Dakar 2017 a KTM
autor: Haro007, 29. 12. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 2)
Oranžová továreň chce dokázať iba jedno – opäť raz vyhrať. V 3. miléniu pozná na Dakare iba výhru a určite sa posnaží v tejto neuveriteľnej šnúre pokračovať. Čo jej v tom môže zabrániť? Nuž okrem Hondy a Husqvarny vlastne iba smola. KTM už v minulom roku úspešne zavŕšila generačnú výmenu jazdcov s tým, že ich má výborných a jedného vynikajúceho. Rakúšania si extrémne radi leštia ako národ ego, ich historické komplexy z Nemcov strašia dodnes. Veď ešte aj tú vojnu prehrali Šmektgúti a nie oni. Preto KTM znamená niečo ako národný poklad, rodinné striebro v slávnostnom kredenci. Tiež vedia, že mnoho fanúšikov sleduje Moto GP a MX GP, no takmer všetci DAKAR. Toto zaklínadlo neprináša predaje, ale víťazstvo je mantrou na rok dopredu, opakujúcou sa pri rôznych príležitostiach. Tu ide o číru prestíž výrobcu, krajiny a národa. A tak k tomu v Mattinghofene pristupujú.
Nič nie je ponechané na náhodu. Technika na neskutočnom stupni, jazdecká špička, dokonale zabezpečené zázemie, propagácia na úrovni propagandy a úplatky v správnych vreckách – to všetko má napomôcť v získaní sošky beduína s číslom 1.
Rally motorky z produkcie sa oproti modelu 2016 odlišujú iba v nepodstatných detailoch. Továrenské špeciály sú na tom, samozrejme, inak. Opäť nové palivové mapy s prepínaním na riadítkach, maličké vyľahčenie, zmenené mazanie spojky, lepšia vačka… Našťastie spomenutými výhodami bol obšťastnený aj Števo Svitko. Fabrický tím je zase o tých najlepších na svete. Najrýchlejšími sú Price a Sunderland, obaja so zmluvami do roku 2019. Dopĺňajú ich Walkner, Ramirez a Laia Sanz.
Toby Price (AUS) je dnes najrýchlejším jazdcom planéty. Rýchli sú síce aj Barreda a Sundeland, no fanúšikmi milovaný Toby má všetko pod kontrolou a preto aj v pohode naviguje. V prípade štandardného vývoja je kandidátom číslo 1 na celkové víťazstvo. No je len človek a Dakar každoročne pripraví nečakané prekvapenia.
Sam Sunderland (GB) žije roky v Dubaji a piesok miluje. Lenže piesku na Dakare ubúda a naopak pribúda prachových vypaľovákov. Samko ale okrem dún miluje aj rýchlosť a v paľbe dá dolu aj Tobyho. Po sérii úrazov je predpoklad, že bude včas brzdiť a menej padať. V prípade rýchleho Dakaru má veľké nádeje.
Matthias Walkner (AUT) je naplneným snom rakúskeho výrobcu. Dlho úporne hľadali domáceho nástupcu charizmatického fešáka Heinza Kinigadnera, až našli strapatého chalana s predpokladmi na rally. Bývalý kráľ v MX3 sa im už odmenil ziskom majstra sveta diaľkových rally v 2015-tom a má potenciál na zlepšenia. Je značne univerzálny, aj keď v štýle motokrosové korene nezaprie.
Nováčik v tíme Ivan Ramirez (MEX) má veľké meno v zámorí, preteká hlavne v USA a nahradil zraneného Antoine Mea (FRA). Ten má nábeh ohrozovať Tobyho, no nedoliečené zápästie a iné „drobnosti“ ho vyradili na rok z boja. Skutočné kvality Ramireza ukáže až Dakar 2017.
Samostatnou kapitolou je Eulália Sanz (ESP), jazdiaca s plnou továrnou podporou, no s vlastnými sponzormi. Ako jednoznačne najúspešnejšia žena v histórii Dakaru (9. miesto 2015, 16. miesto 2016) vie, že táto forma je pre ňu najlepšia. KTM dodá techniku, k akej by sa nedostala a môže sa chváliť jej úspechmi, sponzori to zaplatia, zastrešia a patrične speňažia. No v prípade problémov jej môže vážne konkurovať nikým nepovšimnutá, drobná Nasťa Nifontova (RUS) na Huske. Vytrela si prdel s mnohými namyslencami na rôznych rally v Európe a hlavne na Africa Eco Race a má predpoklady rásť a stúpať nahor.
KTM by nebolo KTM bez zadných dvierok, ktoré predstavuje Štefan Svitko (SVK). Konečne dostal továrenskú techniku a opateru, nie však ponuku do tímu. Súdruhovia kapitalisti to majú pekne zrátané a v prípade problémov bude hasiť výsledok, podobne ako dcérska Husqvarna. No v konečnom dôsledku nebude Števo pod takým tlakom a môže jazdiť s jasnou hlavou. Patrí k horúcim kandidátom, no to každý z top 15.
Ako dopadne obhajoba 16-násobného titulu vopred nevieme. Nasratá Honda a nezaťažená Husqvarna (prefarbená KTM) budú útočiť odušu a tak sa môžeme tešiť na extra súboje. Snáď bez podpásoviek, hoci tomu úplne neverím.
Text: Haro, foto: internet