www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

IVAN JAKEŠ PO DAKARE 2013

autor: Haro007, 19. 3. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) IVAN JAKEŠ PO DAKARE 2013

Ájvn Džeks, alias Ivan Jakeš sa rozhovoril o úspešnom Dakare 2013. O dosiahnutom úspechu aj o možnostiach do budúcnosti. A ak vás mätie to prvé meno, nenechajte sa pomýliť. Tak Ivana volali anglicky hovoriaci komentátori.

H: Ako si bol spokojný s novou motorkou a v čom boli rozdiely oproti predošlým motorkám?

Ivan: Motorka išla výborne a vyhovuje mi. Údržba bola iba v rozsahu rutinných kontrol a opráv, nič vážne sme neriešili. Proste denné výmeny oleja, prezutie pneumatík, dôkladná kontrola celého stroja, raz výmena spojky.

H: Takže budeš KTM 450 RR sedlať aj o rok?

Ivan: Samozrejme, motorka zostane KTM 450. Servis je na Dakare zo strany KTM dokonalý a netreba si takmer nič brať. Všetko je v dostatočnom množstve na firemných kamiónoch a odberateľ iba na konci zaplatí faktúru. Zároveň mechanik sa vzorne staral o všetko.

H: Boli tohtoročné trate viac prispôsobené 450-kam (lebo tak to vypadalo), prípadne sa trate výrazne líšili oproti minulým ročníkom?

Ivan: Nemyslím si že by sa výrazne menila náročnosť trás, je to stále približne rovnaké. Mierne sú technickejšie. Trochu viac treba sledovať roadbook.

H: Tvoja taktika sa na pohľad nelíšila od predošlých ročníkov. Počas prvého týždňa si začal v prvej dvadsiatke tak, aby si nestratil kontakt s najlepšími a aby bol presun do prvej desiatky reálny. Zároveň to bola aj vyčkávacia taktika?

Ivan: Nebola to vyčkávacia taktika, od začiatku som išiel tak, aby som v druhej polovici preteku mohol poriadne zrýchliť a útočiť. Tohtoročný Dakar začal priveľmi rýchlo a všetci jazdci na čele sa postupne prepadávali. Pekelné tempo, ktoré sami nasadili nevydržali do konca a množili sa aj havárie v ich radoch. Dakar sa nedá ísť celý úplne nadoraz, to nik nevydrží. Barreda, Verhoeven, Casteu, Rodrigues a niektorí ďalší doplatili na bezhlavé pretekanie v prvej polovici.

H: Prelom nastal v 8. etape, vtedy si naplno využil zaváhanie a chyby súperov vpredu. Ako k tomu došlo?

Ivan: Vtedy som už bol v prvej desiatke a zmätok v etape mojej stratégii iba napomohol, no nezmenil ju. Dokázal som zužitkovať zablúdenie súperov, ale hlavne som rýchlo a plynulo jazdil a postupne zrýchľoval. A blúdil som aj ja. Záverečné etapy som bol v pohode, plný síl so schopnosťou sústrediť sa na výkon.

70520_ivan_jakes_svk_2112

H: Bol Tvoj útok naplánovaný bez ohľadu na výsledok 8. etapy alebo tento úspech sa stal hnacím motorom?

Ivan: Najdôležitejšie na Dakare je správne rozloženie síl, dobrá navigácia a nerobiť jazdecké chyby. Potom môže pretekár pomýšľať na dobrý výsledok. Postupom preteku mi sily neubúdali, no mnohým konkurentom áno. Preto 8. etapa nebola medzníkom v mojich výkonoch, tie sa postupne premyslene a cielene zvyšovali v zmysle taktiky a prípravy.

H: V druhej polovici si jasne ukázal skutočný potenciál. Dokážeš v takomto tempe absolvovať celá súťaž bez výrazného rizika pádu a poruchy?

Ivan: Nie, je treba plánovať a reagovať na aktuálnu situáciu. Ani Després nejde stále naplno. Je konštantne rýchly, ale ide naplno rýchle úseky a jeho motorka má navrch o 20km/h, preto technické a ťažké úseky prechádza bezpečne s časovou rezervou. Jazdil som tri dni v jeho blízkosti a po skončení vypaľovačiek bolo nutné ísť na krv v technických pasážach. Tam som ho vždy dohnal a eliminoval výkonnejšiu techniku. Nakoniec som bol jediný privátny jazdec medzi prvými dvanástimi, nie všetko je iba bezhlavo pridávať plyn.

H: Štvrté miesto sa nedá získať náhodou, uvedomila si konečne konkurencia potenciál slovenských jazdcov?

Ivan: Áno, konečne nás berú so Števom ako rovnocennú konkurenciu. Hoci naše podmienky sú oproti ich obrovským tímom smiešne, dokážeme ohrozovať najlepších.

H: Prvá desiatka jazdí v konečnom poradí v rozmedzí niekoľkých minút, vzhľadom na obrovskú vzdialenosť sú jazdecké rozdiely asi minimálne?

Ivan: Tento ročník boli rozdiely skutočne minimálne. Preto záleží na všetkom, na každej maličkosti. Skončil som tesne za tretím, no aj 10. v poradí nemal priepastnú stratu. Každé umiestnenie v prvej desiatke je fantastické a o rok by som sa chcel do nej dostať znovu. Samozrejme zopakovanie či vylepšenie výsledku by som privítal.

H: Ako hodnotíš konkurenciu na Husqvarnách (dotiahli model), Yamahách (nový motor z krosky) a Hondách (úplne nový továrenský model)?

Ivan: KTM je skutočne najviac dotiahnutý stroj po všetkých stránkach. Je výsledkom dlhodobého vývoja na 690-ke. Preto obsadili všetky čelné priečky tieto stroje. Zároveň je pravdou výrazné zrýchlenie Yamahy. Ich továrenské stroje boli omnoho rýchlejšie ako moja súkromná KTM a v prvej polovici miešali poradie. Naopak zaostávali Hondy, čakalo sa viac. Zostanem pri KTM aj o rok.

IMG_8830

H: Naďalej pôjdeš v 2014-tom vo farbách vlastného tímu alebo sa niečo zmení?

Ivan: Naďalej pôjdem vo vlastnom tíme. Jednak mi to vyhovuje, mám výborných a starostlivých parťákov. A zároveň je jazdenie v drahých a veľkých továrenských tímoch pod väčším tlakom pretože je vložených obrovské množstvo peňazí. To niekedy zväzuje ruky. Takto môžem jazdiť uvoľnene bez zbytočných vedľajších vplyvov.

H: Tvoj mini tím bol v prvej desiatke zrejme niečím výnimočným, pravda?

Ivan: Ako som spomenul, takéto malé a dokonca aj úspešné tímy sú na Dakare vzácnosťou. Prvé miesta okupujú továrenskí jazdci a každý úspech súkromníka je úspechom dvojnásobným.

H: Platia plány na absolvovanie niektorých extrém endúr a motokrosov v aktuálnej sezóne 2013?

Ivan: Samozrejme. Prioritne zajazdím nejaké motokrosy a zopár extrém endúr. Som napríklad prihlásený na Erzberg Rodeo. A absolvujem nejaké rely v sezóne.

H: Napríklad Rally faraónov a podobne ako prípravu priamo pred Dakarom 2014?

Ivan: Pôvodne boli úvahy o absolvovaní celej svetovej rely série spoločne so zahraničným jazdcom ale nakoniec rozhodli peniaze. Zrejme sa zúčastním na  európskych rely a baja.

H: A nakoniec: raňajky sa na Dakare v bivaku zlepšili?

Ivan: Nie, boli stále rovnako hnusné ako v minulosti! Hahahahaha…

Text: Haro   foto: Mišo Bohunčák, internet

IMG_8805

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií