Dakar 2019 – KTM
autor: Haro007, 25. 12. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Najsledovanejšia rally sveta sa nezadržateľne blíži a jednotlivé továrenské tímy už balia osobné batožiny na cestu do Peru. Hlavný súboj prebehne medzi KTM (+ Husqvarnou), Hondou a Yamahou. Oranžová fabrika vyhrala neuveriteľných 17 Dakarov v rade a radi by tento úspech doplnili 18. výhrou. Lenže nie je všetko tak ružové, ako ukazujú štatistiky.
KTM už niekoľko krát priháralo. Podkurovala jej Honda, Husqvarna (vtedy v majetku BMW), Aprilia aj Yamaha. Táto situácia nastala až v Južnej Amerika, pretože v novom miléniu držali na pôvodných tratiach v Afrike silné KTM 690RR opraty pevne v rukách. Športové šťastie na strane KTM a smola súperov výrazne pomohli zisku toľkých titulov v neprerušenej sérii. Ale aj iný fenomén prispel k nekončiacim úspechom značky: dobrý výber perspektívnych jazdcov.
Na rozdiel od ostatných fabrík sú pretekári Red Bull KTM Racing vždy obyvatelia krajín s najväčším trhom rakúskeho výrobcu, prípadne s veľkým predpokladom vysokých predajných čísiel v budúcnosti. Napriek tomu dokázali vždy odhadnúť jazdecké typy, ktorým bude vyhovovať technika, ktoré je vo fáze vývoja.
Po striedaní generácií je ustálená základná zostava a k nej pribudli mená mladíkov s potenciálom prebrať o roky štafetu úspechu. Pomaly sa stráca klasický formát tímov: jednotka+nosič vody, dvojka+nosič vody a dva kusy záloha (prípadne „učňi“). Dnes dostávajú jazdci väčšiu voľnosť a tímová stratégia spočíva v dvoch trojčlenných zostavách, kde je začiatočník jasným nosičom vody a aktuálna jednotka sa vyprofiluje v priebehu súťaže a jej vývoja. Mená Price, Sunderland, Walkner (každý z nich už Dakar vyhral) a Sanz sú jasné, menej už Patrao a Benavides.
Toby Price (AUS) je konečne zdravý a môže zaútočiť na titul. Je rýchly ako Barreda z Hondy, no nerobí chyby a neblúdi. Je jednoznačným kandidátom na víťazstvo, no Dakar je dlhý a zradný. Sam Sunderland (GB) dosť riskuje a sedia mu rýchle etapy, čo v roku 2019 nebude často. Mathias Walkner (AUT) pochádza z motokrosového prostredia, spoľahlivo jazdí aj v technicky náročných pasážach. Laia Sanz pravidelne vyhráva kategóriu žien a jazdí výrazne mužským silovým spôsobom. Aj preto pravidelne atakuje TOP10, čo mnoho porazených chlapov nevie stráviť. (Laia má štatút značne nezávislej pretekárky a nepodlieha úplne tímovej stratégii.) Nosičov budú robiť skúsený a spoľahlivý Mario Patrao (PRT) a Luciano Benavides (ARG), mladší brat Kevina Benavidesa z Hondy.
Nová KTM 450RR, predstavená v roku 2018 a vylepšená pre sezónu 2019, je stabilná a pritom výborne ovládateľná motorka. Hoci striekačkový motor má výrazne menšiu životnosť ako pôvodný karburátorový (pretože točí o 2.100 ot/min viac), je v rámci plánovanej výdrže spoľahlivý a nie príliš smädný. Jednotlivé stroje majú vlastné palivové mapy, prispôsobené jazdeckým návykom konkrétnych pilotov. Samozrejmosťou sú pruženia WP52mm a Trax. Motorka ako celok málo váži, no zachovala si vlastnosti dakarského špeciálu v podobe stability vo vysokých rýchlostiach aj napriek faktu, že rázvor je menší. Technika má jasné naladenie na typické dunové etapy a technicky komplikované pieskové úseky.
Akokoľvek dopadne Dakar 2019, dúfajme vo vyrovnanosť súbojov do poslednej chvíle. Hoci je zrejme KTM 450RR stále najlepšia dakarka v štartovom poli, víťazstvo inej značky by značne nakoplo ostatných výrobcov a výsledková nuda by sa zmenila na drámu. A to ako diváci milujeme.
Text: Haro, foto: internet