Dakar 2017 a Honda
autor: Haro007, 26. 12. 2016, Diskusia k článku (počet reakcií: 4)Okrídlená značka z Japonska už roky mieša karty na najvyšších miestach Dakaru. Po predpísaní 450-ových motorov šikmookí súdruhovia vytušili šancu a dozorná rada vymyslela novú métu – opätovné víťazstvo na Dakare. Išli na to typicky Honďácky. Jednoducho zadali inžinierom úlohu a tí najprv analyzovali a potom prakticky z ničoho stvorili Hondu 450 Rally. Vychádzali síce z rámu CRF 450, ale to berme ako motív. Hoci nemožno túto inšpiráciu poprieť, lebo sa prejavuje v jazdných vlastnostiach. Oproti úhlavnému nepriateľovi KTM je ľahšia, obratnejšia, no aj nervóznejšia a nestabilná vo vysokých rýchlostiach. Ale niekde vznikol problém.
Honda tvrdošijne technologicky vylepšuje projekt spred 5 rokov bez zásadných zásahov do koncepcie a do geometrie motorky. Dokonca aj debilný predný blatník, zabezpečujúci ksicht plný blata je stále rovnaký. Skončilo to pri 5 (!!!!) riadiacich čipoch, čidlá majú aj ložiská v nábojoch kolies a rátam, že po dojazde pichnú šteker jazdcovi do zadku, kde mu pred štartom vopchali snímač otrasov a prdov. V cieli etapy vedátori v bielych plášťoch sťahujú údaje, vyhodnocujú a vyhodnocujú, aby zase prehrali. Niečo nie je s kostolným poriadkom, pretože Barreda už mohol dávno vyhrať a nedá sa všetko zvaliť iba na jeho absenciu šedej kôry a pudu sebazáchovy. Neuveriteľná súhra náhod a okolností vždy vyradí červené motorky z boja o prvenstvo.
Pod tlakom udalostí a vedenia dokonca vyrábajú najviac namáhané súčasti do motora rovno z titánu. Vrásky na čele Japoncom vyvolali aj úplne najnovšie KTM-ky, ľahké, obratné a stále dosť stabilné v paľbe. Okrem toho na posledných „testovacích“ rally v Afrike na jeseň 2016 sa im sypali motory na počkanie. Podľa neoverených informácií technici testovali hranice, kam možno zájsť pri odľahčovaní rotujúcich súčiastok motora. Z reakcií Hondy mám dojem, že verchuške už dochádza trpezlivosť, čo sa bude prejavovať stupňujúcim tlakom na jazdcov a personál na Dakare 2017.
Základné technické zmeny motorky na nadchádzajúci Dakar nie sú známe. Vieme iba zmenu generálneho sponzora z MOTUL-u na Monster a teda zmenu názvu z HRC Honda na Monster Energy Honda Team. Potomkovia samurajov angažovali 5 továrenských jazdcov, rozdelených na dve skupiny.
V tíme naďalej zostali dve jednotky, no vymenili si preferencie. Totálnu prednosť má teraz Goncalves pred Barredom, vzhľadom k jeho nepoučiteľnosti a nevyrovnanosti. Dopĺňajú ich Metge, Brabec a Benavides.
Paulo Goncalves (PRT) je veľmi rýchly a vyzretý jazdec. Územčistý a mimoriadne silný chlapík dokáže byť vyrovnaný a nezmätkuje počas navigácie. Má na celkové víťazstvo, ale nesmie sa nič mimoriadne prihodiť. Nosiča vody mu bude robiť sopliak Ricky Brabec (USA) a Kevin Benavides (ARG).
Joan Barreda Bort (ESP) je mimoriadne rýchly pretekár, no rýchlosť je väčšinou jeho problémom pri navigácii a častých pádoch. Nevie ju zužitkovať a je na úkor vyrovnanosti výkonu. Adrien Metge (FRA) je pre Barredu poistka. Výborný navigátor a mechanik má zabezpečovať pomoc pre psychopatického Španiela práve v prípadoch mechanického poškodenia a zablúdenia.
Hlavným problémom Hondy bude určite Toby Price na KTM. Má rýchlosť Barredu a vyzretosť Comu, preto výkonnostne predstavuje triedu sám o sebe. Ale určite je poraziteľný. Najviac môže prekvapiť Benavides (medzičasom, tesne po vyjdení článku si zlomil v Atacame zápästie a je po Dakare). Má v sebe dravosť, vhodne premiešanú s rozumom a s talentom. Zároveň nenesie v podvedomí „neúspechy“ v podobe márnych útokov na dakarský piedestál. A nezaťaženosť v pretekaní môže znamenať rozhodujúcu výhodu oproti kolegom aj konkurencii. Veľa bude závisieť od výberu tratí. Tie lanské neboli pre Hondu ternom a nemohli ťažiť z výhod motorky. V tomto roku zrejme bude pokračovať trend z vlaňajška, hoci Marc Coma určite pochopil minuloročné hromženie motorkárov a bude sa snažiť o mierne záživnejšie a rôznorodejšie etapy. Či to Honde postačí, uvidíme o pár dní.
Text: Haro, foto: internet