Honda na Dakare 1995
autor: Haro007, 1. 11. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 2)Honda EXP-2 400 1995
Honda EXP-2 400 1995
Ešte raz sa Honda pustila do továrenského špeciálu, hoci cieľom bolo hlavne overiť pokrokové technológie. Zakladateľ svetového impéria Soichiro Honda sa netajil odporom k dvojtaktom, k tým „zapáchajúcim a špinavým“ motorom. V 80-tych rokoch 20. storočia sa kapitalizmus vo svojej nastupujúcej ekologickej pretvárke úplne odvrátil od dvojtaktov tiež. Aj v USA boli v roku 1985 zakázané dvojtakty nad 100ccm. Napriek tomu koncepcia nezomrela a vývoj pokračoval ďalej. Neutíchajúci záujem zákazníkov prinútil aj Hondu pošpekulovať okolo týchto motorov.
Dvojtakty majú svoje výhody aj nevýhody. Ich malá váha, konštrukčná jednoduchosť a vysoký výkon eliminuje nedokonalosť spaľovania, vysoká spotreba a malý točivý moment.
Ako vieme, na množstve exhalátov sa podieľajú pri dvojtaktnom cykle nedokonalé spaľovanie pri nízkych otáčkach a prenikanie nespáleného paliva do výfuku pri otáčkach vysokých. Všetko ešte zhoršuje horenie mazacieho oleja rozpusteného v benzíne. Honďáci preto opatrili experimentálny motor polohovacím ventilom vo výfukovom kanáli valca a zapaľovanie skombinovali ako samovznietenie s klasickým zážihom. Výsledkom bol (na tú dobu) ekologický a výkonný jednoduchý motor s malou váhou. Tým pádom aj rám mohol byť ľahký a motorka neunavovala jazdca.
Pri objeme 400ccm sa konštruktéri dopracovali k výkonu 54 koní oproti 74 na NXR 750V. Závratný bol však krútiak 78Nm, plne porovnateľný so štvortaktým vidlicovým špeciálom. Celá motorka vážila potom iba smiešnych 132 kilogramov suchej hmotnosti. Vyriešená bola aj spotreba paliva, hoci neviem koľko ho EXP-2ka viezla.
Po otestovaní na pretekoch Baja 1000 sa súdruhovia rozhodli vyskúšať stroj na Dakare 1995. Dvojtaktných pokusov zažil Dakar už veľa a hlavne v počiatkoch sa objavilo množstvo súkromných a polotovárenských stavieb od Yamahy a Hondy. Objemy oscilovali od 125 do 500ccm a v amatérskych kruhoch dosť dlho prežívali. Nakoniec vyvíjané štvortakty vyhrali pred dvojtaktami v tieni záujmu a preto sa očakávalo, ako nový projekt dopadne.
Legendárny Fabricio Meoni vtedy dokončil bez továrenskej podpory na starej Honde XR600 ako štvrtý a za ním 5. miesto obsadil Jean Brucy na EXP-2. Na začiatok tak ukázala motorka dobrý potenciál a po preteku sa špekulovalo o nasledujúcom vývoji a posadení talentovaného a bojovného Meoniho na dvojtakt. No Honda ukončila práce na vývoji a Meoni mohol v kľude odísť ku KTM, kde dosiahol veľké úspechy.
Dvojtakt tak zmizol z tovární na Dakare a my môžeme iba špekulovať o možnostiach nezvyčajnej koncepcie na preteku pretekov. Po zakázaní objemov nad 450ccm dostali dvojtakty limit 250ccm a je nepravdepodobné, že by niektorý svetový výrobca opäť oprášil odvážnu myšlienku. Ale nikdy nehovor nikdy…
Text: Haro, foto: internet