www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

KTM 250 EXC-F a KTM 350 EXC-F (2014)

autor: Haro007, 21. 9. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) KTM 250 EXC-F a KTM 350 EXC-F (2014)

Testovanie umožnila KTM BRATISLAVA

KTM 250 EXC-F 2014 (drzý krpec)

Váha: 105,1kg  Objem: 249,0 cm3  Zdvihy pruženia: 300/335mm  Výška sedla:  970mm

Notoricky známy a rozšírený model osedlávam ako prvý. Oproti predošlým ročníkom má najviac zmien zo všetkých EXC modelov. Poďme najprv k rámu. Ten je momentálne totožný s modelom EXC 350F. Už pri posede je to cítiť, pretože geometria je úplne normálna dospelácka a s príslušnými nadstavcami ju môžu sedlať aj vysokí jazdci. Pruženie klasicky WP na vysokej úrovni, je na jazdcovi kam až produkčné pérovanie vyšľachtí.

Výraznými zmenami prešiel motor. V snahe zlepšiť charakteristiku sa zväčšili sacie ventily, rozvodová reťaz, časovanie vačky. Hlavne sa zväčšilo vŕtanie a zmenšil zdvih, čo konštruktéri eliminovali ťažšou kľukou a upraveným vstrekom. Evidentná snaha pri zvýšenom výkone zachovať krútiak na požadovanej úrovni. Tiež primárny prevod a prevodovka majú inak odstupňované pomery a sú viac zladené s výkonnostnými krivkami. Po všetkých zmenách sľubuje výrobca väčší servisný interval a dlhšiu životnosť motora. To pri 250-ke držanej pri jazde stále pod krkom poteší.

IMG_2775

A ako zdoláva prekážky a nástrahy trate? Mäkký podvozok určite limitoval, no neprekážal. Prvé čo ma zaskočilo, bola priam nebadateľná váha plne načapovaného stroja. Vlastne malá hmotnosť robila problémy, pretože treba viac pracovať s vlastným ťažiskom ako s tým na motorke. V technickej pasáži po brvnách, zakopaných pneumatikách, drážkach a jamách mi jazda pripomína vozenie sa na nervóznom bicykli. Motorečka sa úplne ľahko ovláda a preklápa. Pred prekážkou stačí pribrzdiť, mierne zaspojkovať a predok ochotne vyskočí na brvno či pneumatiku. Trochu treba dávať pozor pri výjazde na strmý drevený mostík, predsa len 250-ka je 250-ka a krútiak treba nahrádzať otáčkami. Preto pred strmou zákernosťou trate musí byť zaradený správny prevod a pridané správne otáčky. Inak motor zdochne, alebo musíte týrať spojku.

V tobogánoch, v esíčkach na lúke a na tiahlych zákrutách je problémom pokúsiť sa o drift vyšším váhovým kategóriám aj pri prisadnutí viečka nádrže. Výkon je dostatočný až pri úplne razantnej jazde a potenciál motora využijete iba v úzkom rozsahu vyšších otáčok. Aj na krátkej rovinke jazdec radí odušu výborne a presne padajúce kvalty, aby ich v okamihu späť odraďoval. Husto naskladané rýchlosti neprajú rýchlym úsekom, naopak v lese umožňujú nájsť ten správny.

V zúrivých výjazdoch a ešte zúrivejších zjazdoch trate ukazuje kladnú stránku geometria podvozku a dobré pruženie. Je zabezpečený stály prítlak hrabajúcich či brzdiacich kolies a pohlcovanie nerovností. V týchto pasážach znovu úraduje objem a motor má svoje špecifiká. Pred výjazdom odkvaltovať a pridať, počas výjazdu držať plyn a nie veľmi korigovať. Hoci motor ukážkovo potiahne hore kopcom, pýta skôr agresívnu jazdu ako trialovú techniku. Sily má dosť pri vyšších otáčkach. Brzdenie motorom v exponovaných zjazdoch je také viac „dvojtaktné“ a preverí umenie jazdca.

IMG_2868

Zhodnotenie KTM 250 EXC-F (Haro 93kg, 49r.)

Motorka je určená pre všetky výškové sorty jazdcov, no skôr s váhou do 80kg. Pasovať bude do ruky ľahkým a agresívne jazdiacim pretekárom viac ako trialovým a prdkajúcim hobíkom. Vyžaduje veľa plynu, časté radenie a napoly motokrosové ponímanie kantráču. Naopak nie je náročná na silu, no vyžaduje precíznu techniku. Na nerovnostiach vzhľadom k váhe nestabilná, ale je veľmi obratná a prekvapujúco ľahká. V dobrých rukách ukáže všetky prednosti, priemerní rideri nedokážu jej potenciál naplno využiť.

Zhodnotenie KTM 250 EXC-F (Adam 72 kg, 16r.) – vlastnil model 2007

Motorka vyslovene krosového charakteru vo všetkých ohľadoch. Výborne reaguje na plyn, je prekvapivo výkonná a citlivá na pridanie. Dobre sa ovláda v lese aj na krosovej trati, prevody má vhodne odstupňované, aj keď musia byť mierne viac nahusto. Napriek výkonu je plyn dobre dávkovateľný, motorka neunavuje a je zábavná. Oceňujem malú váhu motorky.

KTM 350 EXC-F 2014 (ambiciózny pubertiak)

Váha: 107,2kg  Objem: 349,7 cm3  Zdvihy pruženia: 300/335mm  Výška sedla:  970mm

Väčšia a momentálne zrejme aj obľúbenejšia sestra štvortaktnej 250-ky. Rovnaký rám a takmer identický dizajn nechávajú hlavný rozdiel vyznieť v motore. A je značný.

Okrem zvuku po naštartovaní sa motorka veľmi od 250-ky nelíši. Rovnaký rám aj vzhľad, váha vyššia o necelé 2 kilečká nútia prečítať pre istotu nápis na plastoch. No počas jazdy sú iné dojmy zreteľné.

Objem ničím nenahradíš, znie staré pravdivé porekadlo. Pri menších motoroch je 100 kubíkov viac ako dosť na riadnu zmenu.

IMG_3089

Podvozkovo sa znovu bavíme o dosť vysokom štandarde, mäkko nastavenom no plne funkčnom. Aj pohyb na motorke nie je nijako obmedzovaný a rušený, plnohodnotná ergonómia zaručuje padnutie stroja ako celku do ruky na prvý raz.

Na enduro krosovej trati na lúke je všetko iba mierne lepšie ako s 250-kou. Motorečka je pocitovo aj reálne ľahučká, na všakovakých prekážkach sa správa ukážkovo. Pred brvnami a pneumatikami už netreba toľko čarovať s ťažiskom a prípadne spojkovať. Predné koleso ochotnejšie vyskakuje hore, stačí iba gazovať. Tobogány, lavice a esíčka po lúke nejdú nejako extrémne predriftovať. Alebo ľahším jazdcom áno a pri veľkom plyne. Krátke rovinky znamenajú opäť nakvaltovanie a spätné odkvaltovanie, hoci nie až tak nahusto. Na klzkých okruhliakoch v blate potokov sa stroj správa nestabilne, toť cena za nízku hmotnosť a málo rotujúcich hmôt motora. Podobne ako pri 250-ke mi ale vadí pravidelné nechcené ťukanie ľavačkou do radičky a naopak hľadanie zadnej brzdy pravačkou. Zrejme by radička mala trčať menej a brzda zase viac do priestoru. Ale možno stačí trochu zvyku.

foto 041

Iná pesnička odznieva v lesných pasážach. Na šotolinovej ceste motorka citeľne lepšie zrýchľuje, hoci presné rýchlosti padajú jedna za druhou. Hlavný koncert znie v najtechnickejších miestach okruhu. Vo výjazdoch síce znovu treba trafiť správny prevod (v tom menej strmom až tak nie), ale s plynom sa dá viac hrať. Motor má evidentne väčší moment a tým aj pružnosť. Spojkovanie preto nahrádza väčšinou práca s plynom. Zároveň sa prejavuje rozdiel pre staršiu generáciu úplne nečakaný. Zástupy šedivejúcich jazdcov, vyrastených na karburátorových mašinách spočiatku nevedia prísť na chuť striekačkám. Ich zamatovo vyrovnaný priebeh výkonových charakteristík úplne odporuje bežnej odozve na otočenie pravačkou na riadítkach a vo výjazdoch je motorka menej agresívna. Uhladenosť pomáha v nestabilnom podklade, naopak prekáža počas zachraňovania situácie plynom. Tu všetky čidlá a iné somariny príliš rozmýšľajú namiesto toho, aby konali. Kua aj s technikou. Objem cítiť všade, aj na kamenistom traverze aj na zjazde. Agregát evidentne brzdí a správa sa štvortaktne. A taktne.

Zhodnotenie KTM 350 EXC-F (testoval iba Haro v Kopernici)

Motorku hodnotím ako veľmi vydarený a univerzálny stroj. Malá váha zabezpečujúca obratnosť je doplnená dostatočne výkonným a pružným motorom. Jazdné vlastnosti umožňujú pretekanie aj pohodové vozenie. Stroj môžu sedlať pretekári uprednostňujúci viac záťah odspodu. Menej agresívna a viac plynulá jazda však neznamená, že sa agresívne jazdiť nedá. To iba pružnosť motora umožňuje jazdiť tak aj onak. Zároveň možno bez obáv odporúčať kúpu hobíkom, uprednostňujúcim jazdu v ťažkých terénoch, pomedzi stromy a s trialovými vložkami. Motorka veľa odpúšťa, neunavuje a so zlepšujúcou sa technikou dokáže jazdec nachádzať nové limity tejto prítulnej a zároveň temperamentnej krásky.

KTM 350 EXC-F Akrapovič 2014 (zúrivý pubertiak)

Táto motorka sa líši od produkčnej verzie iba v namontovaní originálneho výfuku Akrapovič a chalani sa mierne pohrali s nastavením podvozku. A výsledok? Úplne iná motorka.

foto 007

Hlavnou zmenou je charakteristika motora s dolných a stredných otáčkach. Motor výborne a citlivo reaguje na plyn a pripomína skôr karburátorovú odozvu. Chod nie je typicky striekačkovo buznovsko uhladený, ale má ťah a šmrnc. Proste hlavnou devízou je výborné a presné dávkovanie výkonu podľa aktuálnej potreby, bez nečakaných zákerností a prekvapení. Vo výjazdoch príkladne ťahá, v zjazdoch brzdí dostatočne motorom, v drážkach a tobogánoch trafí akurátny plyn aj blbec a výborne sa ovláda pomedzi stromy aj na otvorenej trati. Výborne spárovaný motor a ovládateľnosť. Malá váha iba napomáha spomenutým vlastnostiam. Na tejto motorke možno jazdiť rýchlo, s prehľadom a pritom bez rizika nečakanej únavy. Potenciál motorky ako celku je v Akrap úprave tak veľký, že bude vyhovovať vaľmi širokej skupine potencionálnych zákazníkov. Netreba veľmi čarovať s prevodmi, často radiť či spojkovať a pridávať sa dá podľa schopností. A o nádhernom zvuku písať snáď netreba!

Zhodnotenie KTM 350 EXC-F Akrapovič (Haro 93kg, 49r.)

Neskutočne univerzálny motorka. Výborne a ľahko ovládateľná vo všetkých druhoch terénu, k motoru tiež niet výhrad. Je určená pre vyplašených hobíkov rovnako ako pre výkonných pretekárov. No skôr pre tých druhých.

Motorka neunavuje, odpúšťa chyby a ukážkovo poslúcha. Pomer váha a výkon je ideálny. Má v sebe dobré vlastnosti ľahších aj ťažších modelov. Akurát si treba priplatiť zopár stoviek za laďák…

foto 026

Zhodnotenie KTM 350 EXC-F Akrapovič (Adam 72kg, 16r.)

Podľa mňa čisto pretekársky stroj, určený nie práve každému. V lese menej obratná ako 250-ka. Je to možno pre ostrý plyn a dlhšie prevodové stupne. Jej výhody sa ukázali na otvorenej časti trati. Tam výkon, odstupňovanie prevodov a ovládateľnosť na nerovnostiach bola fakt dobrá. A má dobrý ostrý zvuk.

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií