Dizajn veľkých endúr – vydarené kusy
autor: Haro007, 18. 11. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Estetično a jeho vnímanie je pocit silne subjektívny. Čo niekomu učaruje iného uráža, vkus máme zakódovaný a ťažko sa mení, no prebieha vývojom. Ako človek živiaci sa architektúrou a dizajnom si predsa len myslím, že existujú určité neprekročiteľné mantinely, za ktorými sa dizajn mení na frašku. Totiž jestvujú určité jasné vzťahy medzi tvarom, materiálom a farbou. Kombinácie hmôt pospájané do vhodnej kompozície, ale blbo namaľované môžu celé vydarené dielo znehodnotiť. Preto sa nečudujte, že ten istý model sa v rôznych farebných kombináciách môže vyskytnúť medzi parádnymi kusmi aj medzi nepodarkami.
Zaradené ukážky ma oslovili nadčasovosťou dizajnu, čitateľnosťou stavby a jasne definovanými princípmi tvorby motorky ako úžitkového produktu. Všetky sú určené na cestovanie a (niektoré len jemne) na šport. Majú čelný štít, kapotáže a napohľad evokujú púštne diaľavy. Proste stroje, pri ktorých sa rozbúši srdce a spotia ruky. Nie sú tu určite všetky stojace za zmienku, ale na prehľad TOP 10 stačí.
BMW 650 GS
Početne vyrábané endurko je nenápadným bratom veľkého GS-ka. Nezaprel sa vhodne použitý zobákový motív, tu praktickejší ako u „hrocha“. Motorka sa v dakarskom vzore nezaprie a je mu dosť príbuzná. Priveľa oblín však motorke mierne uškodilo a výsledok pôsobí na pohľad trochu lacno. Aj úžitkové vlastnosti sú také nemastné – neslané. Celkovo má však dizajn hlavu aj pätu a dá sa smelo zaradiť medzi vydarenejšie. V inej farebnej kombinácii je už vzhľadový problém.
KTM LC4 Adventure
Opak malého GS-ka. Je to výsostne športový stroj vhodný aj na ostré preteky. Dizajnovo sa v tejto verzii dostal do slepej uličky a model nebolo možné kvalitatívne rozvíjať. Napriek prevahe kriviek má šmrnc a amatérske prestavby veľmi do vzhľadu nezasahujú. Ani netreba. Ale mimo oranžovej farby je všetko zle…
BMW 1200GS
Príklad nesmrteľného motívu pretaveného konečne do úspechu. Zobák ako poznávací znak radu GS bol nokoniec normálne implantovaný do celku a motorka konečne nepôsobí ťažkopádne ale vyvážene. Aj zvolené farebné variácie súdruhovia z NDR trafili, čo pri predošlých modeloch nie vždy vyšlo. (Napr. Awia po prestriekaní 1150-ky zo žltej na bielu urobil svieži a pekný stroj. Ako málo stačí…) Nové GS-ko teraz nevypadá akoby padlo na rypák a nemalo riť.
YAMAHA XTZ 660
Predstaviteľ novej dizajnovej školy so špecifickým prístupom. Tvorcovia odeli motorku do vzhľadu skôr „malého“ endura s pridanou účelnou a zaujímavou maskou. Napriek počiatočným rozpakom sa motorka dostala neopozeraným a originálnym nápadom rýchlo do povedomia. Pôsobí na pohľad ľahko a dravo. Dojem je športovejší ako motorická a podvozková skutočnosť. Príjemný pohľad sa núka zo všetkých strán.
HONDA XRV 750
Legendárna Afrika Twin, dodnes jeden z rozšírených modelov. Honda tento motocykel cielene technicky a dizajnovo rozvíjala. Aj posledné kusy s typovo úplne inou grafikou ako na počiatku výroby vypadali výborne a Afrika si až na pár potknutí zachovala počas celej úspešnej výroby pekný look. Takmer schovaný motor a veľká nádrž na počudovanie ladí so zvyškom a stroj oslovuje v bielych aj tmavých kombináciách. To pokladám za neuveriteľné.
YAMAHA XTZ 750
Motorka veľmi podobná rally vzoru. Na rozdiel od Afriky nebol model nijak inovovaný. Menila sa iba grafika a zásadne k horšiemu. Prvé dva ročníky boli krásne, vyvážene vymyslené kapotáže s yamaháckym motívom oslovovali zákazníkov. Dobre zvolené farby, linky a ich aplikácia boli v príjemnej rovnováhe s tvarom a s krivkami. Večná škoda postoja továrne.
YAMAHA XTZ 1200
Nová motorka koncepčne, dizajnovo a technicky bez ostychu čerpá z pôvodnej 750-ky. Myslím že úspešne. Napriek mohutnosti stroja je dojem v pohode a o vizuálnej ťažkopádnosti nemožno hovoriť. Modré tóny dielu svedčia a chýba iba 21-ka vpredu. Tvorcovia uprednostnili čitateľnosť a jednoduchosť aj za cenu netrendových kriviek, urobili to fakt dobre. Vzhľad predáva, motorka ide na dračku.
CAGIVA Elefant
Cagiva bola krásnym dakarským špeciálom a jednoduchý dizajn sa podarilo preniesť do civilnej verzie. Úplne jasné a čitateľné línie, krásna kompozícia a dobré farby. Taliani sú proste majstri dizajnu. Čo viac dodať? Iba toľko, že model sa napriek nesporným estetickým kvalitám nepredával dobre.
YAMAHA XTZ 660 Tenere
Trend „starých“ kapotovaných endúr udávala Yamaha, pretože práve jej stroje patrili medzi najpočetnejšie a najúspešnejšie v prvopočiatkoch Dakaru. Možno hovoriť o jednoduchosti, účelnosti a kráse zároveň. Striedmy dizajn so skromnými tvarmi bol a je vzorom starej školy s dôrazom na funkčnosť. Nič nie je navyše a nič neprekáža. Vo všetkých farebných kombináciách vydarený model, dodnes obdivované riešenie.
KTM LC8 Adventure
Posledný model vzniknuvší priamo zo športového vzoru. Jednoduché, umelecky naskladané línie a farbou podtrhnutá hlavná os vytvorili dravé zviera pripravené na skok. Neprekonaný a zrejme neprekonateľný dizajn. Podľa mňa výnimočné majstrovské dielo, navyše s nedostižnými enduro vlastnosťami. Okrem nevýraznej striebornej verzie sú všetky ostatné NÁDHERNÉ!!!
Text: Haro, foto: internet