Dakar 1987 – zlatá éra
autor: Haro007, 29. 12. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Pred 25-imi rokmi prežíval Dakar prvý zo svojich vrcholov. Jednotlivé továrne sa prezentovali špeciálmi, ktoré sa neskôr stali úspešnými predajnými trhákmi. Pole pretekárov tvorila silná a legendárna generácia jazdiaca na výkonných dvojvalcoch. Obmedzenia neplatili, záležalo na jazdcovi ako sa vysporiada s váhou a s výkonom motorky. Dokonca sa objavili aj štvorvalce nesúce 75 litrov paliva!
Ale aj dvojvalce klasickej zlatej éry nebolo jednoduché zvládať. Jazdci vláčili v tých dobách so sebou množstvo vybavenia a súčiastok, takto nabalené a načapované motorky často vážili 250kg. Bez tlmičov riadenia s extrémne preťaženým predkom leteli po púšti, zápasiac s vysokým ťažiskom a s nástrahami trate. Štýl jazdy bol úplne odlišný od dnešného. Stroje tej doby bolo potrebné korigovať hlavne plynom, pretekár pri prejazde zatáčkami a nerovnosťami musel predvídať a dbať na plynulosť. Pri zotrvačnosti štvrť tonových mašín sa niet čo čudovať. Málo sa pracovalo telom (skôr iba v smere dozadu a hotovo), o to viac riadítkami. Motorky počas jazdy vyslovene plávali a húpali ako loď na vlnách. A nakoniec: celá rally merala 13.000km, z toho takmer 8.500km meraných! Viac ako celý dnešný Dakar plný jalových presunov! 18 etáp, niektoré tisíc kilometrové. Klobúk dolu. Trasa viedla cez Alžírsko do srdca Sahary a celý cirkus bol úplne odrezaný od civilizácie.
V ročníku 1987 sa udial kultový duel medzi francúzskymi jazdcami sedlajúcimi rozličné značky. Cyril Neveu štartoval na Honde, Hubert Auriol na Cagive a krpec Gaston Rahier na BMW (Elefant a Bávo mali krááásny zvuk). Ku koncu rally viedol tesne Auriol, ale v predposlednej etape mal fatálny pád a s oboma dolámanými členkami doletel do cieľa vo veľkom štýle. Tam skolaboval, sledujte 3. video od cca 4:30. A tak vyhral Neveu piaty krát. Symbolické chrániče a mäkké čižmy pri pádoch veľa nepomohli, holt taká bola doba. Pretekári týchto ročníkov boli skutočnými rytiermi moto športu a v dnešnej pefajnovelej dobe ich môžeme úprimne obdivovať. Príjemné sledovanie!
Haro