Dakar 2015 a Honda
autor: Haro007, 25. 9. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 3)
Nemecký tím Speedbrain bol na Dakare vždy spätý s Husqvarnou. Vtedy jazdili v silnej zostave a netajili sa ambíciami na zisk celkového prvenstva. Na najľahšej motorke štartového poľa dosahovali dielčie úspechy, no nedotiahnutá technika a divokosť Barredu ich vždy odsunuli v druhej polovici preteku z čelných pozícií.
Po sobáši KTM a Husqvarny sa najprv zavrel ventil z materskej továrne. Ďalšiu ranu pre ťažko skúšaný tím prinieslo oznámenie Monsteru o ukončení podpory európskych rally zoskupení. Už predtým zavetrila Honda príležitosť a vyslal signály smerom k Barredovi. Jeho jazdecký štýl a dravosť oslovili súdruhov z Ďalekého východu a snažili sa mladíka „kúpiť“.
Nakoniec všetko šalamúnsky vyriešil šéf Speedbrainu. Vyštartoval do Japonska a priamo v Honde ponúkol Japoncom efektné riešenie. Prenajal im komplet zabehnutý tím s jazdcami, servisákmi a s manažmentom. Honďáci pristali a začala neuveriteľná fáza spolupráce.
Oficiálne vždy športovú časť zastrešovala HRC Honda Italia, no dnes ju v skutočnosti reprezentuje nemecký tím s komplet zázemím. V minulej sezóne išli ako dva polo samostatné tímy, no dnes sa opäť zjednotili a budú fungovať ako spoločná grupa.
Čo potom rieši samotná Honda? Dodáva techniku, náhradné diely , japonského šéfa a niekoľko inžinierov. No zostava stojí za povšimnutie. Japonci vrazili do projektu také ohromné peniaze a úsilie, že sa to muselo prejaviť na kvalite techniky a jej spoľahlivosti. Základným porovnaním nekazivosti motorov je množstvo náhradnej techniky. Fabrická KTM nosí na Dakar po dva náhradné motory pre každého z jazdcov. Takže pre 5 jazdcov spolu dotrepali do Južnej Ameriky 10 motorov navyše. Honda pre rovnaký počet pretekárov priniesla rovné 3 kusy!!! Na otázku prečo tak málo dali jednoduchú odpoveď: „Nám to stačí, pretože naša technika je spoľahlivá.“
Samotná motorka predstihuje konkurenciu v technológiách o level. Pokiaľ KTM využíva symbiózu novodobých výdobytkov a klasiky, v Honde všetko stavili na využitie kozmických a F1 vymožeností. Aj preto sú na motorke osadené 4 počítače. Okrem základného rámu tvorí podsedlovku karbónový monokok. Slúži ako nosná škrupina a zároveň ochrana techniky schovanej pod ním. Skutočné nádrže sú iba pevné gumové vaky uložené vo vnútri. Ich pružnosť umožňuje jazdcovi prakticky rozbiť motorku pri zachovaní funkčnosti. A tak to aj Barreda pravidelne robí a ráno vždy čaká novučká, opravená motorka. Naopak Israel rozbije vždy skôr seba ako stihne zásadne ublížiť technike.
V bivaku možno vidieť bizarný obraz, hraničiaci so surrealizmom. Jazdec dofičí na dobitej Honde po ťažkej etape. Stroj obklopia inžinieri v bielych plášťoch, pozapájajú konektory a sťahujú údaje z počítačov. Pokiaľ nazriete do konkurenčných stanov, všade sa opravuje, búcha, hreší a špekuluje. Iba v bielom stane je ticho, každý sedí za svojim laptopom a analyzuje. Až potom urobia zopár nevyhnutných úkonov, vymenia pneumatiky, plasty a olej a hotovo. Skôr garáž MotoGP ako rally bivak.
Presiakli informácie, že prešľachtený stroj ešte vylepšili a na Maroc Rally predstavia novú CRF 450 štvrtej generácie. Vraj o niekoľko stupňov lepšiu ako predošlú verziu. A to predošlý dvojvačkový motor mal napríklad komplet kľukovky z titánu (!!!), trakčnú kontrolu pre zníženie opotrebenia pneumatík a podobné kraviny. Dokonca dotiahli malinkého Japonca s menom Mr. Showa a ten testoval na motorkách aktívne pruženie. Motorku opatrili množstvom čidiel navyše a k tomu aj piatym počítačom. Podvozok mal veľkú rýchlosť rozlišovania a tak krátku reakciu prestavenia charakteristík, že samotní jazdci nechápali čo sa deje. Nakoniec nechali klasické pruženie s tým, že aktívne mierne scivilnia.
Na novej motorke v Maroku zrejme nepriznajú všetky vylepšenia, no špiónov máme všade a niečo vydedukujeme aj z fotografií. Špekulácie dokonca pretriasajú myšlienku hybridného motora s rekuperáciou energie, pomáhajúcej hlavne pri zrýchlení.
Honda angažuje hviezdny tím. Skúsene a vyrovnane jazdiacu dvojicu Goncalves a Rodrigues doplnia psychopaticky jazdiaci Barreda a so životom sa pohrávajúci Israel. Posledne menovaný je pekelne rýchly, no žiadne výsledky nedosiahne, pokiaľ nezačne používať mozog. Veď napríklad v Adu Dhabi skočil kolegovi pri prejazde duny na chrbát a pri následnom páde si zlomil zápästie.
Po minuloročnej továrenskej podpore sa Laia Sanz stala piatou plnoprávnou členkou továrenského tímu Hondy. V prípade vydareného Dakaru 2015 môže dievčina zaútočiť na top 10. Jej oficiálnu nomináciu zverejnia v priebehu niekoľkých dní.
Tak sa máme na čo tešiť. Pokroková technika chce zvalcovať konkurenciu, za cenu odtrhnutia sa od skutočných rally koreňov. Motorky dosahujú po zavedení vstrekov aj pri objeme 450ccm maximálky atakujúce 190km/h, sú ľahké a vývoj pokračuje. Aj preto zvažuje usporiadateľ na Dakare zavedenie rýchlostných obmedzovačov, povinne montovaných na motorky. Pokiaľ bola napríklad KTM 690 Rally bez štipky elektroniky, dnes sú dakarské špeciály jazdiace elektronické laboratóriá, obsluhované skutočnými vedcami. Poctivý kus železa už nič neznamená a továrenská motorka je pre bežného smrteľníka neudržateľná pri živote. Tatam sú vyhlásenia o zlacnení pretekania pri zavedení stropu na 450 kubíkov. Opak je skutočnosťou, a bude ešte horšie. Ako vždy.
Text.Haro, foto: internet