www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

KTM 250 EXC 2T a KTM 300 EXC 2T (2014)

autor: Haro007, 22. 9. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) KTM 250 EXC 2T a KTM 300 EXC 2T (2014)

Testovanie umožnila KTM BRATISLAVA

KTM 250 EXC 2T (motorová píla)

Váha: 101,9kg  Objem: 249,0 cm3  Zdvihy pruženia: 300/335mm  Výška sedla:  960mm

Tak ako pred mnohými rokmi nazad otvorila továreň KTM dvere trhu pre štvortaktné endurá, podobne niekoľko rokov dozadu sa zaslúžila o opätovné vzkriesenie dvojtaktov. Investovaním do výskumu sa podarili zabezpečiť dovtedy neslýchané vlastnosti týchto motorov: normálny spodok a plynulé dávkovanie výkonu. Či to funguje v praxi sme ako odchovanci štvortaktov boli so synom poriadne zvedaví.

250-ka mala vždy povesť neriadenej strely s divokými nástupmi výkonu a s motokrosovou charakteristikou. Niečo z toho cielene tvorcovia ponechali.

foto 040

Už pri sadaní cítiť malú váhu, počas jazdy pocit zosilnie. Ľahučká motorka výborne reaguje na akékoľvek úkony jazdca a je obratná. Jej opačnou vlastnosťou je menšia prirodzená stabilita. Málo rotujúcich hmôt napomáha obratnosti ale znižuje gyroefekt motorky. Motor pracuje podľa očakávania: je citlivý na plyn, dravo reaguje a utajená sila sa odtrhne z reťaze pri silnejšom gazovaní. Disponuje slušným spodkom a motorom nejde vôbec brzdiť. Majitelia 250-tok sú určite majstrami v narábaní s brzdami. Tvrdí sa to a dnes viem že právom. O pravdivosti ma presvedčil prvý zjazd. Ale obratnosť a ľahkosť prekonávania prekážok až udivujú. Spojka nie je týraná, iba na dvoch miestach s ňou pomáham, inak v pohode. Prekvapil a potešil elektrický štartér, kopačka pre istotu tiež zostala.

Na krosovej trati mám problémy, pretože mušia váha a divoký motor mi nejdú dohromady. Hlavne v malých tobogánoch neviem trafiť plyn a na konci roviniek správne odradiť. S prebytkom výkonu načim opatrne narábať. Motorke viac svedčí jazda pod plynom.

foto 025

Zhodnotenie KTM 250 EXC 2T (Haro 93kg, 49r.)

Extrémne ľahká a obratná motorka s prebytkom výkonu v strednom a vyššom pásme otáčok. Krútiak vzhľadom k objemu slušný. Motorka je skôr na rozhraní endura a krosu, dá s ňou jazdiť prakticky všetko. Citlivý plyn nabáda buď k opatrnosti, alebo k skúsenosti. Napriek miernej snahe o kultivovanosť zostala 2T 250-ka najdivokejším strojom v EXC ponuke.

Motorku považujem za vhodnú pre skúsených paličov, ostrých pretekárov a mladých nevybúrených odvážlivcov.

Zhodnotenie KTM 250 EXC 2T (Adam 72kg, 16r.)

Ľahká, ovládateľná a ostrá motorka, úplná paráda. Má výborný nábeh plynu, nie je problém odliepať predné koleso od povrchu. Ide super do drážok, do klopenia tobogánov a nestratí sa ani na otvorených úsekoch. Top rýchly som bol aj na roletách a v zákrutách, zrejme bola 250-ka najrýchlejšia.

Nutnosť je presne triafať rýchlosti, potom stačí iba pridávať. Najviac ma bavil utajený výkon motora, schopný vystreliť motorku aj s jazdcom vpred. Zároveň mi vyhovovalo brzdenie bez motora a prudké pridanie po odbrzdení.

KTM 300 EXC 2T (svalnatý čmeliak)

Váha: 102,1kg  Objem: 293,0 cm3  Zdvihy pruženia: 300/335mm  Výška sedla:  960mm

Moja zvedavosť dosahuje vrchol. KTM uvedením zvláštneho objemu na trh odštartovala lavínu podobných strojov u mnohých výrobcov. Chvály z úst jazdcov a športové úspechy nemajú konca, povesti o priechodnosti sú dnes legendárne.

Opäť nerozoznateľný rozdiel vo vzhľade, totožný rám s 250-kou a nepatrne vyššia váha. Tým pádom aj jazdné vlastnosti by mali kopírovať menšiu sestru. Ale nekopírujú.

foto 003

Za všetko môže motor. V továrenskom nastavení ma úplne sklamal. Slabý spodok, prílišná snaha o lineárnosť a celková nevýraznosť až po stredné otáčky boli zarážajúce. Pri silnom pridaní sa prejavila ohromná sila motora, no po nejakej celkovej dravosti nemožno ani hovoriť. Nasadal som s rešpektom a zosadám s dešpektom. No rýchlo ma z omylu vyviedol Patrik. Vysvetľuje možnosti ladenia príver a šupátiek a v horizonte minút je možné šedú myšku preladiť na zúrivý všechod. Škoda že sme nemali možnosť spoznať túto stránku stroja.

Ale dosť bolo kritizovania, motorka je aj tak samozrejme skvelá. Znovu bezkonkurenčná ovládateľnosť v lese, dokonca značne brzdí motorom a netreba často kvaltovať. Na voľnej trati závisí od odvahy a skúsenosti paliča, nakoľko otvorí plyn. Znovu menšia stabilita nútiaca jazdiť viac pod plynom.

foto 055

Zhodnotenie KTM 300 EXC 2T (Haro 93kg, 49r.)

Zvláštny stroj, zrejme v poriadne odladenej podobe vynikajúci. Priechodnosť, výkon, váha a podvozok robia z neho v skúsených rukách všetko od trialu po krosový špeciál.

V továrenskom nastavení vhodný aj pre skúsených hobíkov, po naladení pre pretekárov všetkých kategórií. Prednosti ukáže v ťažkom teréne, v lese a všade tam kde treba obratnosť v malých otáčkach a brutálny výkon v tých vysokých.

Zhodnotenie KTM 300 EXC 2T (Adam 72kg, 16r.)

Znovu ľahká, šikovná medzi stromami a v otáčkach silná. Ale inak taká čudná, ani dvojtakt ani štvortakt. Taká nejednoznačná, nedal sa na tejto trati zvoliť správny štýl jazdy. 250-ka mi sedela podstatne lepšie, 300-ka dosť oproti povesti sklamala.

DCIM100MEDIA

Text: Haro, foto: Adam, Dušan, Haro

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií