DAKAR 2020 – KTM
autor: Haro007, 29. 12. 2019, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
KTM je dnes nedostižnou ikonou na nebi diaľkových rally. Neuveriteľných 18 víťazstiev na Dakare v rade zrejme nik nikdy neprekoná. Aj v poslednom ročníku obsadili komplet pódium. Čo stojí za týmto úspechom?
V prvom rade továreň KTM ako jediná od vstupu do Dakaru vyvíja až doposiaľ v neprerušenom rade špeciály na tento typ pretekov. Modely 640 – 660 – 950 – 690 – 450 – 450i – 450i II. pomohli inžinierom zmajstrovať motorky na hranici dokonalosti. Lenže považovať pánov v Honde a Yamahe za blbcov by bolo scestné. Podstatou úspechu je rám, ktorý vždy stabilitou a ovládateľnosťou predbieha súperov.
V rade druhom KTM dokázala správne odhadnúť potenciál jazdcov a budúci vývoj rally. Preto si páni z Mattighofenu vedeli vybrať často neznáme mená do súpisky, aby sa stali nakoniec hviezdami Dakaru.
No a nakoniec športové šťastie. Veď iba v poslednom „juhoamerickom“ období mali k prvenstvu nakročené Aprilia, Husqvarna (pod BMW aj pod KTM), Honda a naposledy tiež Yamaha. Niekedy sú výsledky ako začarované, a možno aj sú. KTM vždy nakoniec zázračne vyhrá.
Najslávnejšia off-roadová značka postavila opäť tím nabitý slávnymi menami, tentoraz bez zjavných nosičov vody. Toby Price, Matthias Walkner a Sam Sunderland sú traja muži, ktorí zvíťazili v posledných 4 ročníkoch. Dopĺňa ich mladý Luciano Benavides.
Toby Price (AUS) #01 zvíťazil v ročníkoch 2016 a 2019. Napriek výške 188cm a váhe 95kg dokáže jazdiť na čoraz ľahších špeciáloch ako nik. Skúsenosti z austrálskych mega rýchlych pretekov je schopný pretaviť do výsledkov a do dynamického jazdeckého štýlu. Posledný ročník vyhral po chybe Quintanillu, ale s nepríjemne zraneným zápästím. Je favoritom číslo jeden.
Matthias Walkner (AUT) #02 je prvým rakúskym víťazom Dakaru v kategórii moto (rok 2018). Bývalý motokrosový majster sveta prekonal dokonalý prerod na dakaristu aj s pomocou talentu na navigáciu. Patrí tiež k horúcim favoritom a jazdí dravo a technicky zároveň.
Sam Sunderland (GB) #03 miluje piesok a ročník 2020 mu môže byť ako šitý na mieru. Prvý britský víťaz Dakaru (2017) býva už roky v Katare, aby mohol stále jazdiť na dunách Arabského polostrova. Vyhovujú mu veľmi rýchle etapy a prehľadná navigácia, potenciál motorky využíva naplno. Ak sa naplnia prognózy o tisícoch kilometrov piesku v špeciáloch, môže byť rozhodnuté v jeho prospech.
Luciano Benavides (ARG) #16 je mladším bratom známeho Kevina. Predstavuje mladú krv tímu, vo veku iba 24 rokov má za sebou dva Dakary. Nie je v výbere náhodou, hoci KTM preferuje servilnú korektnosť voči trhu a z Južnej Ameriky niekoho mať vzhľadom k predajom musia. Benjamín je ale rýchly a spoľahlivý jazdec a určite nie je v tíme do počtu.
Motorka je mierne vylepšený model z vlaňajška, inžinieri hľadali v odľahčenom a nakoňovanom stroji kompromis medzi výkonom a spoľahlivosťou. Napriek skrátenému rázvoru oproti predošlej verzii má neuveriteľnú stabilitu a výbornú obratnosť. Životnosť a odolnosť motorky je dobrá, záleží iba, aby sa nekazili „nepodstatné podstatné“ detaily. Výborná dostupnosť náhradných dielov na Dakare robí z KTM najzastúpenejšiu značku v štartovom poli, ako býva zvykom.
Či vyhrá KTM nasledujúci ročník nevieme. Sranda je v tom, že prvenstvo inej značky by určite osviežilo štatistiky a nakoplo víťazov a porazených k novým riešeniam a výkonom.
Text: Haro, foto: internet