DAKAR 2020 – Honda
autor: Haro007, 1. 1. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Okrídlená značka už roky bojuje so svojou minulosťou, presnejšie povedané s návratom na piedestál tak, ako tri dekády dozadu. A nedarí sa. Honda vtrhla na Dakar opätovne až v Južnej Amerike, konkrétne v ročníku 2013. Hneď od začiatku tvrdili muziku a útočili na najvyššie priečky. Lenže vytúžený výsledok sa zatiaľ nedostavil.
Klasický Dakar vypadá nasledovne: pretekári Hondy od začiatku valcujú konkurenciu, Barreda vyhráva jednu etapu za druhou. Potom sa rozbije, prípadne niekoľko ďalších členov tímu. Nakoniec všetko zachraňuje Goncalces, alebo nikto. Hotovo. Čo je príčinou?
To nevie nik. Už niekoľko krát Honda takmer vyhrala a podľa zákonov spravodlivosti by si titul novodobého Dakaru fakt zaslúžila, aspoň jeden jediný. Má špičkových jazdcov, výbornú motorku a zázemie.
Honda robila vždy veci inak, ako zostávajúce fabriky. KTM a jej satelity vsádzajú na nomináciu jazdcov podľa predajov a schopností, robia veci verejne a tím je rodinou európskeho typu. Yamaha vôbec na pretekárov netlačí a technické nedostatky necháva na oduševnenie a srdce tímu. Sherco iba na radosť a nadšenie. Honda má sci-fi zázemie, vedátorov namiesto mechanikov a Japonci sú ochotní angažovať aj Marťana, pokiaľ to zaručí úspech. Je obdivuhodné, že séria smolných ročníkov neodradila vedenie fabriky a naďalej tvrdošijne idú za svojím cieľom.
Motorku každý rok vylepšujú, no údaje a riešenia taja. Robia obmeny v tíme, trénujú, no pozadie všetkého taja. Majú plány do budúcnosti, aj tie taja. Značka pod rúškom konšpirácií asi neprináša šťastie a tak sledujeme trápenie dookola. Pre sezónu 2020 posielajú na Dakar pozmenenú súpisku pretekárov a už neviem po koľký krát vylepšenú motorku.
Joan Barreda Bort (ESP) #12 je jednotkou v tíme. Patrí k najrýchlejším rally jazdcom planéty, lepšie povedané spolu s Tobym. Ale jeho zmätkovanie s navigáciou, zranenia a rozbíjanie techniky zakaždým dobre rozbehnutý Dakar pokazia. Motokrosovo jazdiaci pretekár ženie motorku na hranicu technických možností, svoje telo podobne. Síce badať postupné osobnostné vyzretie, no po spolu 16 vyhratých etapách nedosiahol vyššie ako na 5. miesto celkovo. Prajem tomuto chlapíkovi určite aspoň bedňu, zaslúži si ju ako málokto.
Kevin Benavides (ARG) #07 je z iného súdka. Rýchly a dobre navigujúci pretekár málo padá a spoľahlivo dosahuje cieľ. Z troch Dakarov vyťažil tri miesta v top 5 (ročník 2018 2. miesto celkovo) a je nádejou pre Hondu. Je starším bratom Luciana, jazdiaceho pre KTM. Vo veku 30 rokov je na vrchole a má potenciál sa ňom udržať dlhodobo.
Ricky Brabec (USA) #09 je odchovancom amerických púštnych Baja pretekov a doma požíva veľkú popularitu. Pravidelne z Dakaru smolne vypadáva, hoci treba priznať že najčastejšie pre zlyhajúcu techniku. Silovo disponovaný jazdec si verí (tak ako všetci Američania), no po troch nedokončených Dakaroch v rade vedenie očakáva poriadny výsledok v cieli. Napriek tomu patrí k horúcim favoritom na celkové víťazstvo.
José Ignacio Cornejo (CHL) #17 sa objavil v Honde nečakane, keď v roku 2018 zaskakoval za zraneného Goncalvesa. Priniesol v posledných 2 ročníkoch 2x umiestnenie v top 10 celkovo a to sa cení. V prísne hierarchicky delenom tíme by rád postúpil z nosiča vody na jazdca v prvej línii.
Aaron Maré (ZAF) #26 je nováčikom na Dakare aj v tíme. Juhoafričan pochádza z motokrosového prostredia a je pred životnou výzvou.
Motorka Honda CRF 450 Rally je stroj natrepaný kozmickými technológiami, 6 kompjútrami, titánovými dielmi a senzor nesie pomaly každá súčiastka. Napriek tomu je menej stabilná ako KTM a má celkovo nervóznejšie vlastnosti. Továreň akékoľvek podstatné technické parametre tají a motorka je dostupná iba pre továrenských jazdcov. Táto čudná stratégia neprospieva nikomu, ale Japonci ju nemienia rušiť.
Ročník 2020 má toľko otáznikov, že nik si netrúfa tipovať výsledky. Nová Honda v takomto type púšte nikdy nepretekala a tak nemožno odhadnúť skutočný potenciál dvojice motorka-jazdec. Snáď sa zadarí!
Text: Haro, foto: internet