Hellas Rally 2014 – výsledky
autor: Haro007, 15. 5. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 1)
Hellas Rally 2014 skončila a našťastie ju dokončili všetci pretekári RACE zo Slovenska. V poli 127 štartujúcich motoriek sa rozhodne nestratili. Ako jednotlivým prebiehal pretek sa dozviete v nasledujúcich riadkoch.
Súbežne sa jazdila aj dobrodružno-cestovateľská trieda Adventure, ale tej sa v článku nevenujem.
148 Jano Zaťko
BMW 450X čas 26:36:44 26. celkovo, 12. v triede M1
Jano štartoval po divokom páde na Rally Abu Dhabi. Tentoraz nie na dakarke, ale na jej ľahšej enduro sestre.
„Rally prebiehala v pohode, ale zmätky patria k preteku a k životu. 10 kilometrom pred cieľom prvej meranej časti stretávam v protismere 4 jazdcov. Po skúšaní všetkých možností stretávam aj Tona. No aj on zamieril zle. Nakoniec ideme smerom, odkiaľ bludári prišli. A to bola správna cesta! Odteraz všetko sedelo až do cieľa. Nutnosť spoliehať sa na vlastný úsudok je prvoradá, netreba veľmi počúvať okolie.
V druhej etape nás prenasledovala zima, okorenená hlbokými brodmi. Okrem toho peniaze určené na tankovačky nechtiac skončili spolu s toaleťákom v lese pri vykonávaní potreby. To zisťujem až na pumpe. Najdrahšie uľavovanie si v živote! Našťastie ma založili pretekári a deň úspešne dokončujem.
Zlomovou bola tretia etapa, kde v meranom úseku bolo treba prejsť cez ohradený salaš. No bača nás vyhnal okolo. Po hodinovom blúdení sme skončili znovu pri bráne, teraz vyvalenej. Stratený čas chýbal citeľne v celkovom poradí. Ešte zopár malých zablúdení sa vyskytlo na konci preteku. V štvrtej a piatej etape idem dobre, pomáham zachraňovať popadaných jazdcov do roklín a užívam si jazdenie. Ale opäť som prepálil kľúčovú odbočku v 6. etape a zostávam stále na 26. pozícii.
Rally bola nádherná, napriek počasiu na začiatku. Trate, príroda, organizácia a atmosféra nesklamali, podobne aj technika. Mám odložené všetky rolky itineráru a môžem sem kedykoľvek s kamošmi nasúťažne zavítať. A rád som pobudol s rallystami ako Tono Zboran, Honzo Mareš či ondra Klymčiw. Ale aj chalani na 990-kach ukázali silu, Maťo Benko bez reptania prešiel pretek so zašróbovanou nohou a s čerstvo zašitou rukou. Už sa teším na ďalšiu rally!“
Podrobne a výborne popísané Janove príhody z Hellas Rally 2014 nájdete na stránke http://zatkojan.sk/Motorizmus/Hellas-Rallye.aspx .
168 Tono Zboran
KTM EXC 500 čas 24:47:54 12. celkovo, 4. v triede M2
Skúsený Tono podával počas celého preteku vyrovnané výkony a pohyboval sa hneď za prvou desiatkou. Výborné celkové umiestnenie hodnotí kriticky a určite mal na vyššie pozície.
„Rally bola tento rok iná ako predošlé ročníky. V prvom rade sa zmenilo počasie. Namiesto 30° bolo na pláži iba 15°C, v noci a cez deň v horách riadne pofukoval studený vietor. Dokonca na vrcholkoch sa belel sneh. Najväčším problémom bola voda. Stále pršalo, to v kombinácii so stálou zimou robilo jazdcom problémy.
Napríklad typické suché riečištia sa naplnili studenou a prudko tečúcou vodou. Ich prejazdy ešte zhoršovali stav uzimených a mokrých jazdcov. Zároveň klzký terén neumožňoval veľmi rýchlu jazdu a časy sa oproti suchým podmienkam naťahovali. Denne sme na motorkách strávili 8 až 10 hodín (časovky a presuny spolu).
Budíček býval väčšinou o 3:30 ráno, pretože o 4:30 už prví jazdci štartovali. Vzhľadom k časovému posunu sme vlastne vstávali o pol tretej ráno a únava nás ku koncu dosť morila.
Napriek tomu bola rally parádna, namotaná v gréckych horách. Preto prevažovali kamene, tvrdé šotoliny a pre dažde blato. Itinerár spracovali opäť výborne, prehľadne a zrozumiteľne.
Štartoval som na úplne novej KTM 500EXC a v začiatkoch išlo všetko dobre. Držal som krok so špičkou a dokonca som kategóriu nad 450ccm viedol, pretože dvaja Taliani poblúdili. No prišla séria mojich navigačných problémov. Totiž počas rýchlej jazdy mám ešte stále problém dokonale odsledovať roadbook a preto idú tieto nechcené problémy na vrub nedostatočnej vyjazdenosti podľa roadbooku. Neboli to chyby nesprávneho popisu alebo nepochopenia, len treba nájsť kompromis medzi rýchlosťou a schopnosťou navigovať. Veď niektorých jazdcov predbieham 4 krát počas jedného špeciálu.
V polovici preteku na Taliani opäť predbehli, klesol som na 3. miesto v kategórii a potom prišla posledná etapa. V nej zablúdenie, tiež pád, zlomený malíček a pokles ešte o jedno miesto. Napriek tomu som do cieľa prišiel bez problémov. Spolu ma počas celej rally stáli blúdenia asi hodinu navyše. Nie som so svojim výkonom spokojný, veľa orientačných chýb ma mrzí.
No pretek hodnotím vysoko kladne, tiež organizáciu, materiálne a zdravotné zabezpečenie. Výber tratí klasicky fantastický, snáď 80% ich bolo úplne nových. Jazdilo sa napriek blatu výrazne po plynom, rally ako taká je rýchla. Trať vyžadovala denne prezuť novú zadnú pneumatiku, predná stačila vymeniť raz za tri dni. Najrýchlejších jazdcov dokonca sledovali asistenčné vozy a zadnú gumu menili aj počas dňa.
Organizátori používajú niekoľko výborne vybavených talianskych sanitiek a k dispozícii je aj vrtuľník. Našťastie nemusel zasahovať. Preto považujem rally za bezpečnú a vtedy prebieha závodenie bez zbytočných psychických tlakov. Spolu s prijateľnou cenou predstavuje výborný zážitok.“
209 Peter Rečičár
KTM 990R čas 34:11:13 62. celkovo, 4. v triede M4
Peťo absolvoval svoju prvú rally. Bola vyslovene zameraná na test techniky, pretože chalani totálne prekopali 990-ky a množstvo vecí sa zmenilo. Boli zvedaví hlavne na fungovanie elektroniky a podvozkov.
„Na prvej vážnej rally v živote sme chceli všetko otestovať hlavne po technickej stránke. To sa aj podarilo a na motorkách je čo vylepšovať. Hlavne elektronika vykazovala problémy. Motory nešli najlepšie v nízkych otáčkach a všeobecne po ubratí plynu. Ale pod plynom šliapali parádne.
V prvom dni najviac znamenalo zoznámenie sa s roadbookom. Dosť rýchlo som pochopil, že môžem ťahať za plyn iba toľko, ako rýchlo dokážem navigovať. Preto vlastne všetko prebiehalo v kľudnom a rozvážnom navigovaní. Odmenou sa ukázala jazda síce pomalšia, no bez blúdenia a zbytočných chýb. Samozrejme na dlhom preteku veľa závisí od miery šťastia. Napríklad keď z protismeru vyletel Pepa Macháček na bugine a zramoval motorkára idúceho tesne predo mnou.
Po úvodných kilometroch opadla nervozita a na motorke som mal výborný pocit. Ako odchovanec ťažkého GS-ka mi ľahšia 990-ka vyhovuje. Napriek radám ostatných jazdcov nechcem ani v budúcnosti presedlať na ľahké endurko. Po obutí S12 sa dali jazdiť všetky náročnejšie pasáže v pohode. Aj denný režim neprekážal, pretože rally má iba jeden stály bivak a tiež hotel k dispozícii. Večerný teplý kúpeľ a spánok v posteli robil zázraky.
Absencia mechanika, starajúceho sa o motorky a prezúvanie, bola jediným a neskoro zisteným nedostatkom. Našťastie vždy pomohli chalani zo Slovenska a z Čiech. Inak všetko výborné: od organizácie po trate.“
210 Martin Benko
KTM 990 Dakar čas 47:49:03 80. celkovo, 6. v triede M4
Optimistický Maťo neváhal a vyrazil na preteky napriek tomu, že pred dvomi mesiacmi mu doktori namontovali do zlomenej stehennej kosti 4 skrutky. A ani ďalšie zranenie ho neodradilo a súťaž s úsmevom dokončil. Môj obdiv! Rally brali s Peťom ako test techniky a kondície pred plánovanou Intercontinental Rally 2015.
„Hellas Rally sme s humorom brali ako orientačný pretek. To preto, lebo sme po prvý raz v živote videli naživo roadbook a neveľmi sme chápali jeho spôsob používania. A naše jazdenie v prvý deň tomu nasvedčovalo. Po pár kilometroch ma čakalo totálne zablúdenie, študovanie itineráru a postupné chápanie jeho tajov. Preto som radšej jazdil zavesený za niekým, kto navigovať podľa čuda v kokpite vedel. Napriek tomu etapa neskončila najhoršie.
Na druhý deň orientácia vykazovala postupné zlepšovanie a v kľude som postupoval vpred po trati a nahor v celkovom poradí. Z idylky ma vytrhol deň tretí. Pri prezúvaní pneumatík mi vyletela monterpáka a rozrezala ruku. Skončilo to v nemocnici a s ôsmymi stehmi na ruke ma napokon vykopli. Ale do preteku ma nevpustili, preto mám za 3. etapu čas najpomalšieho plus nejakú penalizáciu.
Vo štvrtok ale štart predsa bol a ako poriadny pretekár som chcel dohnať všetko späť. Ako? No predsa plným plynom. Výsledok sa dostavil takmer okamžite v podobe zablúdenia. Po návrate na trať som pridal ešte viac, aby som následne ešte viac zablúdil. To už totálne. Nakoniec vypínam motor a nepočujem žiaden hluk motorov, preto sa vraciam vyše 30km po vlastných stopách. Aj tak dobieham zapadnutých Talianov na 990-kach a pomáham im z blata. Onedlho spolu pomáhame vo výjazde ďalšiemu, aby ma všetci nechali tak a nepomohli mne. Paráda! Aby nebolo všetkého dosť, motorka úplne zdochla, potom naskočila a išla čudne. Nešlo pridávať, iba mierne prdkať nad hranicou voľnobehu. Tak som doprdkal do bivaku o deviatej večer, šťastný že žijem.
Po dohode o spoločnom jazdení v piatok s Peťom vyrážame vpred. Opäť štrajkovala motorka, teda lepšie povedané motor. A k tomu sa úplne zodrala zadná nová pneumatika, nechápem to pri jazdení na pol plynu. V sobotu sme nejako so cťou dojazdili a užili si záverečný ceremoniál.
Rally, napriek problémom, je výborne zorganizovaná a trate majú nádherné profili. Osobne ju hodnotím kladne: skrutky v nohe vydržali, ja tiež, nič zlomené. Dokonca som výrazne obohatený o 8 štichov na ruke. To už je aká paráda!!! Poruchu na motorke vlastne vítam, pretože novo objavený neduh v Európe je lepší ako v Afrike.“
Text: Haro, foto: internet