www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

BMW R 1100 GS alias War Machine

autor: Haro007, 5. 8. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) BMW R 1100 GS alias War Machine

Stroj ktorý spraví vždy všetko čo som po ňom kedy chcel. Hej, znie to trochu snobsky, povýšenecky… skrátka tak nejak BeémWečkársky ale je na tom kus pravdy z pohľadu neznalého a je to čistá pravda ak si človek túto motorku kúpi s triezvym pohľadom na ňu. Veď už len ten predný lever dáva hneď na javo, že to sériu veľkých nerovností nepoberie len tak s prstom v nose, plus tie kilá, široká predná 19tka a mnoho ďalšieho dáva jasne na javo aké budú jej plusy a na druhej strane mínusy.

Z čoho je BMW R 1100 GS zložené je hneď na pohľad jasné. Motorka nič neskrýva, snáď len vzduchový filter s vercajgom na nejaké tie opravy pod sedadlami a pár elektro sračiek s ABS jednotku pod nádržou. Inak je to len motor nesúci ostatné zbytky stroja.

Boxer, vzduchom chladený, ktorý papierovými hodnotami výkonu neohúri, ale ťahá jak blazén od 2500 točiek až po červené pole v podstate furt rovnako. Či idem sám alebo nabalený s frajerkou je mu to jedno. Papal v priemere 5 litríkov na 100 kilákov pri normál jazde osamote, naložený zežral nehoráznych 5,5 v teréne aj 10. Teraz som však v rámci šetrenia peniažkov za častú výmenu papierového filtra okúsil penový umývateľný vzduchový filter Pipercross a cucá to tak 4,5 na asfalte bez ohľadu na naloženie a v teréne furt podľa potreby. Ísť od plnej nádrže po rozsvietenú rezervu znamená spáliť okolo 18 litrov benzínu. Objem celej bandasky so strieborným GS po stranách je skoro rovných 25 litrov, no vyčerpať sa celá jazdou nedá.

Čo mi vadí je chýbajúca 6tka, 7mička, 8mička… v prevodovke. No aspoň nejazdím svetelnou rýchlosťou pri 2500 ot./min. Ďalšie mínus motor dostáva za to, že pri jazde v horúčavách citeľne zleniveje a že v extrémnom teple kombinovanom so sarajevskou zápchou sa čiastočne mení na dvojtakt. Nuž vzducháč. A aby som nezabudol, eRka majú svoj charakteristický zvukový prejav, neznalý veci to nazývajú hučaním.

Podvozok na asfalte bez výhrad. Skrátka na to sadne 60 kilový akože chlap, čo predtým sedlal 125ku a dzigne to hneď v prvej možnej zákrute až po stupačku. Vek však neobabreš, zvlášť nabehané kilometre, preto som bol nútený dať zrepasovať podvozok. Hlavne pri jazde v teréne nič nestíhal, bol príliš mäkký a predpätie zadnej pružiny o nastavovaní mohlo iba snívať. Preto som tlmiče dal do firmy FRT k pánovi Ferencovi, ktorý robil odpruženie aj na Lopraisovej Tatre. Pružiny som zvolil Hyperpro, tie mi dodal Eres-Racing. S novými tlmičmi som prakticky dostal nový stroj ALE… Celé by to bolo na samotný príbeh, totálna neserióznosť firmy FRT čo sa dodania týka by ma až tak nesrala ale keď som raz zavítal do firmy (šiel som si pre opravený tlmič, lebo po prvom repase praskol) a nebol tam pán Ferenc a od chlapov som sa dopočul magickú vetu „No teraz by to už malo vydržať predtým sme tam dali len taký diel aby bolo, lebo Ferenc chcel aby to bolo čo najlacnejšie“. Aspoň viem, že GSko zvládne prejsť slušnú porciu kilometrov iba na pružine Hyperpro. Inak s predným tlmičom mám problém dodnes.

No späť k jazdeniu. Ak niekto veľa sedí pri jazdení off-road na motorke nech si kúpi veľké GSko, hneď sa naučí stáť. Tá motorka si ide kde chce, treba ju presviedčať. Šotoliny, traktormi vyjazdené poľňačky a iné neasfaltové diaľnice sú na jazdenie s takým strojom ako stvorené. Vtedy stíhajú všetky levery, kardan až tak netrepe. Horšie je to v ťažšom až ťažkom teréne. Čo zvládne záleží na jazdcovi, ale určite to nezvládne s takou ľahkosťou ako napríklad KTM 990 Adventure. O to pohodlnejšie sa s ňou jazdí na dlhých štrekách. Dá sa aj takmer 1400 kilákov na deň, lepšie je však o 1000 menej.

Oproti sériovému stavu na nej netreba veľa veci meniť, aby zvládla čo treba. Zásadnejšia prestavba znamenajúca prísun väčších off-roadových ambícii by znamenala rázny zásah do peňaženky. Lacnejšie by vyšlo kúpiť si druhú motorku. Isté vecičky však pomohli posunúť pohodu pri jazdení o pár bodov nahor.

Čo už som na motorke mal pri kúpe sú Touratech dorazy na ramene teleleveru a akési spevňovače prevedovky/podsedlovky od rovnakého výrobcu. To prvé poslúži, aby pri pádoch netrieskala vidla o rameno telelevera, to druhé netuším. Hneď som dokúpil padacie rámy, mám SW Motech a chcel by som iné. Sú hlúpo uchytené, zvlášť ten falat železa vpredu pod šusplechom spôsobuje časté zadrhnutie o veľké kamene. Ich jediným plusom je možnosť vyložiť si na ne nohy. Inak sú od série hlavy valcov chránené plastovými frasmi, v kombinácii s padákmi je to dobrá ochrana. Už som jeden rozbil a druhý dotĺkol, no stále držia na mieste. Aby nebolo lešenia málo, zozadu som vyhodil držiaky plastových kufrov a nechal si pozvárať riadne rámy s výstuhou pod zadný kufor, aby sa mi nepolámal hliníkový zadný diel ako to býva u GSiek zvykom (u naleštených GSiek to problém nie je).

Vyhodil som aj „chrániče“ rukovätí a nahradil ich chráničmi rukovätí značky Acerbis s výstuhou (dar od firmy www.motosvet.sk), nasadiť ich bol problém, ale s troškou dôvtipu to šlo. Nedávno som aj zodvihol rajdy o 3 cm. Pre mňa nenormálne zlepšenie.Na chvíľu som aj vyhodil predný blatník, vďaka čomu som rozondil stenu brzdových hadíc. Teraz už mám blatník stunený priamočiarou pílou a brzdové hadice som vymenil za pancierové HEL.

Učinil som aj zopár home-made úprav. Pribudlo rozšírenie bočného stojanu, na centrálny stojan prikvitlo rozšírenie ochrany spodku stroja a olejový chladič je chránený kusom niečoho železného. Trošku zručnosti si vypýtalo prerobenie vypínania ABS, odteraz už iba kedykoľvek prepnem páčku do polohy off a ABS ostane vždy vypnuté.

 Inak niet čo upravovať. Vlastne pri poslednom výlete do Albánska som z GSka spravil naháča. Predný štít už nemám a taký istý nový si odmietam kúpiť, až tak dobre neslúžil. Tak sa tam niečo vyrobí, uvidíme čo.

Tak čo ešte napísať? Pre mňa je to najlepšia motorka na svete. Nie preto, že ju mám ale preto, že ju využívam na to na čo bola stvorená a ona bola stvorená presne na to čo ma baví jazdiť. No mohla by sa dodávať spolu s Gas Gas-om EC 300.

PS: Chcem poďakovať firme www.eres-racing.sk za sponzorské dodanie dielcov na motorku

Autor a foto:  Zeon

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií