www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Hellas Rally 2015

autor: Haro007, 23. 5. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Hellas Rally 2015

10. mája 2015 sa skončila známa Hellas Rally. Každoročne ju usporadúvajú v Grécku, má horský charakter a vedie prevažne po kameňoch, občas po šotolinách. Býva rozdelená na 6 etáp, pričom bivak sídli na jednom mieste v Nafpaktose a preto sa dá absolvovať aj bez sprievodu.

Zo Slovenska odišli na Peloponéz pretekať Maťo Benko, Peťo Rečičár, Jano Zaťko a Tono Zboran. Všetci ostrieľaní borci na rally v Európe aj v Afrike.

Pretek prebiehal podľa očakávania: Maťo s Tonom solídne pretekali, Peťo jazdil na istotu a Jano stále opravoval šrot, o ktorom si myslí že je pojazdnou motorkou. Podľa toho vypadali aj výsledky.

zboran-03

Najlepšie sa umiestnil Tono Zboran #22. Od začiatku jazdil vyrovnane, málo blúdil a držal sa vpredu. Bez zaváhania jazdil v prvej dvadsiatke, pričom hlavnými ťahúňmi poľa boli hviezdy Walkner a Sunderland. Nakoniec dosiahol na 19. miesto celkovo a v kategórii M2 (nad 450ccm) na tretie miesto. Výborne!

Tono Zboran:

„Pretek bol podobný ako v predošlých ročníkoch, teda veľmi dobrý. Trate skombinovali, niečo z vlaňajška, niečo z predvlani a k tomu aj nové časti. Pribudli nové časovky na Peloponéze, tie však mali nebezpečný charakter. Aj ostatná rally viedla po horách s priepasťami, ale tu boli cesty vyslovene vysekané v kolmých skalných stenách. Doplatil na to favorit Sunderland, vyťahovali sme ho z 30 metrov hlbokej strže. Tieto úseky sú po veľkých kameňoch, jeden z nich ho rozhodil a v 80-ke zletel do hlbočiny. Polámané rebrá a kľúčna kosť sú dobrým koncom hrozného pádu.

zboran-02

Rally prebiehala v dobrej atmosfére, všetko ma tešilo iba výsledok nie. Mohlo to byť ešte lepšie, ale o 10 dní odchádzame na Albaniu a tam môžem všetko vylepšiť. mal som iba jeden ľahší pád na začiatku. A samozrejme, v depe na mňa spadla maťova motorka z jeho blbého stojana. A ešte na konci ten istý človek neopatrne zhodil všetky naše motorky. Inak v poriadku.“

benko-02

Maťo Benko #47 zmenil motorku a podľa vzoru Tona si zaopatril KTM 500 EXC. Tá sa na tento typ rally určite hodí a výsledky tomu napovedali. Vo výsledovke veľmi tesne nasledoval Tona, až ku koncu mierne spadol nadol. No 23. miesto sa dá považovať za ozaj dobré, tiež 6. miesto v kategórii M2.

Maťo Benko:

„Rally trvá 6 dní je ozaj namáhavá. Okrem prvého dňa sa denne vstáva o 5:00, štartuje o 6:00, do cieľa prichádza o 18:00 a potom treba urobiť údržbu, absolvovať rozpravu a nachystať roadbook. Vcelku poriadna zaberačka.

Hellas je horská rally, vedúca ponad strže a priepasti a tým je objektívne nebezpečná. Hoci jazdné priemery nestoja za veľa, každý večer bolo potrebné vymeniť aspoň zadnú pneumatiku. Proste prudká zákruta, drift, plný plyn na krátkej rovinke, opäť zákruta a tak dokola. Potom nejaký ťažký, technický úsek a znovu striedanie zákrut a roviniek.

Prihlásených bolo menej ľudí, ako minulý ročník. A viac sa ich rozbilo. Najčastejším úrazom bol vyletenie z trate a pád do hlbočiny. Napríklad svetová hviezda Sam Sunderland spadol do 30 metrov hlbokej strže. Prešlo 6 motorkárov okolo neho, až ho objavil Čech David Pabiška. Zastal som aj ja, asi šiesti sme ťahali chlapa hore a tam mu pomáhali. Našťastie sanitka prišla okamžite.

Vlastne počas celej rally som minimálne jeden krát denne pomáhal niekoho zachraňovať.

benko-04

1. etapa mala iba asi 130 meraných kilometrov a potom už všetko bolo inak. Snaha poctivo navigovať prinášala od začiatku ovocie, hoci občas sa nešlo z inak presného roadbooku vysomáriť. Napríklad v tretej etape, po vyšplhaní sa do 2.000 mnm sme mali ísť na rozľahlom horskom hrebeni podľa azimutu. Ale azimut nebolo ako určiť, lebo nikto nemal GPS alebo kompas. Tak nastalo hromadné blúdenie. Raz som zablúdil sám vlastnou vinou.

V 5. etape ma postretol nepríjemný pád. Dokázal som dokončiť etapu, aj pretek, no doma mi brali vodu z kolena. Iné komplikácie vážnejšieho charakteru nenastali. A po dokončení 6. etapy nás poslali usporiadatelia do šialene ťažkého presunu. Tých 70 kilometrov všetkých dorazilo okrem námahy hlavne psychicky.

Hellas Rally bola znovu profesionálne zorganizovaná, roadbook sedel. Iba v poslednom dni zrušili jednu časovku, pretože v itinerári zistili chybu o jeden kilometer. Zopár už odštartovaných potom museli naháňať po polovici Grécka. Niektoré, dosť dlhé časti, sa opakovali z minulého roku. Dokonca v priebehu týždňa sme prechádzali totožným úsekom v tom istom smere a to nás netešilo.“

recicar-02

Peťo Rečičár #68 pilotoval ťažkú a nevhodnú KTM 690 Rally Replica, s ňou sa dalo jazdiť viac turisticky ako rejsovo. 60. miesto bolo aktuálnym obrazom odvahy Peťa ísť s kožou na trh.

Peťo Rečičár:

„Konečne mám nohu zlomenú na Intercontinental Rally v poriadku. Hoci pobolieva, je plne funkčná a mohol som Hellas odpretekať. Samozrejme dve veci boli limitujúce: ťažká motorka, neochotná zatáčať a nutnosť neobnoviť zranenie nohy. Preto od začiatku všetko prebiehalo v duchu: istota a prísť do cieľa.

Rally má nekonečné množstvo tvrdých zatáčok, posypaných na povrchu kameňmi. Problém aj pre ľahké motorky. Moja 690-ka je určená na úplne iné terény, ale bral som pretek ako navigačnú rally s dobrým tréningom čítania roadbooku. Minulý ročník sme to vôbec nevedeli, teraz sa karta obrátila. Tým, že som jazdil pomalšie, bol čas na dôkladné čítanie itinenráru. Výsledok bol v podobe minima blúdenia, tamu som rád.

Viac ma zaskočilo opakovanie určitých úsekov v priebehu rally aj 3 krát, a to boli zaradené aj vlani. Tak sa občas stalo, že som ani nepozeral na roadbook a išiel tieto miesta naisto. Rally bola opäť krásna, vyšlo aj počasie, no predsa sa mi zdá mierny úpadok súťaže. Akoby sa vytrácala radosť,  cítiť viac rutinu ako nadšenie. Napriek tomu mám dobrý pocit, pretože som náročnú súťaž dokončil v pohode. Pády v malých rýchlostiach idú iba na vrub veľkej motorky v tesných zákrutách, noha, ja aj KTM sme prežili bez ujmy.“

zatko-01

Jano Zaťko #22 je zmes tvrdohlavosti, nezodpovednosti, srandy, ľahkovážnosti a buldočej výdrže počas prúserov. Jeho príbehy si netrúfam opisovať. Stojí za ten zážitok si ich prečítať v origináli: http://www.zatkojan.sk/Motorizmus/Hellas-Rally-2015-Greece.aspx .

České farby obhajovala silná zostava Vojkúvka – Vašátko – Pabiška. Vcelku nám slušne nakopali riť.

Lubomír Vojkúvka #27 je nestarnúcim enduro guru a po veľmi dobrom začiatku mierne klesol celkovo na 17. miesto.

Jirko Vašátko #28 je zmámy viac ako organizátor Intercontinental rally, no patril vždy k dobrým moto pretekárom. Tiež po dobrom začiatku sa nevyhol problémom. Aj keď konečne vymenil motorku za menší objem, skončil na 41. miste, čo považujem hlboko pod jeho skutočné možnosti.

David Pabiška #40 nezaváhal ani raz a po vyrovnaných výkonoch dosiahol výborné 5. miesto celkovo.

Martin Plechatý #210 na štvorkolke bol celkovo spolu s motorkami na 7. mieste! Dokázal majstrovsky využiť množstvo zatvorených zákrut, kde inak pomalšie quady môžu ísť viac po plynom v drifte a plne ukázal svoj potenciál.

Text: Haro, foto: Hellas Rally

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií