www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

DAKAR 2020 – konečne piesok

autor: Haro007, 26. 12. 2019, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) DAKAR 2020 – konečne piesok

Január 2020 už nie je zastretý v hmle budúcnosti, ale nezadržateľne klope na dvere. Ako odpočítava čas dni v kalendári, tak stúpa napätie u účastníkov a fanúšikov Dakaru. Preteky pretekov so konečne vracajú do panstva púšte „saharského“ typu. Aké asi budú?

Arabský polostrov má prírodné danosti značne odlišné od kontinentu, na ktorom sa nachádza. Jeho takmer výsostne púštna krajina nepripomína Áziu, ale severnú Afriku, konkrétne najväčšiu púšť sveta Saharu. Západ sa podobá na Alžírsko, stred a východ na Západnú Saharu a Mauretániu a juh na Líbyu. Aj počasie kopíruje podmienky Sahary v januári. V noci mrazy, cez deň občas nepríjemný vietor, občas teplo intenzívnejšie smerom na juh. Aj preto by sa mal Dakar 2020 ponášať na pôvodné ročníky v Afrike. Na začiatku viac tvrdé povrchy a zima, neskôr nekonečné piesky s vysokými dennými teplotami.

1. etapa Džidda – El Wajh 752km (špeciál 319km)

Po ostrom štarte začne Dakar plnohodnotnou etapou. Trasa povedie pozdĺž pobrežia Červeného mora na sever. Príroda ponúkne všetko možné v zmesi. Rýchle pisty, šutre, kaňony zafúkané pieskom aj duny. Itinerár zatiaľ nezavedie pretekárov do hôr, tie väčšie zostanú zatiaľ po ich pravici. Časovka etapy bude rýchla a predstaví Dakar v malom, čo sa prírody týka. Rozmanitosť terénov preverí účastníkov neustálou zmenou štýlu jazdy.

2. etapa Wajh – Neom 401km (špeciál 367km)

Prvá navigačne náročná etapa a prvá česť maratónskej etape pre motorky a quady. Trasa znovu povedie popri pobreží, menej cez otvorený terén. Technicky mierne komplikovanejší terén a nový typ orientačných bodov zrejme potrápia celé štartové pole, pokiaľ sa neprispôsobia inému typu prírody ako v Južnej Amerike.

3. etapa Neom – Neom 489km (špeciál 404km)

Nádherná, priam skvostná etapa v slučke okolo bivaku prinesie okrem krásnej prírody aj málo presunov a veľa pretekania, tak ako to má na Dakare byť. V blízkosti hraníc Jordánska čaká pretekárov hornatý terén, pieskom zafúkané kaňony a aj najvyšší bod tohoročnej rally 1.400mnm. V púšti rozosiate horské masívy oddeľuje labyrint wádí, v ktorých sa uskutoční prevažná časť súbojov so súpermi a s časom.

4. etapa Neom – Al Ula 676km (špeciál 453km)

Trate odbočia na juhovýchod smerom do vnútra púšte. Prekľučkujú sústavou čadičových a pieskovcových hôr, ktorých kruté podnebie zbavilo života a zelene. Pláne so štrkom a s hrubým pieskom občas prerušia wádí, prípadne kamenné úseky. Neráta sa s vysokými priemernými rýchlosťami vzhľadom ku komplikovanej navigácii.

5. etapa Al Ula – Ha´il 563km (špeciál 353km)

Cesta do srdca púšte pokračuje. Krajina sa otvorí a cesta pomedzi skalné monolity ukáže účastníkom ďalšie z krás Arábie. Pieskové pláne, miestami porastené s trsmi ťavej trávy, sa občas zdvihnú do pôsobivých veľkých dún, vyžadujúcich jazdecké majstrovstvo na ich prekonanie. Navigáciu uľahčí sledovanie skalných útvarov, vyrastajúcich nečakane z roviny.

6. etapa Ha´il – Rijád 830km (špeciál 478km)

Tentoraz brutálne dlhá etapa obíde obrovským oblúkom hory a povedie výhradne pieskom. Malebné scenérie vystriedajú nekonečné pieskové polia s dunami aj bez nich. Krajina so vzhľadom severnej Mauretánie prinesie ešte relatívne stabilný piesok, hoci mnoho bude závisieť od vlhkosti a teploty dún. Takmer 500km po piesku zvýhodní špecialistov na tento povrch, ktorý napríklad aj Števo Svitko obľubuje.

Oddychový deň Rijád

Na okraji hlavného mesta saudskej Arábie zotrvá konvoj pretekárov aj sprievodu počas oddychového dňa. Pred druhou polovicou súťaže tak môžu jazdci zregenerovať sily a mechanici techniku, doničenú počas prvých 6 etáp.

7. etapa Rijád – Wádí al Dawasir 741km (špeciál 546km)

Po dni oddychu nastúpia jazdci do najdlhšej časovky v čisto púštnom prostredí. Znovu bude prevládať piesok v najrôznejších podobách. Početné dunové polia budú čím ďalej bledšie a tým pádom aj sypkejšie a náročnejšie na prejazd. Na pláňach medzi nimi sa prejavia navigačné schopnosti posádok, pretože odbočky budú ležať práve tu, duny pôjdu v itinerári na azimut. Etapa má byť primerane rýchla podmienkam, čo môže znamenať čokoľvek.

8. etapa Wádí al Dawasir – Wádí al Dawasir 713km (špeciál 474km)

Druhá slučka na Dakare 2020 smeruje do terénov na juh od bivaku. Pretekári si užijú všetko: malé hory, takmer biele dunové polia aj vypaľovacie roviny, kde dosiahnu maximálnu rýchlosť. Trasy dosiahnu svoju najjužnejšiu úroveň a preto bude hrať svoju úlohu aj zabezpečenie ochrany pretekárov v relatívnej blízkosti Jemenu, s ktorým vedie Saudská Arábia špinavú vojnu.

9. etapa Wádí al Dawasir – Haradh 891km (špeciál 415km)

Posledná „tvrdá“ etapa povedie na severovýchod pozdĺž dunových polí, väčšinou po pevných podkladoch, ktoré sú síce rýchle ale nebezpečné pre kolízie. Orientácia vo voľnom priestore na bielom podklade s minimom stôp zohrá rozhodujúcu úlohu. V ľudoprázdnej oblasti musia posádky jazdiť rýchlo, bezpečne a presne zároveň.

10. etapa Haradh – Saybah 608km (špeciál 534km)

Začiatok druhej maratónskej etapy bez podpory sprievodných tímov. Pokračovanie jazdenia po oblastiach bez osídlenia. Postupne pribudne piesok a ku koncu obrovské hradby dún. Dôležité bude do bivaku doraziť za svetla, pretože posledných 30km je veľmi ťažkých.

11. etapa Saybah – Haradh 744km (špeciál 379km)

Druhý deň maratónskej etapy povedie po majestátnych dunách, vraj najkrajších v krajine. Neuviaznuť v horách piesku bude najdôležitejšou úlohou jazdcov v predposlednom dni Dakaru 2020, pričom bude nutné šetriť stroje bez riadnej údržby v predošlý večer. Návrat k tímom povedie po inej trase ako má 10. etapa.

12. etapa Haradh – Al Qiddiya 447km (špeciál 374km)

Posledná etapa môže zamiešať konečným poradím. Povedie rôznorodým terénom, v strede etapy dunami. Ku koncu skomplikuje preteky zložitá navigácia, ktorá rozhodne o víťazoch a porazených. Cieľ uvidia pretekári v zábavnom centre v blízkosti Rijádu, kde usporiadatelia uskutočnia aj slávnostné vyhlásenie na pódiu.

Dakar 2020 by mal obsahovať po krajinnej stránke všetko, čo mali kultové ročníky na africkom kontinente. S celkovou dĺžkou 7.855km patrí k tým priemerným, lebo našťastie odbudli tisíce jalových kilometrov presunov, nevyhnutných v Južnej Amerike. Špeciálne merané úseky sú spolu dlhé požehnaných 5.096km, z čoho až 70% bude piesok! Odbudnú aj nekonečné prašné úseky a nadmorský výšky atakujúce nebesá. Našťastie.

Zásadnou novinkou je farebne tlačená rolka itineráru (roadbook). Tú budú posádky fasovať polhodinu pred štartom do etapy. Má sa tým zabrániť prechmatom, pretože továrenské tímy disponovali softvérom, ktorý po zoskenovaní roadbooku a zadaní východiskového bodu dokázal optimalizovať trasu a zabrániť blúdeniu.

Novinkou je aj povinná zastávka 15 minút na čerpacích bodoch nielen pre motorky a quady, ale aj pre autá. Okrem odpočinku sa má dosiahnuť aj obmedzenie predbiehania pomalších motorkárov rýchlymi autami. Počas maratónskych etáp sa skráti povolená údržba motoriek na 10 minút, pričom si všetci musia vystačiť s náradím a materiálom, privezeným pretekármi. Vzájomná pomoc je povolená.

Po dlhých 11 rokoch je konečne predpoklad, že tvorcovia tratí nemuseli etapy koncipovať tak, ako príroda dovolila ale tak, že si mohli vyberať. Verím, že sa to spolu s novými pravidlami odrazí na športovej kvalite Dakar Rally. Pretože posledné ročníky to nebolo nič moc.

Okrem toho, tešíme sa na fotogenické obrázky a videá, to poteší navyše.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií