www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Čižmy SIDI Cross Fire

autor: Haro007, 29. 1. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Čižmy SIDI Cross Fire

V 2009-tom som musel riešiť vhodné obutie na moje 45-kové maličkosti. Nie že by som dovtedy jazdil v teniskách, ale čižmy v ktorých som absolvoval aj Tunisko a TransOrientale mali niekoľko limitujúcich vlastností. A nie zrovna príjemných.
Tieklo do nich spôsobom pripomínajúcom jazdu naboso s tým rozdielom, že síce ochotne vpustili vodu dnu no veľmi neochotne von. Stačil pohľad na búrkový mrak a boli plné H2O. Nohy ostávali ako po termálnom kúpeli, pekné biele vráskavé a aj voňavé.
Nemali v strede kĺb, preto hlavne pri jazde v stoji chceli presadiť inú polohu chodidla voči predkoleniu ako som chcel ja. Ale najradšej mám pravdu JA a nie nejaké čižmy!
A do tretice neboli dostatočne pevné tvrdé, v zmysle lyžiarkoidných vlastností.
A do štvrtice nevetrali za jazdy. Iba radostne kumulovali vlhkosť a smrad a tvárili sa zákerne vhodne. Proste pretvárka ako v parlamente (nechcem urážať čižmy, až taká nie).

Typ od Awiu

Ako sa vylepšovali jazdecké výkony na LC8, tak stúpali nároky na ochranu nôh. To čo stačilo na SuperTeneré, na KTM jednoducho bolo málo. Myšlienkové úvahy sa uberali smerom k „vode odolné a vzdušné zároveň“ a tiež „pevné a ohybné súčasne“. Protichodné požiadavky ako vždy. Zo schizofrenického snenia ma vytrhol Awia v októbri pri chystaní 1. ročníka SandRally. Silne, ale fakt silne machroval v nových čižmách. Vraj „v nich jazdí aj Katroš, sú fasa, síce strááášne drahé, ale že za kvalitu treba platiť, spĺňajú všetky požiadavky“… akurát sa samy neumyjú. Pekne ďakujem.
Ale predsa som na jeho radu nezabudol a doteraz neľutujem. Pred chystaním výpravy do Maroka som drzo požiadal o sponzorské ceny pri nákupe oblečenia a Motopalič v Prievidzi vyhovel. Tak idem odskúšať.
Hoci vlastním univerzálne nohy na ktoré pri zodpovedajúcej veľkosti sedí všetko od lyžiarky po vietnamské šlapky, toto som nečakal. Čižmy pri prvom obutí DOKONALE sedia na nohe. Sú síce náležite ťažké, ale aj pevné a dá sa v nich dobre chodiť. A sú pjekné. Okamžite vytešený beriem, hoci aj sponzorská cena nie je nízka.

Jazda

Africká púšť Cross Fire preverila dokonale. Bol som zvedavý okrem pevnosti aj na hríby, ktoré vyrastú v čižmách na nohách. No prvú službu poskytli ešte doma. Počas testovania motorky pred odjazdom do dún v tankodróme predné koleso KTM-ky vymrštilo hrubý konár v rýchlosti tak, že ma triafa priamo do členka pravej nohy. Hoci stojím na zubatých stupačkách, nohu strhlo dolu a takmer som padol. Čo bolo najčudnejšie, iba chvíľu bolela po náraze určite znamenajúcom v predošlej obuvi zlomeninu. Tu nič.
V dunách Erg Chebbi ma na druhý deň po príjazde 200 kilová motorka prikryla celou váhou na členok opäť pravej nohy. Noha v pohode. No najneuveriteľnejší poznatok bol vo vzdušnosti obuvi počas horúčav. Nadmerné potenie, smradíky a hríbiky sa nekonali. Všetko nad očakávanie. Po návrate zo Sahary lietam po blatách, prachu a kameňoch. A nohy furt SUCHÉ, plasty aj koža žiarivo biele!
Nasleduje test testov, účasť na Erzbergu 2010. Pretek je špecifický veľkými rýchlosťami po kameňoch, blatom a prachom a hlbokým brodom. Zase všetko perfektné až na jednu maličkosť. Voda v povrchovej bani na železnú rudu je logicky úplne hrdzavá, ale úplne. V brode prológu sa ponáram na vyleštenej motorke v čistom prádielku po riadítka do hnedého tekutého bordelu, vynáram sa ako zoxidované prasa. Doma všetko dostáva pôvodnú podobu, iba čižmy nie. Nejako si matné časti plastov porozumeli s hrdzou a uzavreli trvalý vzťah. Ako pred Bohom, NAFURT. Zostali maslovo hnedkavé, po bielej žiarivosti ani pamiatky. Ostatné vlastnosti v porádečku, dokonca cez kvalitné manžety nestihlo do nich ani natiecť zhora. A tak mi slúžia v prefarbenej podobe dodnes (celkovo nikdy nekončiace 2 sezóny), musím povedať že k plnej spokojnosti. Pohodlnosť a pocit bezpečia sú na úrovni, preto si jazdec ani neuvedomuje že ich má na nohe. Odvádzajú svoju úlohu na jednotku.
NAJ posudzovanou vlastnosťou moto obuvi v teréne je zrejme jazda v stupačkách. V SIDI to ide nádherne. Postoj je pohodlný, kĺb umožňuje optimálny sklon predkolenia a chodidla. Pri nárazoch do prekážok materiál a vrstvenie čižiem absorbujú energiu bez zranenia nohy. Napriek robustnosti konštrukcie máte v nohe dostatok citu na bezproblémové radenie a brzdenie. Ak presúvate ťažisko výrazne dopredu alebo dozadu, môžete tieto úkony vykonávať nerušene ďalej. Proste SIDI to umožňujú posediačky aj postojačky. A po zosadnutí môžete tancovať od radosti. Síce LetsDance v nich nevyhráte, ale valčík sa zvládnuť dá.
Ak si kúpim nové čižmy, určite iba Cross Fire. Po inej značke sa ani neobzriem, niet dôvodu. Ale ak budú biele, do Erzbergu sa v nich nevyberiem.

+ pevnosť a ochrana nohy, ohybnosť v kĺbe, netečie do nich zhora ani zdola, výsostne pohodlné, vetrajú a dýchajú, pekný dizajn
– vysoká cena (ale primeraná kvalite), váha (primeraná pevnosti)

Mahátmá Guru Haro I.

foto – Awia, Karči, Majo Bálint, Odin, Slavo

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií