Ivan Jakeš pred Dakarom 2017
autor: Haro007, 31. 12. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Jediným Slovákom, ktorý absolvoval Dakar v Afrike aj v Južnej Amerike je nestarnúci Ivan Jakeš. Vo veku 43 rokov nič nezľavuje z jazdeckej dravosti a čaká ho 10. Dakar v rade.
Ivan je odchovanec trialových bicyklov a neskôr motokrosu, s ďalším presahom do endura. Dlho patril u nás, spolu s Jarom Katriňákom, k úplnej špičke a na vrchole súťažnej kariéry sa spolu zúčastnili Dakaru 2007 v Afrike. O rok neskôr, keď boli obaja perfektne pripravení, mali d dispozícii adekvátnu techniku a tím, tak Dakar 2008 niekoľko hodín pred štartom zrušili. Vraj pre teroristickú hrozbu. Tak unikla našim jazdcom jedinečná šanca, aká sa viac neopakovala. Jaro dokázal kvality výhrou na jedinečnej TransOrientale Rally 2008, Ivan nemal kde. Tým sa pretrhlo jazdecké a sponzorské puto medzi kamarátmi a každý sa pobral svojou cestou. Jaro do nemocnice na transplantáciu pečene a Ivan o rok do Južnej Ameriky.
Násilným prerušením väzieb nastalo aj finančné vákuum a Ivan len ťažko znovu dával dohromady sponzorov. Nedôvera po zrušených pretekoch u nás pretrvávala roky, hoci možno povedať, že prípadní donori mali výhovorku. Všetci vieme, že u nás každý radšej vopchá nemalé peniaze do podradného bezvýznamného futbalového klubu, obsadeného hráčskymi nulami a ožranmi, ako by mal dať príspevok na riadny chlapský šport. V Čechách je situácia iná, na Dakar bežne dokážu poslať armádu nákladiakov a motoriek.
Preto nastalo obdobie hľadania tímov, motoriek a nekonečné plátanie dier po dlhoch. Nakoniec sa Ivan osamostatnil, našiel stály a spoľahlivý tím, konečne urobil svetové výsledky a zastabilizoval sa. Mechanika mu robí Jaro Beran, šoféra a terapeuta Maroš Smyčka. K tímu už minulý rok pribudol Dick Kvetňanský, konštruktér motora s minimálnou spotrebou a obrovským výkonom. (Motor nedostal schválenie, veď kto chce spotrebu Babetty a silu traktora? Čudujem sa, že Dicka nedali odbachnúť…) Dick použil vlastné skúsenosti pri ladení motora KTM a s palivovými mapami pomohol, a aj na diaľku počas Dakaru pomáha, blavák Marek Mosný.
Okrem toho výpravu zastrešuje David Fretigné! Áno, tušíte správne. Nosatý Francúz, ikona objemov do 450ccm, ktorý v minulosti roky podkuroval litrovým motorkám na Yamahe s polovičným objemom aj výkonom. A v ťažkých etapách ich pravidelne porážal. Tak tento maník bude slúžiť ako kouč a konzultant. Nerozumejte tomu tak, že bude Ivanovi radiť ako jazdiť a čo urobiť. To nie. Úlohou takýchto machrov je v prvom rade váhou osobnosti a hlavne za pomoci kontaktov uľahčovať pretekanie svojmu zverencovi a naznačuje stratégiu. Rieši sporné administratívne situácie, donáša do tímu potrebné kuloárne informácie a v prvom rade vybavuje delikátne záležitosti. Napríklad reštart vpredu (posunutie v štartovej listine vpred, aby udržal kontakt so špičkou a nehltal prach pomalších jazdcov) po nie príliš vydarenej etape, protest v prípade blbej penalizácie, prípadne zopár konkrétnych údajov o nástrahách trate… na pohľad drobnosti, no v skutočnosti nezaplatiteľné služby.
Prelom znamenala priama účasť koncernu OMV, vlani taká skúšobná. Ivanovi sa rozviazali ruky, pretože Števo zostal pri Slovnafte a aj tým sa situácia pre Myjavčana vyjasnila.
Ivan je známy dlhým rozbehom a na konci rally nadbytkom energie. Keby Dakar mal 18 etáp, asi by pravidelne atakoval pódium. Nedostatok financií a zranenia pravidelne zabraňujú účasti na významných rally v priebehu roka, kde by poladil navigáciu a rýchlosť. Po úvodných etapách býva už rýchly, pričom jeho špecialitkou sú pokrútené vypaľováky s dlhými driftami. Výraznú pomoc určite odvedú továrenské tlmiče WP, ktoré pomohol zaopatriť Vlado Kušnier. Konečne na WP-čka vystali peniaze! Bez nich je obrovským problémom konkurovať špičke. Takto nebude treba jazdiť za hranou a motorka bude menej unavovať.
Dúfajme, že mu táto priaznivá kombinácia prinesie úspech, podobne ako Števovi Svitkovi. Obaja sú už v Paraguaji, kde sa v horúčavách pripravujú na štart. Chlapi do toho!!!
Text: Haro, foto: internet