www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Čo obuť na ťažké enduro?

autor: Haro007, 5. 2. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Čo obuť na ťažké enduro?

Pneumatiky na endurách s obsahom nad 600ccm používame na preteky, cestovanie aj na pohodové povozenie sa. Dosť rozporu plné činnosti, ktorých antagonizmus sa prejavuje aj vo voľbe vhodných pneu. Niekoľko rád a osobných skúseností snáď pomôže rozuzliť tento problém, hoci je jasný osobný uhol pohľadu smerujúci skôr k rally.

Continental TKC 80


(Pneu som používal na Yamahe SupeTénéré 750 a na KTM 950).
Legendárna a často používaná pneumatika dopredu aj dozadu. Vyrába sa snáď vo všetkých existujúcich rozmeroch a býva často fotená ako vzorové obutie tvrdých adventuristov.
Predná guma s rozmerom 90/90/21 je robená ako kópia zadnej, s rovnomerne rozmiestnenými štupľami, dá sa povedať že dosť na husto. Preto je možné dlhodobo jazdiť aj na cestách. V teréne vyhovuje do šotoliny, trochu na piesok a veľmi trochu do blata. V ňom sa pneu rýchlo zanáša a samočistenie nefunguje (zrejme sa s ním ani nerátalo). Mäkká zmes vykazuje dobrú priľnavosť na asfalte a čitateľnosť v teréne. A má dobrú kilometrovú výdrž.
Zadné obutie nestíha prednému. Pozostáva z veľkých plochých štupľov navrhnutých skôr pre imidž ako pre funkciu. Platí sa za falošný pocit ofrovďáka, nie za skutočné vlastnosti. Opäť mäkká zmes síce umožňuje dobré náklony na asfalte, ale neskutočne rýchlo sa derie. V teréne má slabučký záber na všetkých povrchoch, v blate sa okamžite zanesie. Bočné vedenie nijaké, nečitateľné správanie sa. Podľa mňa vyslovene mizerná a drahá záležitosť.
Plusy:

Mínusy:

Mitas E07


(Pneu som používal na Yamahe SupeTénéré 750 a Yamahe XT 600).
Často používané obutie českých a slovenských cestovateľov, rokmi si vyslúžila dobré renomé. Je prioritne určená na cestovanie s občasnými enduro vložkami. Má šípovité usporiadanie dezénu. Pri jazde sa jednotlivé segmenty prekrývajú a preto poskytuje tento Mitas výbornú kilometrovú výdrž. V teréne sa môžeme baviť iba o suchom a tvrdšom podklade, inde sa veľmi nedá. Predok je skôr cestný a špatne čitateľný, s tendenciou ustreliť. Zadok je vyslovene univerzálny, dobre čitateľný na ceste aj v šotolinovom drifte.
Nebezpečím Mitasu je bohužiaľ stále sa opakujúci problém so zmesou. Jej kvalita a tvrdosť pravidelne kolíše, a s ním aj výdrž a vlastnosti pneumatík. Pri kúpe si dávajte pozor hlavne na prednú pneu: ak je príliš tvrdá bude zle držať na ceste. Stačí obyčajný pokles teploty a reálne nebezpečenstvo je na svete.
Plusy:

Mínusy:

Mitas E09


(Pneu som používal na Yamahe SupeTénéré 750).
Ďalšia často používaná pneu na obe kolesá z dielne Mitasu. Je viac do terénu ako E07. Má výrazné priečne delenie dezénu s rovnakým usporiadaním vpredu aj vzadu. To je blbosť pravidelne sa opakujúca u rôznych svetových výrobcov. Namiesto aby sa predok a zadok správali rovnako, správajú sa úplne rozdielne!!!
Predok má podobné ťažkosti pri tvrdej zmesi ako E07. Navyše má mizerné bočné vedenie na ceste aj v teréne. Naopak vzadu poskytuje pneumatika výborné služby. Vcelku aj dobré vlastnosti na asfalte. Inak je určená na sypké suché povrchy – tam má dobrý záber, čitateľné bočné vedenie v drifte a problematicky ale predsa sa popasuje aj s blatom. Narozdiel od predku je kilometrová výdrž na slušnej úrovni. Ale pozor – pri nekvalitnej (väčšinou tvrdej zmesi) môžu hlavne vo vysokých rýchlostiach poodletovať štuple zozadu a tým spôsobiť nemalé problémy. Preto nedoporučujem obúvať na prekoňované stroje.
Plusy:

Mínusy:

TKC 80 + Mitas E09

(Pneu som používal na Yamahe SupeTénéré 750).

