DAKAR 2020 – Yamaha
autor: Haro007, 3. 1. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Slávna značka s ešte slávnejšou minulosťou konečne chytila druhý dych. V 90-tych rokoch, po ukončení kraľovania Peterhansela na Seperteneré, Yamaha vycúvala z oficiálnej podpory tímu pre Dakar. Cieľ bol splnený, predaje trhali rekordy a tak stačilo značku udržiavať v povedomí. O to sa roky staral nosatec Fretigne, pravidelne štartujúci na prerobenom endure s objemom 450ccm. Čuduj sa svete, niekedy dokázal vyhrávať technické etapy, no na celkový úspech podvýživený motor nestačil.
Po zákaze veľkých objemov sa pozícia Troch ladičiek mierne zlepšila, no nie úplne. Jej jazdci stále pretekali na kitových endurách s mierne upravenými agregátmi a občasné úspechy možno pripísať na vrub obetavosti pretekárov. Až konečne niekoho napadlo osadiť motokrosový motor na enduro WR aj na dakarku. A hľa, veci sa začali vyvíjať správnym smerom. Ešte stačilo vymakať rám a prilákať generáciu ambicióznych mladíkov, jazdiacich Dakar štýlom ako taký dlhý motokros a výsledky prišli. V poslednom ročníku Yamaha konečne tvrdila muziku a konkurencia musí s ňou nadobro rátať. Našťastie, veď bolo načase.
Adrien van Beveren (FRA) #04 je vo veku iba 28 rokov právom jednotkou v tíme. Má za sebou 4 Dakary, maximum je 4. miesto celkovo z roku 2017, ale v nasledujúcich ročníkoch figuroval na úplnej špici až do vypadnutia. Pod mentorstvom Peterhansela rýchlo zapadol do kolotoča späť, zranenia z desivého pádu v roku 2018 sú až teraz úplne doliečené a ak sa nič nepohnojí, Yamaha sa môže konečne vrátiť na trón. V sezóne 2019 súkal výborné umiestnenia v rally zvučných mien a dokazoval, že najvyššie ambície nie sú scestné. Okrem toho najviac zo všetkých povrchov miluje piesok v akejkoľvek podobe, od plání po obrie duny. Čo viacej si môže priať?
Xavier de Soultrait (FRA) #10 absolvoval 6 Dakarov a vlani zachraňoval česť Yamahy 7. miestom. Vyhral 1 etapu a má chuť na posun smerom hore.
Franco Caimi (ARG) #22 síce skončil raz v top 10, no potom 2x vypadol. Aj v iných rally sa buď zranil, alebo mal poruchu. Teraz by rád napravil reputáciu svoju aj motorky, ktorú sedlá.
Jamie Mc Canney (GBR) #28 je menej známym pretekárom v rally svete, no venčí ho titul majstra sveta v endure. Na Dakare štartuje po prvý raz, no absolvoval ročnú intenzívnu prípravu špeciálne na tento druh pretekov.
Motorka je opäť klasika – továrensky pripravený špeciál, stále vychádza z endura, no pripravený profesionálne ako kusovka. Motor stíha konkurencii, rám a podvozok v podstate tiež, no kvalita Hondy a KTM to úplne nie je. Na druhej strane, jazdci nie sú pod tlakom, pretože ráno sadajú na motorky s prianím, aby sa pokúsili o čo najlepší výsledok. S čistou hlavou to ide ľahšie, ako so štekajúcimi sponzormi za zadkom.
https://www.youtube.com/watch?v=xoKWl_9YWQI
KTM pred rokom vypustila kuloárnu informáciu, že celý mega úspešný rally tím za rok stojí menej peňazí, ako jedna sezóna jediného jazdca motoGP. U Yamahy to musí byť ešte menej, pretože finančne podvýživený rally team stojí na pomedzí plnohodnotného továrenského zoskupenia a polotovárenských súkromníkov. Našťastie nadšenie a prirodzená dravosť dokážu niekedy divy. Ľady sa pohli pred rokom, kedy raly motorka dostala grafiku príbuznú s novou, toľko ospevovanou Tenere a tím získal solídnejšie krytie ako predtým. Beveren je vážnym želiezkom v ohli a môže iba získať. A s ním celá Yamaha.
Text: Haro, foto: internet