www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

DAKAR 2022

autor: Haro007, 25. 12. 2021, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) DAKAR 2022

Zase nastáva čas radosti a vzrušenia pre milovníkov rally. Hoci fenomén nefalšovaného dobrodružstva sa pomaly vytráca a významne ho nahrádza moderný šport v zmysle podania čo najlepších atleticko-technických výkonov, Dakar zostane navždy matkou diaľkových súťaží. So všetkým, čo k tomu patrí.

Posledné dva ročníky vidno neuveriteľný posun v príprave profi továrenských tímov, myslené v ľudskej aj materiálnej rovine. Našťastie pre amatérov, ešte aj dnes sa dá kúpiť produkčná motorka a odpretekať rally s výhľadom na dobrý výsledok (v iných kategóriách nemysliteľné). Tak, ako to ukázal svetu pred rokmi Števo Svitko.

Ročník 2022 bude turbulentný v mnohých rovinách. Po minuloročnom zavedení povinných viest s airbagmi sa čakalo plošné používanie elektronických roadbookov. Nakoniec z toho v kategórii moto zišlo, zostáva nezmyselne obmedzený počet pneumatík v kategórii Elite. Zmeny sa týkajú iných záležitostí: neskutočných rošád v zložení jazdeckých súpisiek a atypickom namotaní trás. Tímom sa povenujeme nabudúce, trase teraz.

Po tom, ako kolotoč Dakaru opustil Južnú Ameriku, kde očarenie postupne vyšumelo do prázdna a ASO už nemalo koho zdierať, zakotvila súťaž na Arabskom polostrove. Presnejšie si Saudská Arábia zaplatila ďalšiu výstrednosť v nekonečnom mori kúpiteľných samopaší tohto sveta a akcionári ASO si opäť namastili vrecká. Ale nie všetko s nečistým úmyslom rovnako dopadne, tak aj tento krok možno hodnotiť kladne. Napriek značnej servilnosti obyvateľstva, „sterilnosti“ štátu a absencii nadšenia, Dakar nabral druhý dych. Príčinou je prostredie púšte, porovnateľné so Severnou Afrikou. Veľa krásnych dunových polí, luxusné šotoliny a vysoké jazdné priemery okolo 100km/h katapultovali Dakar čo do charakteru tratí späť do 90-tych rokov. A že v čase sa cestovať nedá!

Po počiatočnom amatérčení usporiadatelia spoznali prírodné špecifiká a vylúčili desiatky kilometrov dlhé vypaľováky bez odbočky, ako aj záplavové panvy. Zároveň došlo k obmedzeniu nekonečného prachu, lebo toľko feš-fešu ako v Južnej Amerika niet nikde na svete. Konečne skončila naháňačka za údajom o nezmyselnom počte kilometrov, ktoré sa v konečnom dôsledku rozpustili v jalových presunoch a uberali pretekárom čas potrebný na spánok. Pre ročník 2022 budú charakteristické okružné etapy so štartom aj cieľom v rovnakom bivaku, ktorých je z počtu 12 takýchto až 5.

1.1.2022 sa presunie konvoj z prístavu Džidda do mesta Ha´il v strede severnej púšte Arábie. Pretekárske vozidlá môžu byť naložené, akurát tie z Dakar Classic pôjdu po vlastnej osi. V rovnaký deň prebehne slávnostný štart z pódia a krátky 19km prológ.

Spolu 8.375km a z toho 4.258km meraných špeciálov bude mať nastávajúci Dakar. Čiže tak akurát, aby motorkárov neskolil infarkt no dosť na to, aby sa mu priblížili. Ako inokedy, sever a západ budú viac o kameňoch, stred a východ zase v znamení piesku. A toto je zoznam etáp:

1.január – prológ: Džidda – Ha´il (636 km celkovo/19 km prológ)
2. január – 1. etapa: Ha´il – Ha´il (546/334)
3. január – 2. etapa: Háil – Artavíjá (585/339)
4. január – 3. etapa: Artavíjá – Kajsumá (554/368)
5. január – 4. etapa: Kajsumá – Rijád (707/465)
6. január – 5. etapa: Rijád – Rijád (563/348)
7. január – 6. etapa: Rijád – Rijád (635/421)
8. január – voľný deň (Rijád)
9. január – 7. etapa: Rijád – Davadmí (700/401)
10. január – 8. etapa: Davadmí – Vadí ad-Davásir (828/394)
11. január – 9. etapa: Vadí ad-Davásir – Vadí ad-Davásir (490/287)
12. január – 10. etapa: Vadí ad-Davásir – Biša (757/374)
13. január – 11. etapa: Biša – Biša (500/345)
14. január – 12. etapa: Biša – Džidda (676/163)


Zaujímavosťou bude maratónska etapa hneď 2. a 3. deň pretekov, väčšinou požívali túto možnosť na konečné preriedenie účastníkov v druhej polovici rally. Zrejme zvolili túto alternatívu z dôvodu mnohých dunových polí zaradených do itineráru, pričom 11. etapa by mala byť v tomto smere totálna rozbíjačka.

Tak či onak, kocky sú hodené a čas sa kráti. Iba dúfajme, že korona pretvárka neskomplikuje štart jazdcom tak, ako vlani smoliarovi Ivanovi Jakešovi. Síce podľa testov pozitívny, ale inak zdravý ako repa, presedel rally na zadku, a to nebol kua jediný.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií