Dakar 2015 pred štartom
autor: Haro007, 2. 1. 2015, Diskusia k článku (počet reakcií: 1)Stredoeurópski rally pretekári každý rok štartujú na Dakare s holou riťou, s dlhmi na krku a s množstvom malých sponzorov. Tí sa nejako pobiede vyzberajú a naši s nervami a v strese odpretekajú. Narazil som na video, kde Marc Coma ukazuje v garáži oblečenie a iné serepetičky, ktoré berie na Dakar. Ja viem, je svetovou jednotkou, ale predsa až taký rozdiel v jazdeckom umení nevidím. Rozdiel je v peniazoch KUA KUA KUA!!!
Obaja slovenskí pretekári Števo Svitko a Ivan Jakeš už niekoľko dní zarezávajú v Argentíne v Buenos Aires. V bivakovom mestečku chystali v daždi motorky na prebierky a dolaďovali posledné detaily. Bivak tesne pred príchodom prvých účastníkov zničila prudká búrka s prívalom vody, ale usporiadatelia ho stihli postaviť nanovo.
Normálnym a pôvodným účelom technických prebierok je, aby stroje boli v požadovanom technickom stave s potrebným vybavením podľa predpisov. Musia byť spôsobilé do cestnej premávky, mať osadené motory na skrutkách s dierami pre plomby…mať osadenú všetku požadovanú výstražnú, záchrannú a navigačnú elektroniku a podobne.
Posledné roky ASO (A.S.O. = usporiadateľ) využíva tieto úkony aj ako zbraň proti nepohodlným pretekárom a tímom, prípadne ako výstražnú buzeráciu voči neprotežovanej väčšine. Vieme, ako hanebne predali kategóriu quadov metrosexuálnym Patronelliovcom z Argentíny za cenu odstavenia 5-násobného víťaza Pepa Macháčka. Jemu tiež štvorkolku neprevzali a bolo vymaľované. Skôr, ako si s nimi stihol Pepa vytrieť prdel v preteku, vytreli si s ním kloaku usporiadatelia radšej ešte pre štartom. Aké elegantné a francúzske zároveň!
Jedno z kľúčových zariadení – Iritrack – je veľká modrá krabica. Slúži na záznam trasy, skrýva v sebe satelitný telefón pre komunikáciu s riadiacim strediskom a podobne. Na prekvapenie v dobe miniaturizácie je škatuľa 10 krát väčšia, ako by pri troche snahy musela byť. Na novej KTM inžinieri vymysleli parádnu kevlarovú konzolu s dutým vnútrom skonštruovaným práve na umiestnenie Iritracku. Ale pri prebierkach si súdruhovia z ASO spomenuli, že toto teda určite neschvália a všetky KTM musia mať modrú a zavadzajúcu obludu umiestnenú zvonku. Tak, aby pri prvom poriadnom páde prestala fungovať. Továrenského tímu KTM sa samozrejme čírou náhodou čudný názor komisárov netýkal. Preto všetky nové striekačkové KTM špecifikácie 2015 stiahli do továrenského servisu v bivaku a tam im premiestnili zariadenie na požadované nezmyselné miesto.
Števo a Ivan zvládli nakoniec prebierky včera v pohode a absolvovali všetkých 30(!!!) stanovísk administratívy a technických komisárov úspešne. Potom prebehlo úvodné predstavovanie pretekárov na pódiu s fotením a podobne. Zajtra ešte bude slávnostné pódium v centre Buenos Aires za prítomnosti médií a státisícov divákov. A v nedeľu ráno nasleduje ostrý štart do prvej etapy.
Tohtoročný Dakar bude merať pre motorkárov celkovo 9.295km, z toho meraných časoviek 4.752km. Trať súdruhovia z ASO namotali z Argentíny cez pohorie Andy do Chile, potom na otočku do Bolívie. Po návrate do Chile si konvoj deň oddýchne a potom zamieri na juh, aby sa pred koncom opäť vrátil na územie Argentíny a skončil v mieste štartu – v Buenos Aires.
Okrem Slovákov Štefana Svitka a Ivana Jakeša sa v motorkovom zápolení objaví pätica závodníkov z Čiech: David Pabiška, Ondrej Klymčiw, Milan Engel, Jan Veselý a Zdeněk Gottvald, pričom najväčšie nádeje na úspech majú prví dvaja menovaní. Držíme palce chlapom z oboch strán rieky Moravy!
Text: Haro, foto: internet