Vzhľadom k vyššie opísanému som siahol pred cestou na TransOrientale na mix. Proste som skombinoval rôzne pneumatiky od rôznych výrobcov – voľba bola šťastná. Využil som dobrú kilometrovú výdrž oboch druhov a zároveň priaznivé vlastnosti na ceste aj mimo nej. Motorka sa správala neutrálne na všetkých povrchoch a gumy slúžili po návrate aj v tankodróme.
Plusy:

Mínusy:

Metzeler Unicross + Mitas C04

(Pneu som používal na KTM 950 Adventure).
Ďalšia kombinácia z núdze. Pri odjazde do Rumunska som urýchlene riešil drapákové gumy a voľba padla na uvedené typy. Metzeler vpredu mal podobnú vzorku ako TKC80, akurát s nespevnenými bokmi. Je z mäkkej zmesi – preto kopíruje povrch a iba v extrémnych situáciách nečakane povolí. Preto nedáva potrebný pocit istoty, hoci drží dobre (nie v blate). C04 bola tiež nečakane mäkká, preto nešla plynule do driftu. Zase na oplátku mala kombinácia priam trialové vlastnosti. A vydržali spolu dosť kilometrov.
Plusy:

Mínusy:

Metzeler 6 Days Extreme


(Pneu som používal na KTM 950 Adventure).
Veľmi preferované pneumatiky na ľahké endurá, no na ťažkých sa vôbec neosvedčili. Príčina na oboch je v rozmiestnení drapákov. Vpredu ostré a tenké štuple nestačia na váhu motorky, v náklonoch zle držia smer. No paradoxne je nestabilita pomerne dobre jazdcom detekovateľná. Zadná guma má riedko rozmiestnené štuple a to spôsobuje neustále pretáčanie kolesa. Jednoducho ťažká a silná mašina musí mať takú medzerovitosť v dezéne, aby jednotlivé výstupky pomerne súvisle prenášali výkon na podklad. Iba vtedy sa docieli menšie opotrebenie, plynulý prechod do šmyku a dobrá spätná odozva na prácu s plynom. Z týchto dôvodov zadok blbo zaberal a veľmi málo aj vydržal. Všeobecne som bol sklamaný.
Plusy:

Mínusy:

Dunlop D908RR – odporúčam


(Pneu som používal na KTM 950 Adventure a na KTM 690 Rally).
Málo známy druh pneumatík s vysokou cenou, s odlišným dezénom vpredu a vzadu. Bol prioritne vyvíjaný na diaľkové púštne rally a podľa mňa úspešne. Vpredu sú použité rovnomerne rozmiestnené kockaté drapáky s akurátnymi medzerami, dobre sa správa na ceste aj na sypkých a tvrdých povrchoch. Samočistenie v blate už nie je ideálne ale dá sa. Zadná pneumatika pozostáva z atypických masívnych priečnych drapákov s výstupkami do kríža s osi pneu. Tým sa zabezpečila dobrá výdrž ale aj záber na sypkom podklade.

Pneumatiky tvoria výborný vyvážený celok s mierne pretáčavou charakteristikou. Vzhľadom k tvaru dezénu je zadok nie vždy dobre čitateľný pri prechode do driftu (skôr má mierne rôznu charakteristiku na rôznych povrchoch) a bočnú vodivosť treba dostať do ruky. Ale veľmi spevnené boky, robustnosť konštrukcie a neuveriteľná kilometráž z nej urobili výbornú univerzálnu pneu do terénu, na cestu aj na púštne preteky. No vzhľadom k uvedenému je logicky obtiažne obuť do nich pancierové pneumatiky, alebo robiť prezúvanie v nízkej teplote – na to sú boky príliš hrubé a neohybné.
Osobne ju hodnotím ako najvydarenejšiu rally koncepciu do piesku.
Plusy:

Mínusy:

Michelin S12 Rally – odporúčam


(Pneu som používal na KTM 690 Rally.)
Výborný komplet do terénu a na preteky. Mierne odlišná konštrukcia dezénu vpredu a vzadu zabezpečuje fakt dobré jazdné vlastnosti na kameňoch, šotoline, v piesku, ba aj v blate. Asi najuniverzálnejšie „drapákové“  gumy pre ťažké mašiny. Výborné vodenie aj záber na všetkých povrchoch, dá sa dobre aj na asfalte (aj na ňom sa prehnane nederie!). Dobrá kilometrová výdrž, pevné boky, čitateľné správanie sa. Prakticky bez výhrad. Oplatí sa investovať do rally verzie, tá vydrží úplne dlho.
Plusy:

Mínusy:

Michelin Desert


(Pneu som používal na KTM 950 Adventure a na KTM 690 Rally.)
Dakarská vychytávka, pretekajú na nich snáď všetci. No v niektorých ohľadoch naprd. Opäť rozdielny predok a zadok. Vpredu prakticky identická s D908, ale drapáky sú kónicky zašpicatené. To má za následok mierne neistejšie vedenie v piesku a naopak lepšie v blate oproti D908. Zadný plášť je zúrivo podobný E09 (alebo skôr naopak). Má výborný záber (určite lepší ako D908 a horší ako S12), ľahko (možno až priveľmi) driftuje. Univerzálna kombinácia od asfaltu po mierne blatko. Obe gumy sa však veľmi rýchlo opotrebovávajú a reálna životnosť dezénu je napriek robustnosti tak na jednu dlhšiu a náročnejšiu dakarskú etapu. Proste neekonomická záležitosť.
Plusy:

Mínusy:

Michelin BibMousse (mius)


(Výplne som používal na KTM 950 Adventure a na KTM 690 Rally.)
Penové výplne slúžia ako skurvene drahá náhrada za duše na enduro a rally pretekoch. Nehodia sa na cestovanie. Ich výhoda spočíva v nemožnosti dostať defekt či preraziť ich o ráf (hoci sa niekedy „rozbijú“). Je to vlastne plný kruhový prstenec z čiernej pevnej peny, pasujúci do pneumatiky namiesto duše. Obuť sa dá iba na niektoré ráfy – našom prípade 1,65 -1,85/21 a 2,50/18. Pred montážou je nutnosť namazať mius gélom a tak vtlačiť do plášťa. Samotná montáž je pre neskúseného obtiažna, demontáž úplne príšerná. Je dôležité mať 4 moterajzne, z toho aspoň 2 dlhšie. Podstatou je pomalé stláčanie a obúvanie a zároveň držanie plášťa v stredovej drážke ráfu. Všetko uľahčí priaznivá teplota.

Miusy majú obmedzenú časovú spotrebu, pretože sa z nich vyparujú prímesi zabezpečujúce pružnosť a objem. Nikdy nekupujte staršie ako 6 mesiacov od výroby! Hlavne chrapúni Nemci ich radi predávajú neskúseným odberateľom po záruke vo vechťoidnom stave (viď Matoška na Dakare). V závodnom nasadení vydržia tak 1.000 – 2.000km, tréningovo sa dá jazdiť ešte dlhšie. Na asfalte motorka pláva a aj v teréne sa mierne odlišne správa oproti jazde na vzduchu. Chce to zvyk, ale vcelku bez problémov. Momentálne išli kvalitatívne dolu, preto je dátum výroby dôležitejší ako v minulosti.
Plusy:

Mínusy:

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií