www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Endurá KTM 2017 I.

autor: Haro007, 7. 7. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Endurá KTM 2017  I.

Nie tak dávno nám začala kríza. Vraj finančná. Ako vždy, bohatí usúdili, že načim zbohatnúť ešte viacej a začali konať. Prvým, viditeľným dôsledkom, bolo šetrenie. Súdruhovia kapitalisti to vymysleli skvostne. Zrazu plechy mali menšiu hrúbku, farbe chýbal pigment a plast nebol pružný. Systém rýchlo dobehol aj motocyklový priemysel. Predaje klesali, tak namiesto zvyšovania kvality sa radšej znižovala. Len aby zisk, ten bôžik dnešnej šibnutej doby, zostal nezmenený.

Preto každoročné predstavovanie nových modelov u väčšiny výrobcov nebolo o technológiách, ale o šikovnosti v klamaní zákazníka pakistanskými, čínskymi a vietnamskými súčiastkami. V dobe globalizácie tomu nezabránime, no aj spomenuté štáty dokážu pod tlakom produkovať špičkové dielce. Prevratné pretvarovanie sa neprinieslo prevratné modely, iba vysoké ceny za kvalitu, stojacu v skutočnosti často za trt baraní. Moto verejnosť špekulovala, kto konečne dostane rozum a popri ošklbaní zákazníka mu ponúkne aj techniku, adekvátnu balíku inflačných Evri. Dnes viem, že úlohu zvládla KTM.

KTM 450 EXC-F_90_left

KTM je neskutočne dynamická spoločnosť, valcujúca konkurenciu zvláštnym spôsobom. Napriek tomu nám, spokojným užívateľom oranžády, ostatní podvedení od konkurencie nadávajú „Kokot Tlačí Motorku“. Nevedia čo činia a zrejme nemajú odvahu siahnuť na ortodoxné moto náradie. Po novej generácii oranžových cestno – turisticko – dobrodružných motoriek všetci čakali, ako dopadnú menšie objemy. Najprv sa dočkali motokrosári, séria KTM SX pre rok 2016 ukázala cestu inžiniersko technologickej revolúcie. Invenciu ešte viac zúročili na enduro modeloch pre sezónu 2017. Nové EXC vyrazili komunite dych. Technické parametre, váhové úspory a novinky sú na papieri fascinujúce. Najprv pozrieme pod pláštik reklamných bulletinov, potom opíšeme pocity z jazdy. O spoľahlivosti nám napíše až dlhodobé užívanie.

KTM 250 EXC_right rear

Omáčka na začiatok

Základným sloganom pre nový rad EXC je „ľahšie – silnejšie – rýchlejšie“, preložiteľné ako „menej vážiace – výkonnejšie motory – nové rámy a pruženie“. Poďme po poriadku opísať novoty, nie riťolezne, ale reálne.

Na všetkých spomenutých modeloch prekopali inžinieri techniku tak, že vyše 90% dielov je nových. Pri stanovovaní výziev zhrnuli požiadavky do 4 bodov:

  1. Zníženie váhy a centralizácia hmoty
  2. Zvýšenie výkonu a optimalizácia jeho prejavu
  3. Ergonómia a jazdné vlastnosti
  4. Dizajn

KTM 300 EXC_left front

Homologizáciu pre modely 2017 majú všetky predošlé 4T modely, z 2T iba 250-ka a 300-ka. Preto opíšem iba tieto modely. Začneme od rámu.

Rám

Nosná kostra ránu má komplet novú geometriu. Zostal iba materiál: chróm molybdén. Najviditeľnejšou zmenou je prehnutá horná, chrbtová časť. Tvorcovia zamerali pozornosť nielen na pevnosť v krútení (lepšia o 20%), ale aj na deformáciu v pozdĺžnej osi. Tá ovplyvňuje stabilitu hlavne pri doskokoch a počas šokových nárazoch na podvozok a eliminuje vlnenie. Samozrejmosťou je nový krk a úspora hmotnosti.

Frame

Sedačka je na začiatku a na konci mierne pridvihnutá, čo umožňuje jazdcovi v paľbe lepšie „zapadnúť“ do zníženej časti. Baterka po ňou je Li-Ion, teda ľahšia a s väčším budiacim prúdom. Priliehajúci airbox a filter sú úplne nové. Dúfam, že filter bude lepšie priliehať ako ten v motokrosoch radu 2016.

Comparison_Seat MY16 vs. MY17

Airbox

Ochrana motora zo spevneného plastu má iba 2 skrutky a ľahko sa sníma aj nasúva. Stúpačky lepšie držia čižmu ma mieste a pri páde nemajú tendenciu zostať zaseknuté. A nezanáša ich bordel z trate.

Engine guard_SixDays_MY 2017

Samostatnou kapitolou je pruženie. Vzadu zostáva PDS, tlmič posunuli o 5mm dopredu a zadnej vidle zvýšili priestorovú tuhosť. Zvonku zostal nápadný rýchlo prestavovací plast, regulujúci predpätie centrálnej pružiny. Dnes je z karbónu a teflónu, preto zrejme odpadnú reklamácie za praskanie. Vnútri sa nachádza zaujímavá dvojpiestová konštrukcia. Viac menej klasická konštrukcia má na predĺžení piestnice ešte jeden menší piestik voľne v priestore. Po stlačení tlmiča na cca ¾ zapadne do valca oproti a zvyšuje riadený odpor voči šokovému prepruženiu.

