www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Dakar 2021 naživo – Maťo Benko

autor: Haro007, 29. 12. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Dakar 2021 naživo – Maťo Benko

15.1.2021

Dakar 2021 skončil! Posledná 12. etapa nič podstatné na výsledovke motoriek nezmenila, no bojovalo sa až do posledného metra na trati. Presuny boli dlhé 247km a meraný úsek 200km. Časovka predstavovala zmes všetkých možných povrchov, pričom v prvej polovici prevažovali piesky a duny, v druhej pisty a hamady.

Posledný pokus na zmenu výsledkov mala továreň KTM, reprezentovaná Sunderlandom. No etapa mu nevyšla podľa predstáv a skončil až na 11. mieste. Najrýchlejším bol Brabec pred K. Benavidesom a Walknerom. Štefan Svitko s prehľadom kontroloval situáciu a dosiahol na 15. miesto, Erik Vlčák korunoval premiérový Dakar 37. miestom.

Celkové poradie vypadá nasledovne: 1. miesto – Kevin Benavides (ARG, Honda), 2. Ricky Brabec (USA, Honda), 3. Sam Sunderland (GBR, KTM). Po problémoch Beverena postúpil Števo Svitko na KTM na celkové 8. miesto a Erik Vlčák na 39. miesto. Obom našim borcom blahoželáme!

Honda už o druhý raz presvedčivo prevalcovala KTM a v oranžovej fabrike prevládajú zmiešané emócie. Možno by bolo dobre, aby nabudúce vyhrala konečne Yamaha, po nej Sherco, aby si všetci spravili chuť a podporovali Dakar aj naďalej.

V bivaku je aj Maťo Benko a úplne zdravý Ivan Jakeš, ktorý pre negatívne testy nemohol štartovať, ale inak nemal až doteraz žiadne príznaky smrteľnej nádchy. So všetkými, vrátane Ivana, prinesiem v krátkej dobe rozhovory.

14.1.2021

Predposledné etapa Dakaru 2021 bola dostatočne dlhá na to, aby mohla vážne premiešať poradie v jednotlivých disciplínach. Hoci, pokiaľ nie je pretekár v cieli záverečnej etapy, nič nie je isté. Presuny 11. etapy al Ula – Yanbu merali iba 134km, ale časovka mala až 464km (skrátená z pôvodných 511km pre dažde). Podľa pôvodných informácií bol predpoklad o jej rozbíjacom charaktere s nízkym jazdným priemerom. Nakoniec bolo všetko inak. Mala rýchly charakter, obsahovala pomerne veľa pieskov a pevných dún (hlavne v druhej polovici) a navigácia nemala zákerné chytáky.

KTM po odstúpení Priceho vyslala do útoku Sunderlanda a ten etapu vyhral. Išlo hlavne o zmazanie manka na K. Benavidesa, čo čiastočne dokázal. Brabec mierne poblúdil a stratil 6 minút. Parádne zazmätkoval skúsený Barreda, na tankovačke nenatankoval a zostal stáť v púšti s prázdnymi nádržami. Števo Svitko si od začiatku držal dobré tempo, nechyboval v navigácii a etapu dokončil na 8. mieste. Erik Vlčák pokračuje v konzistentnej jazde a bez zaváhania prišiel do cieľa na 41. mieste.

V celkovom poradí si udržal vedenie K. Benavides (ARG Honda), no na dostrel je pred záverečnou etapou Sunderland (GBR KTM), stráca iba 4:12min. Brabec (USA Honda) klesol na 3.7:13min. priečku s mankom 7:13min. Štefan postúpil na 9. miesto (Beveren je necelú minútu pred ním a Michek takmer hodinu za ním) a Erik na 40. priečku, blahoželáme! Pred zajtrajškom je tu predpoklad na poriadny výsledok.

Maťo Benko spolu so svojou sadrou na nohe a s tímom sú v bivaku, počasie je úplne hnusné a ľutujem pretekárov na motorkách.

Maťo: „Sme v bivaku a Saudská Arábia vypadá z auta tak, ako vidno na fotke. Inak Barreda je frajer, nevšimol si takú maličkosť, že má na CP 20 minút oddychovať a tankovať. Teraz stojí v púšti bez benzínu…“

13.1.2021

Dakar rally vstupuje do poslednej štvrtiny a už ide o všetko. Každé sekunda či minúta, tiež odbočka a pridanie plynu majú svoj dopad na celkové poradie. Turbulentné zmeny vo výsledkoch ročníku 2021 pokračovali, hoci nie v takej miere, ako sa predpokladalo. Môže za to nie príliš dlhá etapa, relatívne jednoduchá časovka a prívetivá navigácia.

Trasa Neom – al Ula zahŕňala 241km presunov a 342km časovky. Prvá polovica viedla po náhornej planine s šotolinovými  a prašnými pistami, druhá bola viacej o piesku. Nenaplnili sa scenáre o pekelnej etape plnej kamenia, časovka bola veľmi rýchla a otvárala  nádherné scenérie pieskových planín medzi skalnými monolitmi. Jazdný priemer prvej desiatky u motorkárov presiahol 100km/h, paľba musela byť mimoriadna, ak zoberieme do úvahy únavu a zodrané gumy.

Podstatnou správou je, že vedúci Cornejo mal nepríjemný pád, síce dokázal zranený pokračovať a so stratou dokončiť etapu, no lekári mu nedovolia nastúpiť do zajtrajšej etapy a jeho spanilá jazda tak končí. Chlapec to kúpil na búdku. Škoda.

Pretekári už šachujú s pneumatikami, pretože väčšina z nich už povolených 6 kusov spotrebovala a teraz používajú tie menej zodraté. Prvé tri miesta brali v etape Hondy v poradí: Brabec, Barreda a K. Benavides. Števo Svitko pokračoval výkonoch na hranici najlepšej desiatky a dokončil ako 12. so stratou 18:47min. Števo ide takticky, vzhľadom k narastajúcom rozdielom v celkovom hodnotení nechce zbytočne riskovať, no ani stratiť to čo dosiahol. Neuveriteľne pokračuje nováčik Erik Vlčák, jazdiaci spoľahlivo a bezpečne, pritom dostatočne rýchlo, a to si robí údržbu sám. Dnes to vydalo na 43. miesto, neuveriteľné.

V celkovom poradí je na čele K. Benavides, necelú minútku zaostáva Brabec, ktorý dokázal zmazať veľké manko zo začiatku rally. Za dvomi Hondami zachraňuje česť KTM Sunderland s restom 10:36min. Števo zastáva na 10. priečke so stratou 1:16:19hod, pretože síce odstúpil Cornejo, no predstihol ho dravý Beveren. Erik stúpa poradím a momentálne zakotvil na 41. pozícii, teším sa na rozhovor s ním po Dakare. Za zmienku stojí 7. miesto Santolina sedlajúceho Sherco, motorku maličkej španielsko-francúzskej továrne.

Maťo Benko, zranený kamarát, sa presúva na juh k Džidde, dnes mimo kolotoča Dakaru.

Maťo: „Správa z presunu: všetko prebieha podľa plánu. Peťko zatiaľ vypil 3 mangové džúsiky a minul pol nádrže nafty, čo je cca 3,5 Eura. Bez džúsikov samozrejme, tie stáli spolu tak 3 Eurá. Momentálne máme piknik na brehu Červeného mora a varenie vifoniek cestou do Jeddah.“

12.1.2021

Dakar vstupuje do záverečnej fázy. Napriek faktu, že beží 9. etapa, nie je nič rozhodnuté a situácia sa mení z hodiny na hodinu. Pády, zranenia, poruchy, blúdenie, hľadanie WP a pomoc zraneným súperom – to sú hlavné dôvody divokých zmien v poradí.

Dnes absolvovali pretekári okruh okolo bivaku Neome s presunmi iba 109km a s časovkou 465km dlhou. Dokonca trať mala horský charakter, štartovalo sa pri hladine mora a cieľ ležal vo výške takmer 1.400mnm. duny zmizli, piesku ubúda, ale pribúda šotolina, prach a kamene. Etapu sprevádzala neprehľadná časomiera, pretože veľa pretekárov spadlo, niektorí sa zranili. Tým zase pomáhali ostatní, ktorým neskôr po overení odrátali čas strávený pomocou v zmysle regulí.

Na špici to stále vrie a trojica najrýchlejších sa zmestila do minúty a pol! Najrýchlejším dnes bol K. Benavides, druhý doletel Brabec a tretí Cornejo. Števo Svitko v polovici etapy strávil vyše pol hodiny pomocou zranenému motorkárovi a preto figuroval až v tretej desiatky etapových výsledkov. Neskôr došlo k prepísaniu výsledkov a posunu na 11. miesto v etape so stratou 27:59 min. Podľa informácií sa rozbil Toby Price, jazdiaci rýchlo s prehľadom, no vzhľadom k neskutočnej rýchlosti za hranou risku. Včera mal šťastie keď dokončil maratónsku etapu s roztrhnutou pneumatikou, no nič netrvá večne a raz príde aj smola. Beveren zase vyfasoval penalizáciu 15 minút. Erik Vlčák sa učí za pochodu a etapu dokončil ako 41.

Celkovo vedie (alebo lepšie by mal viesť) Cornejo už o 11:24 pred K. Benavidesom a o 14:34 pred Sunderlandom. Vypadnutím favorita Tobyho sa posunul Štefan na super 10. miesto so stratou 1:14:07hod a Erik na parádne 42. miesto.

Aktualizácia Maťo: „Dnes mali chalani riadnu rozbíjačku na kameňoch. Trať aj roadbook boli robené autom pre aut. Výsledok? Price má zlomené obidve zápästia, kľúčnu kosť a lopatku, L. Benavides ruku, Glemza rameno a Branch urobil motor.Čiže traja z desiatky von. 300km čiste iba veľké kamene, z tímu KTM Factory nemal nikto kompletnú motorku, všetko porozbíjané. „Krásna“ rally! Cornejo je frajer, štartoval prvý, navigoval a väčšinu času viedol.“

Posledné nasledujúce 3 etapy rozhodnú o všetkom a zrejme budeme svedkami rôznych nechcených rošád vo výsledovke podľa toho, ako budú jazdci odstupovať a padať a technika sa kaziť a rozbíjať.

Zranený Maťo Benko je v rámci možností v pohode a čulo komunikuje s fanúšikmi na Slovensku.

Maťo: „Motorečka nám už z púšte prišla, okrem zlomeného vypínača roadbooku je ako nová.

Nohe nič nie je, takže nemá čo bolieť (hahaha). Nenašli sme normálny let na Slovensko, Covid testy to komplikujú, takže letíme priamo do Bratislavy až charterom 16. januára a potom šup na operačný stôl…

S chalanmi sme stále v bivaku. Jožko robí na motorke, Peťo sa opaľuje a stará o mňa. Zajtrajší bivak asi vynecháme, lebo nie je na ceste do Džiddy (Jeddahu), prespíme jeden deň v hoteli, alebo nadivoko v púšti a potom sa presunieme k ostatným.“

Na nasledujúcom videu je čerstvo zranený Maťo od času 1:15min a potom ešte 2x počas záchrany, pomáha Erik Vlčák. Vypadá to ako úplne banálny a jednoduchý terén, proste na tomto type pretekov nikdy nevieš čo a kedy jazdca prekvapí.

