukážkovo zrýchľuje, motor aj výborne brzdí. Na umelých prekážkach na lúke som podstatne istejší ako na ľahších motorkách, no môžeme to čiastočne pripísať aj zvyku na ťažšie stroje. Jazda brvnovým poľom, aj po pneumatikových bariérach a malých skokoch prebieha úplne v pohode. Na trávnych zavretých esíčkach sa mení zážitok na parádu, podobne v tobogánoch, na laviciach. Treba si v podstate dávať pozor na jediné – na plyn. Zamatovo naladená striekačka je zradná v pocite zrýchlenia – nezrýchlenia. Proste rovnomernosť nábehu výkonu a krútiaku učičíka jazdca v pocite pomalosti a bezpečnosti do okamihu zistenia, že všetko je inak. V stredných a vysokých otáčkach disponuje motor parametrami stíhačky. Agregát poctivo ťahá vo všetkých režimoch, no okrem dolného spektra otáčok potrebuje silné ruky a veľa veľa skúseností. Nie že by na naj neodjazdil bežný jazdec, to nie. Iba využije pramálo zo skutočného potenciálu a nebezpečenstvo v podobe prepálenia plynu počíha všade na trati.

foto 006

Na klzkých okruhliakoch v potoku má stroj oveľa stabilnejšiu stopu a lepšie korigovateľné prípadné výlety kolies do strán. Zrejme gyroefekt rotujúcich hmôt podporený mierne vyššou váhou a vnímateľným ťažiskom. Na výjazdoch už možno radiť, prípadne presne netrafiť stupeň. Plynom odkorigujete takmer všetko, no športovo pretekárske určenie si pýta viac plynu. V zjazdoch pocit stability pretrváva a motor odbremeňuje od práce so zadnou brzdou. Výborný je pocit istoty v driftoch na všetkých povrchoch a polomeroch.

Celkovo motorka ukáže tú tvár, akú jej dovolí jazdec. Od príjemnej a silnej spoločníčky na všetko po diabolské a agresívne pretekanie na profi úrovni. Zároveň okrem endura je model použiteľný aj na baja a dlhšie rally preteky.

Zhodnotenie KTM 450 EXC (Haro 93kg, 49r.)

Pre opatrných aj skúsených všestranná motorka, inak nástroj skazy. Motorka neodpúšťa chyby, hlavne tie s plynom. Je rýchla, silná a vyžaduje viac sily. Na oplátku motor úžasne ťahá, no má radšej agresívne pridávanie. Je prednostne určená pre skúsených, agresívnych a silných pretekárov endura. Hobíkom sa dá tiež odporúčať, no celý potenciál nevyužijú úplne asi nikdy. Hodí sa viac na rýchlejšie trate s dlhými driftami a výjazdmi, pomedzi stromy nie je tak obratná ako menšie sestry. Aj obyčajné vozenie po rumunských horách zvládne na jednotku. Určite záleží veľa na nastavení podvozku a v celkovej starostlivosti o pruženie.

Napriek nespornej sile ju považujem za druhý najuniverzálnejší kus v EXC ponuke. Nie nadarmo má stále 450-ka v ponuke KTM postavenie ikony endura.

foto 034

Motorka po namontovaní väčšej nádrže a navigácie je plne spôsobilá na rally a baja podniky. Znovu si vypýta viac plynu a zadná pneumatika pôjde každý večer na výmenu. Ale určite zabezpečí dostatočnú rýchlosť a stabilitu na vypaľovacích úsekoch a zároveň výbornú ovládateľnosť v technických miestach.

Zhodnotenie KTM 450 EXC (Adam 72kg, 16r.)

Napriek objemu a váhe dobre ovládateľná medzi stromami aj na krosovej trati. Čakal som viac výkonu a na otvorených priestoroch bolo nutné motor dosť točiť. Ale celkový dojem bol dobrý a motorka mi pripadá silná a univerzálna.

KTM 500 EXC 2014 (rozvážny športovec)

Váha: 111,5kg  Objem: 510,4 cm3  Zdvihy pruženia: 300/335mm  Výška sedla:  970mm

Veľmi som bol zvedavý na vlastnosti tohto najsilnejšieho stroja v ponuke EXC. Najviac ma zaujímalo porovnanie so 450-kou. Ako býva v KTM zvykom, vyšší objem z dvojice príbuzných strojov by mal byť príjemnejší a menej ostrý. Mne sa zdal príliš príjemný a priveľmi kultivovaný. A za všetko môže vstrek.

Motorka má vzhľadom ku skutočnému objemu 510,4ccm prílis hodvábny spodok a aj stred otáčkového spektra zaostáva za očakávaním. Nie že by motor nemal dosť sily, iba je naladený tak lineárne že je to neprirodzené. Samozrejme po dosiahnutí určitého bodu motor ťahá tak, že neskúsenému odtrhne ruky. Preto v uzavretých vlásenkách, pri výjazdoch a hlavne v driftoch je 450-ka ochotnejšia a ovládateľnejšia. Pritom rozdiel hmotností je iba 0,5kg v neprospech 500-ky (450 – 111,0kg a 500 – 111,5kg). Naopak na otvorených plochách ide stroj neskutočne traktoroidne, dostatočný výkon podporený masívnym točivým momentom potiahnu veľmi stabilne a rovnomerne vpred.

IMAG0311

Oceňujem športové zameranie motorky pri objeme nad 500ccm, konkurencia väčšinou tieto objemy mierne scivilnieva a sú motoricky mdlé. No očakával som viac „karburátorovej“ agresivity, lepšiu reakciu na plyn v prvej polovici otáčok a menej uhladenosti v jazdnom prejave. Zase nedá sa spochybniť ukážková ovládateľnosť pri takom motore. Motorka sa v lese nestratí, no prioritne patrí na šotolinové vypaľovačky, na kamenné horské cesty a prípadne do pieskových dún.

Zhodnotenie KTM 500 EXC (Haro 93kg, 49r.)

Motorka zvládne všetky terény od trialových vložiek po rýchle úseky nespevnených ciest. Môžu ju sedlať všetky výkonostné kategórie jazdcov, ale viac bude vyhovovať starším a ťažším hobíkom v horách Rumunska. Považujem ju za optimálnu mašinu na dlhé športovo ladené výlety po Balkáne a po Sahare.

Zároveň ju odporúčam na diaľkové rally a baja, pretože 500-ka je robustná, stabilná, výkonná. Zároveň relatívne malá váha a ľahká ovládateľnosť umožnia porážať pretekárov na ťažších a výkonnejších strojoch. S vhodným rally kitom sa môže zmeniť na bezkonkurenčný a krásny stroj, myslím že z ponúkaných strojov je na dané druh pretekov najviac vhodná.

IMAG0300

Zhodnotenie KTM 500 EXC (Adam 72kg, 16r.) – vlastní 525 r. 2003

Jednoducho ju charakterizujem ako kontrolovateľná sila s dobrou ovládateľnosťou. Vzhľadom k sile motora sa dobre jazdilo v lese aj mimo neho, zdala sa obratnejšia ako 450-ka. Oproti 525-ke je podstatne lepšie manévrovateľná a je aj ostrejšia. Hodnotím ju ako veľmi univerzálnu, jazdilo sa na nej výborne.

Text: Haro, foto: Adam, Dušan, Haro

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií