Brazília: Rally dos Sertoes 2013
autor: Haro007, 6. 8. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Brazílskej rally predchádzala v júni argentínska Desafio Ruta 40, jazdená po rýchlych terénoch. Aj preto boli rozdiely v cieli minimálne a ťažkých havárií sa urodilo neúrekom. Preteky vyhral nakoniec americký Baja špecialista Curt Caselli, strieborný skončil Lopez a bronzový Coma. Teda komplet bedňa pre KTM. Caselli vyhral svoj prvý závod seriálu, Coma pre problémy s palivovým čerpadlom takmer nedokončil. Hnusne havaroval z čelných pozícií Rodrigues na Honde.
Zvláštne miesto má v tohtoročnom svetovom rally šampionáte pretek v Brazílii. Lebo sa jazdí v špecifickom prostredí pampy, umelo vzniknutej klčovaním tropických pralesov. Poľnohospodársky intenzívne využívaná krajina sa zmenila z dažďovej džungle na riedko zarastenú krajinu s kolísajúcimi zrážkami bez možnosti obnoviť pôvodnú flóru.
Druhou zvláštnosťou bola dvojnásobná nádielka trvania, trasy aj konečných bodov. Pretože na konci kalendára vypadla rally v Maroku (bude nasledovať iba Pharao v Egypte), pristúpili usporiadatelia k predĺženiu z typických 5 na 10 dní a tým sa stal z preteku malý Dakar. Celková dĺžka 4.115km je riadna nakladačka, nechýbali ani maratónske etapy a ťažké terény. Ono po zavedení 450-tok na Dakar sa všetky rally začali opičiť a preferovať terény vyhovujúce ľahkým kubatúram. Preto sú síce povolené aj veľké objemy, no profil tratí natoľko zvýhodňuje obratné a ľahké stroje že nemá význam sa trápiť na mastodontoch.
Ťahákom pre zasvätených bol jednoznačne Despres na Yamahe. Porovnanie špičkového jazdca na novej mašine malo poslúžiť ako barometer budúcej konkurenčnej schopnosti dvojice jazdec + stroj. Protivníci so zvedavosťou čakali, moto verejnosť tiež.
Štart na konci júla 2013 v meste Goiania, asi 1.000km vo vnútrozemí od pobrežia Atlantiku, bol typický prológový a nič okrem určenia pozícií na ostrom štarte neznamenal. Teda ak odmyslíme šou pre divákov. Normálne etapy sa spočiatku viac podobali na enduro, miestami s vypaľovacími úsekmi. Dobre sa chytil Goncalves na Husqvarne, prenasledovaný Comom, Metgem a Despresom.
V treťom dni išiel do vedenia Coma, pretože Goncalves vyletel z jednej zákruty a motorka skončila zamotaná v ostnatom drôte farmárskej ohrady. Stratil niekoľko minút a viacero jazdcov ho predbehlo.
Medzi tým sa Despres dostatočne zžil s Yamahou, podstatne zrýchlil a začal podkurovať Comovi. V polovici preteku bol druhý so stratou iba 1:13 min.
Coma v ďalšej etape jazdenej bez technickej asistencie smoliarsky prerazil predný ráf a pomaly pokračoval k bivaku. Všetko sa lámalo ku koncu rally. Maratónska 7. etapa dlhá 746 km (časovka 514 km) sa jazdila v 40° horúčavách, pri vysokej vlhkosti vzduchu a s miestami výskytu feš-fešu. Polopúšť Jalapao pomiešala výrazne poradím. Zrejme šialeným tempom musel jazdiť Goncalves, vymazal stratu na Despresa a ešte mu naložil takmer pol hodiny! Nič na úspechu Portugalčana nezmenilo ani víťazstvo Comu v poslednej etape. Ten sa naopak posunul späť na bedňu a dýchal na chrbát Despresovi po jeho páde a navigačných pochybeniach.
A tak sympatický a obľúbený Goncalves vyhral svoju prvú rally zo seriálu majstrovstiev sveta a neskrýval dojatie. Despres skončil druhý a Coma tretí. Celkovo vedie pred Egyptom Coma iba o 8 bodov pred Goncalvesom.
Viac ako výsledky rally bolo zaujímavé sledovať posuny v rovnováhe síl jednotlivých tímov pred Dakarom 2014. Husqvarna a tím Speedbrain ukázali konkurencie schopný a detských chorôb zbavený stroj. Yamaha zase v rukách Despresa a po montovaní motokrosových motorov do rally špeciálov potvrdila, že s návratom na výslnie Dakaru to myslí vážne. KTM naopak nedokazovala nič, ale s napätím sa očakáva predstavenie úplne nového rally modelu, ktorý nebude zmenšenou kópiou 690-ky ale zásadne prepracovanou konštrukciou. Máme sa na čo tešiť.
Text: Haro, foto: internet