11.1.2021

Druhá časť maratónskej etapy sa niesla v znamení nastupujúceho vyčerpania jazdcov a kaziacej sa techniky. 8. etapa viedla z východu na západ zo Sakaky do Neomu na pobreží Červeného mora. Nepatrila k najdlhším, ale s presunmi 334km a časovkou 375km aj tak znamenala poriadnu záťaž pre účastníkov. Postupne ubúda z tratí piesok (duny zmizli úplne), nahrádzajú ho prašné šotoliny a kamene. A keď piesok je, tak s mnohými skrytými kameňmi v ňom. Na druhej strane, krajina ukazuje dych berúce scenérie.

Časovku po veľkom boji dokázal vyhrať Cornejo, ktorý štartoval ako 2. v poradí. Tesne porazil Tobyho Price, ktorého 2. miesto možno považovať za zázrak. Mega skúsený jazdec dokázal na rozbitej pneumatike zo včerajšku byť rýchly a konzistentný. Ricky Brabec sa zaradil na 3. miesto.

Štefan Svitko múdro neriskuje a jazdí v limitoch zdravého rozumu. Dnes skončil na 14. pozícii so stratou 12:50min na víťaza. Aj nováčik Erik Vlčák ukazuje odolnosť a dorazil na 51. mieste. Opotrebovaná a na limity hnaná technika zradila favoritov ako De Soultrait a Caimi.

V celkovom poradí vedie mladý Cornejo, Price stráca smiešnu minútu a dopredu postupujúci Sunderland 5 minút. Svitko postúpil na 12. miesto a zaostáva o 47:42min. Vlčák, jazdiaci bez podpory, je na výbornom 49. mieste.

Maťo Benko znáša zranenie zo včera dobre, tak ako sa dalo očakávať. Už je v bivaku v Neome, lekári dolaďujú poľné ošetrenie a vyšetrenia, ktoré sú zrejme v púšti na vyššej úrovni, ako aktuálne u nás v špitáli u Svedkov koronových.

Maťo: „Správa z bivaku, mimo pretekov: nôžka dnes presádrovaná, má to zostať týždeň v kľude a potom sa k tomu prihodia nejaké šrúbočky.

Števko sa to tiež nechce dohlušiť, samý kameň a zlé ešte má len prísť. Tak opatrne. Čakáme na motorku, ešte ju nedoniesli…“

10.1.2021

Po dni voľna sa Dakar rally zase rozbehla. Trať z Hai´lu do Sakaky dosiahne dnes svoj najsevernejší bod po presunoch s dĺžkou 284km a časovke s 453km. Meraný úsek patrí k tým výživným, no hlavne zložitý profil trate dáva pretekárom zabrať. Piesok a aj duny tvoria viacej ako polovicu porcie kilometrov, ostatné sú šotolina, hlina a šutroviská. Hlavne púštne hamady (kamenisté cesty) uberajú jazdcom sily a ničia pneumatika a techniku. A práve o tú ide, pretože  7. etapa je maratónskou etapou bez asistencie a možnosti opráv motoriek. Údržbu je možné vykonať iba tým, čo si jazdci prinesú so sebou.

Števo Svitko odštartoval v pohode a od začiatku časovky postupne po troche strácal. Zjavne šetrí v maratónskej etape motorku a nechce riskovať zbytočné zranenie. Síce skončil etapu na 18. mieste so stratou 14:26min, no jeho celkovú pozíciu to neohrozilo.

Žiaľ, Maťo Benko mal pád cca 70km od cieľa a výsledkom je zlomená noha. Už je v opatere zdravotníkov a preváža ho vrtuľník do medicínskeho centra. Okrem toho by nemal mať iné zranenia, budem priebežne informovať. Erik šiel niekoľko minút po ňom, zrejme bol pri ňom ako jeden z prvých. Prajeme skoré uzdravenie.

Erik Vlčák našťastie dokončil a je na 60. mieste. Možno vyššie, pokiaľ by mu odrátali čas strávený pomocou zranenému Maťovi. Etapu vyhral Brabec pred Cornejom a Howesom.

V celkovom poradí vedie Cornejo o jedinú sekundu pred Pricem a o 2 minúty pred Sunderlandom. Števo postúpil o miesto na 13. pozíciu so stratou 34:52min, Erik e zatiaľ na 55. mieste.

Maťo: Ahojte funclub: Takže sa podarilo trafiť kamenný schod v drážke po autách v rýchlosti cez 100km/h. Výsledkom je zlomená fibula (ihlica, tá menšia kosť predkolenia), mám to v sadre, na Slovensku to ešte budú trošku došrúbovávať. Inak OK, ale zajtra asi nenastúpim, nezmestí sa mi to do čižmy a naviac mi ju ešte rozstrihali.“ Maťo strávi noc v medical centre a zajtra ho letecky transportujú do Neomu pri Červenom mori, kde sa nachádza zvyšok tímu.

Sadra ešte schne.

Maťo perlí humorom, ťoť známka že padol na nohu a nie na hlavu. Všetkým nám odľahlo, kámo. Rátam s prvým tréningom na motorke v horizonte 2 mesiacov. Či?

9.1.2021

Dakar je v polovici, prišiel vytúžený deň odpočinku v Hai´le. Ten zaviedli na rally prakticky od počiatku súťaže, pretože nápor na jazdcov a na techniku je enormný. Pretekári si väčšinou oddýchnu a dospia, no zase naopak vypadnú z rytmu a po opadnutí adrenalínu ich začne všetko bolieť. Mechanici majú roboty nad hlavu, musia opraviť všetko rozbité a skontrolovať stroje do rozhodujúcej fázy pretekov.

Trasa sa postupne presúva do severnej časti Saudskej Arábie, ktorú v zime často sužujú severo-východné vetry. Vanú od Zagrosu, obrovských a chladných hôr Iránu. Prinášajú teploty tesne nad nulou, nepríjemnú vlhkosť a hlavne neustávajúci pocit chladu. Samozrejme, občas aj zrážky, dokonca snehové. Ak sa pozrieme na mapu je zjavné, že trasa povedie na sledujúce 3 etapy aj naďalej na sever, cez nekonečné piesočné a dunové polia, tam sa stočí na západ k Červenému moru. Posledné 3 etapy povedú rovnobežne s pobrežím a prakticky sa budú charakterom podobať na začiatok Dakaru 2020, akurát v opačnom smere. Čiže šutre, hory, kaňony, prach a rozbíjačky. A k počasie neumúdri, tak v zime a vlhku.

Naši pretekári prestáli prvých 6 etáp výborne. Bez vážnych pádov, technických porúch či fatálneho blúdenia. Obišli ich aj zranenia a výrazné penalizácie. Ten pravý Dakar začína až teraz. Števovi Svitkovi na počudovanie nesadla 6. etapa a špička mu mierne odskočila, na vedúceho Tobyho Price stráca 25:30min. Nič hrozné, no sily sú vyrovnané a dobre zaplatená továrenská špička môže ísť cez hranu nebezpečenstva, zatiaľ čo Števo jazdí na hranici rizika. Skúsený rally vlk Maťo Benko nemá žiadne problémy, pomáha nováčkovi vo svete rally Erikovi Vlčákovi a obaja sa držia v najlepšej 50-ke, čo je fakt paráda. Navyše mladý Erik v kategórii Male moto, teda bez mechanika a sprievodu, spí iba v stane a údržbu rieši sám. Zajtra ich čaká etapa Hai´l – Sakaka s riadne dlhou časovkou.

Maťo: „Haro mi nadával, že nič nepíšem a nefotím (je to pravda, potvrdzujem). Tak teda včera nás strašili ťažkými dunami, ale boli také normálne. Štartovali sme spolu s Erikom, ten sa ma držal zubami nechtami a tak som to celé odkrútil sám (navigáciu).

Brutál boli pieskové cesty, do ktorých zapršalo, prešiel nám po nich Peterhansel so Sainzom a začalo sa martýrium, ktoré motorkári na čele nepoznajú. Cesty nejazditeľné, takže 150km offroad okolo ciest, no paráda. Po prejazde Kamazu to už bolo lepšie.

Máme 6°C, bez slnka, zlatáááá Afrika. Zajtra nás čaká maratónska etapa, veci sú už zbalené, ráno bude opäť kosa. Chalani už zajtra idú priamo k moru, nás ešte čakajú dve šutrové etapy, než tam prídeme a uvidíme ho.“

Jožko má prestávku v údržbe.

Peťo upratuje Iveco.

Ja čakám, kým sa urobí polievočka.

Števko je poklad, urobil obom tímom krupičku, mňam.

8.1.2021

Posledná etapa pred dňom oddychu mala ešte riadne potrápiť. Presuny 170km a časovka 448km je na 6. deň pretekania riadna nálož. Povrchy zložené takmer výlučne z pieskov a dunových pásov v tvaroch typických pre túto oblasť (tiahle pahorky pokryté dunami) sľubovali zábavu aj námahu zároveň. Lenže včera sa stali dve zásadné udalosti. Po prvé na mnohých miestach oblasti zapršalo a vrstva mokrého piesku na suchom podklade robí veľkú galibu v dunách, pokiaľ sú rozjazdené tak dvojnásobnú. Za druhé po navigačnom chytáku na začiatku časovky mnohý fatálne strácali. V kombinácii oboch faktorov zastihla noc v dunách mnoho posádok naprieč všetkými kategóriami. Vzhľadom k tomu skrátil usporiadateľ časovku o celých 100km na výsledných 348km, aby oneskorenci stihli nastúpiť a tiež nech vyčerpaní prežijú 6. etapu.

Prejazdy dún na videách sú neskutočné, klobúk dolu pred pretekármi.

O 9:35 miestneho času začal meraný špeciál pre motorkárov. Najrýchlejší z nich preleteli trať za 3:45hom a dosiahli priemer vyše 93km/h, čo je na dunovú etapu veľa. Áno, musíme brať do úvahy tvar dún a rýchle pisty medzi nimi, ale aj tak je rýchlosť ohromujúca. Motokrosový štýl prekonávania je na čoraz ľahších a výkonnejších strojoch samozrejmosťou a to sa odráža na vyššej rýchlosti a menšej únave jazdcov. Naopak, jazdí sa viacej na risk.

Naši traja reprezentanti vyštartovali podľa včerajších výsledkov a zdá sa, že nemali na trati žiadne vážne problémy. Všetci jazdili rovnomerne, podľa časov bez zbytočného risku, ale primerane rýchlo. Nie je dôvod rozbiť seba a stroj pre dňom odpočinku pre zopár minút. Števo Svitko vyrazil na trať 11. v poradí, to si držal počas celej časovky a až na konci nabral miernu stratu a skončil 18. s mankom 12:03min. Maťo Benko a Erik Vlčák štartovali spolu (na začiatku najlepší štartujú samostatne v 3min intervaloch, potom sa to skracuje a nakoniec idú pretekári po dvojiciach každú pol minútu) a dá sa povedať, že etapu absolvovali plece pri pleci. Tak prišli aj do cieľa, s rozdielom jedinej sekundy bez zakolísania na 52. a 53. mieste. Už 26. etapu v živote vyhral Barreda, ktorému je jeho ukrutná rýchlosť prekliatím a požehnaním zároveň. Pretože ako vyhráva, tak stíha rozbíjať motorky a seba. S rozdielom sekúnd ho nasledovali Branch a Sanders.

V polovici rally vedie celkovo Toby Price pred K. Benavidesom a Cornejom. Prvých 7 jazdcov je nasekaných v rozmedzí 7 minút, úplne minimálne rozdiely! Štefan klesol mierne na 14. miesto, Maťo postúpil na 47. a Erik na 50. priečku. Teraz oddýchnuť a prežiť 3 etapy pred rozhodujúcou trojicou posledných etáp.

7.1.2021

Ani 5. etapa nezaostala nič dlžná povesti Dakaru a všetko sa mení za pochodu. Pretekárom opäť čakala náročná a dlhá časovka. Merala celých 456km, presuny 205km k tomu, smerovala na sever z Rijádu do Al Qaisumah. Prvá polovica viedla v bludisku údolí a wádí, po šotolinovo-šutrovo-prachových cestách, s občasnými úsekmi piesku. Zapeklitá navigácia spôsobovala blúdenie všetkých, aj favoritov. Naopak, druhá polovica bola už o piesku, vrátane niekoľko desiatok kilometrového pásu dún na konci etapy. Meraný úsek bol síce relatívne rýchly, no už nie vypaľovací.

Na videách vidno neskutočnú kombináciu kladných faktorov: duny nemajú ostré hrebene, sú vhodnej farby, rozptýlené svetlo dopadá zboku a nájazd je zo strmšej strany (na druhom videu). Takto vypadá vlhký dunový sen motorkárov.

Števovi profil trate vyhovoval nebyť problémov s navigáciou v prvej štvrtine časovky, mohol byť výsledok ešte lepší. Našťastie vážne nezablúdil a tak skončil na výbornom 11. mieste so stratou 13:39min. To nemôžu povedať Barreda a Brabec, ktorí sa riadne zamotali. Maťo a Erik pokračujú v konštantných výkonoch, druhú polovicu časovky dokončili spolu. 48. a 49. miesto možno považovať za parádne. Etapu vyhral K. Benavides pred Cornejom, za dvomi Hondami zachraňoval česť KTM tretí Price.

V celkovom poradí vedie K. Benavides na Honde, pred De Soultraitom sedlajúcim Husqvarnu a Cornejom na Honde. Sekundu za ním sa tlačí dopredu Price, pričom prvú štvoricu delia od seba necelé 4 minúty. Števo Svitko postúpil na 12. priečku so stratou 21:04min, od TOP10 ho delí necelých 7 minút. Maťo Benko postúpil na pekné 49. miesto a Erik Vlčák tiež útočí na 50-ku, zatiaľ okupuje 53. priečku. Všetci musia vydržať ešte jednu etapu a potom si užijú deň voľna.

Maťo: „Nazdarte, konečne som v bivaku, úplne zmrznutý. Dnes to bol očistec. Najprv nás po blúdení a triale v nesprávnom kaňone začali na 40.km predbiehať autá a do toho fest lialo (v Saudskej Arábii!!!).

Čakali na nás mokré a mäkké duny, rozbité od áut (viac ako 100km) a stali sa pre motorky takmer nejazditeľné. No bolo to zaujímavé, polovica ľudí do zotmenia ešte nebola v cieli. Potom nasledoval studený prejazd 280km dlhý, no paráda.

Miro Zapletal a Marek Sýkora zostali na trati kvôli poruche čerpadla, potom ich odviezli vrtuľníkom na letisko a odtiaľ lietadielkom do bivaku. Honza Brabec vyzul gumu a tiež lietal.“

6.1.2021

Dakar rally pokračuje dnes 4. etapou z Wadi ad-Dawasir do Rijádu. Celkovo je najdlhšou v ročníku 2021, presuny merajú 476km a samotná časovka 337km. Trasa sa otočila na sever, nadmorské výšky klesli do intervalu 800 – 1.000mnm. Povrchy v meranom úseku tvorili z dvoch tretín piesky, niečo málo dún v strede a okrem toho tvrdé pisty a kamene. Navigácia zase komplikovala rýchlym jazdcom pretekanie, pretože etapa bola o paľbe ako hrom.

Pláne zovreté po stranách horami pripomínali terény z pomedzia Západnej Sahary a Mauretánie a umožňovali ťahať za plyn napriek tomu, že trasa mala značne pozatáčaný charakter. Najväčší strelci dali celkový rýchlostný priemer nad 120km/h!!!

Števo Svitko si od štartu do cieľa udržiaval vyrovnaný výkon na dohľad od najlepších a múdro sa drží od nich mierne na dištanc. Pretože pravidelne vedúci pretekári zablúdia a tí zozadu etapu vyhrajú, na druhý deň si úlohy a pozície vystriedajú. Tí medzi nimi (ako Števo) si idú svoje preteky, šetria techniku a pneumatiky na záverečné etapy a neriskujú. Proste taktika. Štefan skončil etapu bez problémov na 9. mieste.

Maťo Benko a Erik Vlčák išli konzistentne bez výkyvov a obaja parádne plávajú pomedzi nástrahy Dakaru. Maťo dokončil časovku ako 62., Erik o miesto lepšie. Etapu vyhral po šialenom výkone Barreda pred Branchom a Sandersom, obhajca Brabec ku koncu poblúdil, podobne ako Cornejo, K. Benavides, či Price.

Aj táto super rýchla etapa zamiešala celkovým poradím. Napriek dnešnému divokému pádu vedie De Soultrait pred Barredom a K. Benavidesom. Štefan sa posunul o priečku nahor na 13. miesto a stráca na čelo iba 12:49min. Maťo s Erikom si udržali pozície zo včera, čiže 54. a 61. miesto. A to ide Erik tzv. Male moto bez asistencie!

Maťo: „Konečne bivak, dnes 850km, z toho 370km nebezpečnej etapy. Obchádzal som dva škaredé pády, jeden z nich Santos jazdiaci za továreň Hero je už asi v nebi (v skutočnosti prežil, je v špitáli v Rijáde – pozn. Haro). Išiel som úplne na istotu a na bezpečie. Tankoval som jedného rozbitého chalana zo Sherca, tiež vyfasoval znova speed limit, lebo som hluchý a tak…“

5.1.2021

Tretia etapa znamenala opäť posun v náročnosti. Na začiatku a na konci presun spolu 226km a potom nasledovala časovka 403km. Jazdila sa obrovská slučka okolo miesta bivaku Wadi ad-Dawasir. Profil časovky bol v intervale 800 – 1.200mnm a povrchy predstavovali zmes všetkého možného. Prevažoval síce rýchly piesok (78%), ale vhodne ho dopĺňali krásne duny a na kameň uschnutá hlina. Okrem toho rýchle úseky striedali trialové kamenné sedielka a pasáže.

Števo Svitko po štarte začal strácať v miestach, kde sa v divokom slede striedali všemožné povrchy a terény, klesol až na 28. miesto. V druhej polovici zrýchlil a dotiahol to na 22. pozíciu v etape.

Maťo Benko predviedol vyrovnaný výkon a celú časovku prešiel bez výrazných zakolísaní, pričom si prakticky dokázal stále držať štartovú pozíciu. Neuveriteľné. Preto skončil na 47. mieste. Lenže zase vyfasoval niekoľko minút penalizáciu za prekročenie rýchlostného limitu. Erik Vlčák pokračuje v nastavenom tempe a úspešne napreduje, etapu dokončil ako 52. Paráda, aj tak sa bude rozhodovať na posledných troch rozbíjacích etapách. 3. etapu vyhral Price pred k. Benavidesom a Wlknerom. Časovka bola celkovo opäť veľmi rýchla, najväčší strelci mali priemer okolo 115km/h!

V celkovom poradí zase nastali zmeny. Vedie Howes, druhý je (Kevin) Benavides a tretí de Soultrait. Števo poklesol na 14 miesto, ale od vedenia ho delí iba 12:50min. Maťo sa usadil na priečke 54 a Erik na 61-ke. Super.

Neuveriteľný je fakt, že do čela sa prepracoval Skyler Howes (USA) na KTM, ktorý nie je továrenským jazdcom. Súkromník na čele Dakaru na motorke bez továrenskej podpory, a okrem toho riadny 1,90m vysoký chlap, to sa dnes už nevidí.

Maťo: „K dnešnej etape: brutálny mix veľkých nádherných dún, pieskových zvlnených planín, kde netušíte čo je za horizontom a je tam vytočená 6-ka a ťažkých trialových kamenných sediel, kde sa autá otáčali cez sttrechu na dĺžku. Išlo sa mi fajn, zvykám si na rýchlosť a motorku. Škoda, že som opäť vyfasoval penaltu za speed limit a netuším ako. Čo ma dosť štve, pretože si dávam extra pozor. Ráno o 5-tej keď vyrážame, je už celkom zima, v nasledujúcich etapách prituhne.“

Nová správa: „Hlásime zlomenú osku na kyvke, veď už mala 3 dni. Šťastie, že so došiel.“

4.1.2021

Dakar sa rozbieha na plné obrátky a už 2. etapa Bisha – Wadi ad-Dawasir má riadny púštny nádych. Celá meria 623km, z toho je špeciál 457km, čo predstavuje riadnu nálož (pred a po časovke sú neutralizačné zóny, takže žiadny presun ale svižná jazda na čas). Ako podklad prevláda piesok na rýchlych pistách, v prvej tretine časovky v podobe dunových polí. Tie pozostávajú z mäkkého a hlavne ľahkého piesku, tvoriaceho duny podobné ako v Mauretánii. Tie boli a sú dodnes strašiakom motorkárov pre svoju nevyspytateľnosť, kedy nejde prečítať kde sa nachádza zóna prepadliska.

Navigácia v dunách je na azimut a na pistách klasicky podľa roadbooku s tým, že sedí v bezvetrí. Ale počas veterných dní (čo je v púšti takmer vždy) cesty zafukuje a čelo štartového poľa má problémy nájsť správny smer.

Štart o 5:00 je na rally klasika, tak to bolo aj dnes. Takmer od počiatku ostrej meranej časti sa dostali pretekári do dún a navigácia v otvorenej krajine zahŕňala až 10 WP, ktoré museli jazdci nájsť a prejsť nimi s odchýlkou do 50m. Vzhľadom k mäkkému podkladu začali divoké posuny v poradí jazdcov, spôsobené orientáciou, zapadávaním motoriek a aj technickými problémami. Píšu o tom podrobne na iných serveroch.

Števo Svitko štartoval ako 15. v poradí, dosť rýchlo vystúpal na 9. miesto, pretože má piesok rád a vie to v ňom.  Tam osciloval miesto hore dole takmer do konca časovky, kedy zrýchlil a skončil na 7. mieste. Maťo Benko vyrazil po včerajšej penalizácii ako 56. do dún, s ktorými má bohaté skúsenosti z Eco Race z Mauretánie. Išiel na istotu, mierne stúpal poradím, ale v závere poblúdil, trochu stratil a skočil ako 58. v etape. Erik Vlčák prekvapil vzhľadom k faktu, že sa včera hnusne vykotil a okrem toho duny videl po prvý raz v decembri v Dubaji. V priebehu časovky sa prepracoval z pozície 71 na konečné 55. miesto v meranej časti. Japonské motorky v etape prevalcovali KTM (+ Husqvarna a GasGas) vyhral Barreda pred Brabcom a Quintanillom.

Čo to znamená celkovo? Števo vyletel na krásne 9. miesto, Maťo zostal vo svojej zóne na 57. mieste a Erik postúpil na priečku s číslom 66. Celkovo vedie Barreda, za ním je Brabec a tesne Branch. Na ostatné si počkáme od Maťa.

Maťo: “ Dnes nádherná etapa, krásne duny, mäkké duny, navyše aj veľké duny a rýchle pieskové pisty k tomu. 477km som si fakt užíval. Škoda, že ku koncu etapy som sa vybral pozrieť aj iné časti Arabského polostrova, ako boli v roadbooku, mohlo to byť lepšie.

Nálada v tíme je dobrá, Peťko sa opaľuje dôsledne a všetko si pochvaľuje. Zatiaľ bez pádu, technika v pohode.“

3.1.2021

Včerajší prológ bol viac technický, predstavoval mix kamenných pasáží a mokrého piesku. Dnes sa karta obrátila a 1. etapa (presun 346km, časovka 277km) Jeddah – Bisha bola rýchla. Usporiadatelia ju namotali po miestnych údoliach, občas pripomínajúcich skôr savanu ako riadnu púšť. Tu na severe občas zaprší a ranné teploty nebývajú zrovna prívetivé, no v tomto ročníku je príroda zatiaľ k pretekárom zhovievavá.

Maťo vyrazil na trať po dlhom presune o 9:56:30 miestneho času (+2 hodiny oproti SEČ) ako 69. štartujúci, no stúpal postupne v poradí. Asi v polovici špeciálu dosiahol na priebežné 52. miesto a to si udržal až do cieľa. Na víťazného Tobyho stratil 1:26:46 hod. čo je v pohode. Števo skončil na 14. mieste a Erik na 70. priečke. Problémy s orientáciou mali lídri Hondy Brabec a Barreda a dosť stratili.

Povrchy boli tak pol na pol kamene a piesok. Duny na účastníkov ešte iba čakajú. Trať viedla v nadmorskej výške 1.200-1.400m, čo sa prejavilo na prijateľnej dennej teplote. Priemerná rýchlosť víťaza cca 83km/h svedčí o dosť rýchlom meranom úseku, s primeranou technickou náročnosťou, typickou pre posledné ročníky Dakaru. Na ďalšie správy si počkáme priamo od Maťa a jeho tímu.

Maťo: „Ahojte, dnes bol veľmi dlhý deň. Budíček pred štvrtou, potom studený presun po asfalte 311km, čakanie na štart 1,5 hodiny a etapa. Veľa navigácie, kopec skrytých kameňov v piesku a 30km trialu v kameňoch. Škoda penalizácie za rýchlosť, netuším kde som to prešvihol.

Chalani Erik Vlčák a Libor Podmol už skúšali airbagy a že fungujú perfektne. Motorky už majú slušne pokrstené.

Vidím trošku dvojmo, lebo telo sa nechce naučiť včas zaspať, ale ono sa to chytí. Napapkaní už sme, Peťko si veľmi pochvaľuje jedlo…mňam mňam. Over.“

Maťo dostal penalizáciu 5 minút ze prekročenie rýchlostného limitu a klesol z 52. na 56. miesto. Aj tak super!

A trochu klasiky.

2.1.2021

Tak nám Dakar 2021 oficiálne začal. Maťo a spol. absolvovali prológ a podľa výsledkov zajtra vyštartujú do 1. etapy. V skratke: Števo 21, Erik 68. a Maťo 69. Blahoželáme. Následne slávnostne vybehli na rampu, zakývali na prázdne parkovisko bez divákov a odfičali do bivaku.

Maťo: „Správy po prológu: máme nabehaných 230km po asfalte a 16km v teréne. Teplo ako v zadku (teplo jako v riti – preklad Haro). Cieľom bolo dnes urobiť prieskum trasy Števkovi a následne mu referovať pred štartom. Výsledky sa tu rátajú od buka ako v Albánsku: teta, ktorú som obehol skončila dve miesta predo mnou, asi sa hodnotí aj štýl (a kozy). Pódium bolo veľká sláva: 0 divákov, 15 novinárov a Jožko s Peťom…od Žaškova by sa mali učiť. Je to tu trošku divné, Thiery Sabine sa musí vo svojom púštnom hrobe obracať.

Zajtra štartujeme o 4:00 do presunu, prvých 300km asfalt. Proste preteky v vstávaní a jazde po asfalte.

Posielam obrázok náloží, ktoré nesieme na chrbte. Človek si rozmyslí, či sa hodí o zem. (Pre nezainteresovaných, jedná sa o blbosť menom airbag vesta.)

Na osvieženie sme si dali borovičku s horcom (???). Nakoniec, po opätovnom prepočítaní časov krásne 69. miesto v prológu. Aké parádne číslo!!! To chce presnú a jemnú ruku, ani rýchlejšie, ani pomalšie…“

Haro: Pre oživenie pamäte ponúkam zoznam hlavných novôt pre motorkárov, platných pre Dakar 2021 (skopírované od MotoRide.sk, lenivý som písať):

Elektronické roadbooky pre elitných pretekárov – Roadbook sa rozdáva 10 minút (pre osobné automobily) alebo 20 minút (pre motorky) pred začiatkom každého špeciálu, aby boli všetci jazdci a navigátori na rovnakej úrovni. Posádky v kategóriách osobných automobilov, SSV a nákladných vozidiel navyše dostanú digitálnu verziu roadbooku na tablete, ktorá by sa mala rozšíriť neskôr na zvyšné kategórie.

Ústne varovania a pomalé zóny – Roadbook už predtým upozorňoval na nebezpečné zóny, ale odteraz budú pretekári dostávať aj zvukové upozornenia v prístupe k zónam úrovne nebezpečnosti 2 a 3, aby boli v strehu. Ďalej budú niektoré obzvlášť zložité a nebezpečné sektory kategorizované ako „pomalé zóny“, v ktorých je upravený rýchlostný limit.

Obmedzené množstvo pneumatík – Pri rally zohráva zvyčajne rozhodujúcu úlohu správa pneumatík, ktorá určuje, ako silno môžu pretekári tlačiť. Každý motocykel dostane celkovo šesť zadných pneumatík na celú rally.

Povinné Airbag vesty – Po testovaní a schválení na Rally Andalucía boli povinné pre kategórie motoriek a štvorkoliek. Jazdci dostali zoznam výrobcov schválených FIM. Toto bezpečnostné vybavenie bude skontrolované počas technickej kontroly.

Penalizácie za výmenu piestov pre motorky – Penalizácie za výmeny motora boli zavedené pred niekoľkými rokmi. Od tohto roku sa začnú uplatňovať časové pokuty počnúc výmenou druhého piestu, aj keď zvyšok motora zostane rovnaký.

Žiadna práca na motorke na tankovačkách – V súlade s cieľom povzbudiť pretekárov, aby šetrili svoje stroje, už nebudú môcť motorkári pracovať na svojich motocykloch na tankovačkách. 15-minútová prestávka bude vyhradená na doplnenie paliva a odpočinok.

Dakarský zážitok (Dakar Experience) pokračuje – Minulý rok prešlo cieľom 22 vozidiel v rámci „druhej šance“, ktorá im umožnila zostať v pretekoch aj napriek odstúpeniu zo celkovej klasifikácie. Cieľom je umožniť začínajúcim amatérom získať skúsenosti pred budúcimi ročníkmi. V roku 2021 boli pre kategórie SSV a nákladné vozidlá vypracované elitné zoznamy, aby sa z tejto výzvy vylúčili najlepší jazdci.

1.1.2021

Ešte včera v Džidde pršalo. Podľa Maťa je to pre domácich to isté, ako pre nás zemetrasenie.

Dnes nastal kolotoč prebierok a každoročného humbuku okolo toho.

Stručný komentár k videu: „Prebierky a buzerácia na Dakar 2021.“

31.12.2020

Dnes chalani dostali výsledky Covid testu, našťastie je všetko v poriadku. Od samej radosti natočil Maťo video z bivaku č.0, kde sa zamerali na kontrolu techniky a montáž navigačných a zabezpečovacích prístrojov.

Ďalej Maťo oznamuje: „Máme už za sebou tréningový Shake down, v preklade 50km asfaltu, potom pokus prejsť bez úrazu 7km ciest rozbitých na sračky od kamiónov a 50km späť. Zasekol sa mi ventil medzi nádržami, normálnu etapu by som došiel do polovice. Nevadí, veď moto je nová, chyby a nedorobky sa možno do 2 týždňov dajú dokopy.“

Nová správa: Ivan Jakeš má zrejme pozitívny test, ešte na motorku nesadol. Smola nahovado.

30.12.2020

„Dnes opäť dlhé čakanie na výsledky PCR testov, zatiaľ žiadne nemáme. Tak sme si to tradične vylepšili prehliadkou Jeddahu (Džiddy), klobúk dole.“

29.12.2020

Maťo s tímom podstúpili testovanie a teraz čakajú na výsledky.

Maťo: „V napätí po testoch, všade rady, čakali sme minimálne 2 minúty hahaha.“

27.12.2020

Rok sa rokom zišiel a znovu to máme preteky pretekov. Dakar 2021 je netrpezlivo očakávaný nielen pre športové výkony našich motorkárov, ale aj pre nové predpisy a pre nekonečný príbeh s názvom Covid. Všetci odleteli dnes charterovým letom z Prahy do Džiddy.

V nastávajúcej rally bude štartovať v kategórii motoriek štvorica Slovákov: Števo Svitko, Ivan Jakeš, Erik Vlčák a Maťo Benko. Posledný menovaný sa podujal posielať denné správy o priebehu pretekov a o dianí v bivaku. Spojenie má na starosti Peťo Rečičár. Okrem jazdeckých výkonov budeme sledovať aj nové predpisy v praxi, hlavne používanie sporného airbagu.

Veľký škrt cez rozpočet môže spôsobiť testovanie na Covid. V prípade pozitivity kohokoľvek v tíme končí okamžite pretekár aj so sprievodom. Preto je Dakar 2021 skôr ruská ruleta, ako rozumný a spravodlivý športový podnik. Chalani už pred odletom museli absolvovať testy a zrejme budú testovaní aj v Saudskej Arábii.

Maťo: „Prílet do Jeddy charterom Blava – Praha – Jedda s ďalšími 160 Čechmi na palube. Ak nedostaneme Covid, môžeme byť radi. Dakar má v Čechách trošku inú základňu ako u nás.

Čakanie na pasy a na neexistujúce taxíky trvalo tak tri hodinky, klasická arabská chvíľka, nik sa neponáhľa. Šetria si nervy.

Hotel Al Bilad je parádny, budeme tu tráviť 2-dňovú karanténu. Posun času 2 hodiny, dnes 0 minút spánku. Zatiaľ všetko.“

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií