DAKAR 2021 s elektronickým roadbookom?
autor: Haro007, 19. 5. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Doba ide dopredu, technika sa vyvíja a najčastejšie nové výdobytky skúšajú v motoristickom športe. Samozrejme aj na diaľkových rally.
Základnou bibliou pre účastníkov na navigačných rally pretekoch je roadbook. Ten obsahuje všetky vzdialenosti, odbočky, križovatky, azimuty, orientačné body a nebezpečné miesta vo forme jednoduchých a ľahko pochopiteľných piktogramov a značiek. Jazdci na motorkách musia okrem riadenia nestabilného stroja dokázať v rýchlosti aj čítať a správne vyhodnocovať itinerár, navinutý v malej skrinka s priehľadným vekom. Prevíjanie je elektrické, pomocou tlačidiel na ľavej strane riadítok.
Pretekári fasovali doteraz roadbook (až na výnimky) vo forme listov, ktoré si zlepili do pásu, farebne pre lepšiu prehľadnosť označili a namotali do skrinky roadbooku. Na večernej rozprave si mohli robiť poznámky a tie zužitkovať na druhý deň v etape. Lenže s vývojom techniky napreduje aj ľudská vychcanosť a výsledky nenechali na seba dlho čakať. Niektoré nemenované (automobilové a kamioňácke tímy) si nechali vypracovať jednoduché aplikácie. Dnes totiž aj na menej významných rally používame Google snímky púšte, spojené do jedného obrazu a nakalibrovaného podľa GPS. Výmyselníci dokázali večer zoskenovať celý roadbook, zadali miesto štartu a počítač vykreslil jednak prepísanú trasu, a okrem toho aj nejaké tie skratky. Potom posádky neblúdili a niekedy aj trošku klamali.
Keď začala byť situácia príliš okatá, prišlo ASO na Dakare 2020 s predpisom, ktorý umožňoval posádkam vyfasovať itinerár iba 15 minút pred ostrým štartom do etapy. Takže mali čas iba na rýchle prehliadnutie, prípadne na označenie výstrah a hotovo. To značne zrovnoprávnilo navigačné podmienky, ale organizátori všetko posunuli ešte ďalej.
Na pretras prišli už dávno existujúce elektronické roadbooky, fungujúce v podstate ako klasické, akurát navinutý papier nahradí farebný displej. Naďalej sa všetko bude ovládať jazdcom a nebude reagovať na GPS a prípadné odchýlenie od trasy. Ostatná elektronika v kokpite zostane po starom. Posádkam a pretekárom nahrajú do zariadenia súbor tesne pred štartom a bude na nich, ako sa s neznámym obsahom vysporiadajú. Takže koniec farebným značeniam, študovaniu trasy a podobne. Na toto má napríklad výbornú pamäť Števo Svitko, ten si po zbežnom prehliadnutí roadbooku dokázal do hlavy uložiť všetky podstatné body a výstrahy.
OiLibya du Maroc 2020, jazdená na jeseň v Maroku, by mala už prebiehať podľa opísaných podmienok. A postupne zrejme všetky svetové rally, spadajúce pod FIM tiež. Samozrejme, ak pôjde všetko podľa plánu, aj Dakar 2021 dostane do propozícií elektronický roadbook ako podmienku účasti. Teda ak nám súdruhovia nevymyslia novú pandémiu, na ktorú v podstate v skutočnosti nikto neumrie, no všetci sa z nej poserú.
Text: Haro, foto: internet