DAKAR 2020 – GasGas
autor: Haro007, 31. 12. 2019, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Relatívne malá španielska firma vyrástla v 80-tych rokoch na troskách krachujúcej továrne Bultaco. Prvotná špecializácia na trialové motorky neskôr prerástla do výroby endúr, pokusne aj štvorkoliek. Hoci sa jej darilo na športovom poli, predaje neboli nikdy ohurujúce a časom globalizácia dobehla GasGas rovnako, ako väčšinu malých výrobcov motoriek.
Seriózny záujem o krachujúci podnik prejavila iba KTM a odkúpila väčšinový podiel. Menšia časť akcií zostala v rukách zamestnancov a tí sa vzbúrili proti nadvláde vznikajúceho giganta. Nasledujúci štrajk nastolil podmienky, aby továreň nezatvorili ako nepohodlnú konkurenciu. Navyše, ak ju aj nechajú v prevádzke, nech zachovajú špecifický modelový rad GasGas. Lenže ani KTM nemala v úmysle vlastniť ďalšiu značku ako montovňu vlastných motoriek s inými nálepkami. Preto po sérii jednaní našli obe strany kompromis a továrni bola udelená určitá forma autonómie.
Motorky GasGas sú naďalej vlastnej konštrukcie, hoci KTM už do vývoja aktívne zasahuje. Výsledky spolupráce vidieť na fakte, že okrem trialu, endura a rally GasGas vstupuje aj do MXGP. No stvoriť plnohodnotný stroj na Dakar nebolo možné, pretože by bolo potrebné začať od nuly hlavne v oblasti motora. Pôvodné GasGas Rally totiž nepoužívali vlastné hnacie agregáty, ale vyladené od Yamahy. Tak sa stalo, že dakarský stroj je opäť iba KTM Rally Replica v odlišnom farebnom prevedení. Značka však posiluje a nie je do budúcnosti vylúčený vlastný stroj (asi s KTM motorom). Nakoniec to súdruhovia vyriešili šalamúnsky: KTM uvoľnila pre GasGas Laiu Sanz a tá pôjde Dakar 2020 pod značkou Španielov.
Laia Sanz (ESP) #14 je legendou v pravom slova zmysle. Už dlhé roky kraľuje svetu ženského moto športu v triale, endure aj v rally. V triale je 7-násobnou majsterkou sveta v rade, ostatné úspechy nemáme čas opisovať. Na Dakare po prvý raz štartovala v roku 2011, celkových 9 účastí pretavila do 9 víťazstiev v ženskej kategórii. A v roku 2015 skončila 9. celkovo, to mnoho mužov rozdýchalo veľmi ťažko!!! Začínala na Honde, pokračovala na GasGas a najdlhšie vydržala s KTM.
Celú sezónu 2019 figurovala v továrenskej zostave tímu KTM, aj prípravu na Saudskú Arábiu absolvovala s nimi. Síce na motorke bez polepov so sponzormi (ku koncu Soficat), no s oranžovým logom. Až na poslednú chvíľu padlo potvrdenie rozhodnutia o odčlenení Laily pod značkou GasGas.
Štartovať bude na KTM s plnou továrenskou podporou, s vlastnými sponzormi a s typickým farbami GasGas. Tento postup nesie výhody pre všetky zúčastnené strany. Už teraz je neohrozenou rekordérkou medzi ženami na Dakare a má možnosť získať 10. titul najrýchlejšej ženy Dakaru v rade. Neuveriteľné, určite jej budeme držať palce. Laila má síce tvár ženy, ale mentálnu a fyzickú silu muža a tak je tento predpoklad vysoko reálny. Veď výsledovka sa posledné roky delí na tých mužov, ktorí dokázali Laiu poraziť a tých ostatných ponížených a zahanbených. Fakt naozaj, hahahaha.
Text: Haro, foto: internet