Shock absorber

Dopredu dali súdruhovia kapitalisti z WP 48-ky s oddelenými funkciami. V jednej trubke je technika kompresie a v druhej odskoku. Nič nové pod slnkom, všetko má svoje výhody aj nevýhody. Ale jasnou výhodou je klikanie priamo v hornej časti. Dokonca v Power parts možno prikúpiť dielce na manuálne priťahovanie predpätia zhora. Optimalizáciou veľkosti púmp by mala podstatne stúpnuť progresivita.

Fork_01

K rámu a pruženiu patria aj brzdy. Kotúče stenšeli, zrejme museli zmeniť charakteristiku materiálu. Vzadu piestik schudol z 26 na 24mm v priemere, ale nožná páčka narástla do dĺžky. Pneumatiky a ráfy zostali v pôvodnom rozmere, sériovo obúvajú EXC-ky do Maxxisov, tie fungujú dobre.

Radiator

Chladič dostal menšie rozmery, motory so vstrekom neprodukujú toľko tepla. Zároveň je konečne tak zabudovaný v ráme, že nedostane rany pri pádoch a jeho ochrana podstatne stúpla.

Motor

Pri konštrukcii inžinierov inšpirovali už sezónu overené hnacie agregáty v motokrosov. Štvortakty majú nové kľuky, kratšie ojnice, ale mierne zvýšenú zotrvačnosť. Zlepšila sa eliminácia vibrácií, vyvažovací hriadeľ ženie aj vodnú pumpu a reťaz rozvodov). Ventily bez vahadiel otvárajú 2 vačky. Štartér je pod motorom, prevodovke zostalo 6 kvaltov.

350 EXC-F_Engine

Spojkový kôš z ocele sľubuje dlhšiu životnosť a tanierová pružina lepší prítlak. Všetko, o čom píšem, je samozrejme ľahšie ako v predchádzajúcej generácii. Aj motory majú znateľne menšie vonkajšie rozmery, sú kompaktnejšie s redukovaným množstvom rotujúcich hmôt. K tomu pribudli nové zvody a výfuky.

Clutch

Najviac váhových úspor dosiahli konštruktéri práve pri agregátoch, až 2,5 – 2,8kg! 250–ka má teraz cca 40 Hp a 21Nm, 350-ka 45Hp a 25Nm. A 450-ka 60 Hp a 30Nm, 500-ka dokonca 63Hp a 32Nm a plochejšie krivky parametrov. Úctyhodné. Napríklad motor 500-ky dostal od roku 2000 okolo 15 koní viac a schudol o takmer 6kg!

250 EXC-F_Crank shaft

Aj dvojtakty sú úplne nové, vyhovujúce euro-pokryteckým predpisom. Okrem iného stojí za zmienku hlavne vyvažovací hriadeľ, eliminujúci vibrácie podstatným spôsobom. Štartér poputoval pod motor, rozmerovo pri pohľade zboku, jednoznačne zmenšený. Konštruktéri tvrdia, že stálo za námahu zaoberať sa týmito často odpisovanými motormi. Ich obľúbenosť sa drží na maxime a v extrémnych pretekoch nemajú 300-ky konkurenciu. To ale všetci vieme.

2-stroke_Counter balancer shaft

Novinkou sú palivové mapy a kontrola trakcie. Palivové mapy sú bežne na riadítkach a sú dnes bežnou záležitosťou. No trakčná kontrola asi zaskočila mnohých. Podstatou, našťastie, nie je hromada snímačov a elektroniky po celej motorke. Iba na prevodovke má valčeková kulisa magnet, ktorého polohu pootočenia sníma čidlo. Riadiaca jednotka vyhodnocuje vzťah zaradený stupeň – pootočenie plynu – otáčky motora a v prípade nutnosti mierne krotí preklz zadného kolesa. Takže nič nie je navyše odkryté a pokaziteľné vonku na ráme. Zároveň systém funguje prirodzene, aj pri zapnutom móde ide motorka riadne v driftoch, po zadnom a podobne. Najviac pomáha kontrola trakcie pri divokých výjazdoch. Príprava na TC je vo všetkých 4T motoroch, ale na riadítkach iba za príplatok.

Mapswitch_SixDays MY 2017

Six Days

Modely ponúkajú okrem milióna estetických farbičiek a nálepiek tradične lepšie pruženie, zopár frézovaných častí, manuálne nastavovanie predpätia predných pružín bez náradia a malé vylepšenia. Trakčná kontrola je v základnej výbave.

Factory Triple clamp

Power parts

Ako vždy sú v ponuke Akrapoviče aj so zvodmi, kit na namontovanie nožného nakopávania motora, Rekluse spojka, páčky a podobné prkotiny. Všetko nájdete v katalógoch.

Automatic clutch

Motorky KTM EXC na sezónu 2017 sú naozaj revolučné. Vo všetkom. Endurká schudli od 2,1kg pri dvojtaktoch až po 5,0kg pri dvojici 450 – 500. Páni v bielych plášťoch  a s prísnym výrazom tváre vo vývojovom centre odviedli robotu dobre. Ich um ale preverí nie naša testovacia jazda, ale dlhodobá prevádzka v blate a v prachu. Myslím, že všetko dopadne dobre. Otázne bude akurát pruženie z hľadiska výdrže a nastavenia, no to relevantne preverí prvá séria v rukách užívateľov. Okrem toho, pruženie je u všetkých výrobcov robené ako hobby. Pretekári takmer bez výnimky siahajú po ladičoch a bežne menia komplet črevá za tie s vyšším levelom materiálovým, technologickým a aj cenovým.

Pokračovanie…

Text: Haro, foto: KTM

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií