Modely KTM EXC 2014: pohľad generácií
autor: Haro007, 11. 9. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Materská továreň KTM, presnejšie jej divízia pre strednú a východnú Európu usporiadala na začiatku septembra testovacie dni endúr. Pretože sa na sezónu 2014 nachystali výraznejšie zmeny, bol k dispozícii celý modelový rad EXC 2T aj 4T. Pôvodné odvážne plány vyskúšať čo najviac motoriek dostal onedlho dve trhliny: nešlo to pre dosť vysoký počet účastníkov a nedovolila to ani samotná trať.
Test okrem Slovákov absolvovali aj Česi, Maďari, Slovinci, Poliaci a Rumuni. Tak sa nečudujme miernej tlačenici pri registrácii. Podarilo sa mi „ukoristiť„ celú 4T ponuku, a to pekne po poradí: 250, 350, 450 a 500. Viac sa plnohodnotne ani nedalo, pretože usporiadatelia namotali krásnu a výživnú trať.
Najprv viedla po lúke s brvnami, pneumatikami, drevenými mostíkmi, nasledovali trávne úseky, tobogány, lavice a vlny. Potom nachystali početné prejazdy potokmi s klzkými okruhliakmi, blatisté drážky a vlásenky na rovine v lesíku. Druhá časť trate zamierila do lesa krátkym prudkým výjazdom cez potok, nasledoval dlhý rozbitý traverz, na konci s otočkou okolo nohy a hore zároveň. Pokračovala šotolinová vypaľovačka po lesnej ceste a z nej prvý bonus – prudký výjazd vpravo do lesa. Hlina, kamene, korene, prach a vlhko, super sklon a málo priestoru na manévrovanie dali zabrať. Traverz po kameňoch pomedzi stromy zalomil do pekného zjazdu a krátkeho výjazdu späť na cestu. Znovu krátka vypaľovačka a opäť do lesa. Dlhý výjazd na hranici salta po rozhrabanom teréne s dvomi prudkými zahnutiami, kúsok „rovinky“ a na dva krát desivý zjazd až dolu do potoka k priestoru depa. Tu bolo najviac pádov, niektoré len so šťastím skončili dobre.
Trať ako celok bola fantastická. Obsahovala úplne všetko, správne dávkované a v odstupňovanej obtiažnosti. Zároveň kritické úseky mohli slabší jedinci obísť a zachrániť si život. Bežní smrteľníci stihli v jednej runde odjazdiť dva okruhy, strelci tri.
Hoci onboard kamera klame čo sa týka sklonov, pre predstavu ponúkam video (prevzaté zo stránky Countrycross.sk).
Ak sa pýtate, prečo testoval jazdec s minimálnymi skúsenosťami s ľahkými endurami tak práve preto. S Robom Szászom z KTM BA sme usúdili, že práve pohľad hobíka bude určujúci pre iných nerozhodných hobíkov pred kúpou novej EXC-čky. Hlavne porovnanie dvojíc 250F-350F a 450-500 malo vniesť svetlo do množstva nič nehovoriacich technických údajov. Preto budú nasledujúce charakteristiky motoriek z veľkej miery o pocitoch a možnostiach. Nezapodievam sa sprostosťami typu, že sa páčka posunula o 5mm doprava oproti predchádzajúcemu modelu a že tlačítko vypínania motora má krajšiu farbu. Technické špecifikácie nájdete na oficiálnej stránke KTM http://www.ktm.com/sk/enduro.html .
Všetky motorky boli aktuálne modely pre rok 2014 v klasickom produkčnom vyhotovení. Vo všeobecnosti to znamenalo podvozkové nastavenie a komponenty na jazdca s váhou cca 75kg, teda o 20kg menej ako mám ja. K tomu patria aj priesvitné nádrže, strieborné ráfy, predné blatníky novej generácie, väčšie predné svetlo a tichšie výfuky. Inak dizajn modelov fakt vydarený a zladený. Všetky majú zhodný rázvor 1482mm a aj výšky zdvihov vpredu 300mm a vzadu 335mm.
Hoci som v Kopernici chcel testovať aj dvojicu štvortaktov 450-500, podarila sa iba 450-ka. Väčšiu sestru s prerazeným zadným tlmičom dotlačili do depa v dobe, keď som mal na nej štartovať. A tak som privítal reparát v podobe testu komplet štvortaktov a dvojice väčších dvojtaktov v Stupave. To sa činil neúnavný Robo Szász a jeho KTM BA. Bonusom bola účasť syna Adama, preto spätne poskytujem pohľad dvoch generácií na totožné stroje. Ono je logické, že 16 ročný chalan a 49 ročný starec vyhodnotia požiadavky na motorky rozdielne. Na tom má tiež podiel 72kg živej váhy Adama a 93kg tej mojej.
Okruh v Stupave namotal Patrik Turanský a treba ho pochváliť. Využil priľahlý porast so stromami a časť krosovej piesčitej trate a ich kombináciou stvoril nečakané. Trať mala všetko: výjazdy a zjazdy, vlásenky pomedzi stromy, blato, trávu, drážky, piesok, tobogány, pozdĺžne vlny aj tiahle drifty. Dali sa zodpovedne otestovať všetky vlastnosti motoriek a porovnať ich možnosti.
Preto sme s Adamom pojazdili na všetkých ponúknutých modeloch a prinášame pohľady rozdielnych vekových a váhových kategórií.
Skôr ako si prečítate nasledujúce články môžem prezradiť, že ponuka KTM EXC modelov dokonale komplexná bez dier v sortimente vlastností pre zákazníkov. Proste pokiaľ niekto chce motorku do terénu, má k dispozícii stroje spĺňajúce celú možnú škálu požiadaviek. A spolu s Frírajdami a mastodontmi +600ccm ešte niečo viac.
Text: Haro, foto: LauraH, Haro, Dušan