www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

AFRICA ECO RACE 2020 naživo

autor: Haro007, 4. 1. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) AFRICA ECO RACE 2020 naživo

19.1.2020  12. etapa  St. Louis – Dakar  300km (presun 230km, časovka 22km, presun 48km)

Posledná etapa všetkých rally mieriacich do Dakaru má vždy slávnostný nádych. Krátka časovka na brehoch Atlantiku a cieľové pódium na brehoch Ružového jazera znamenajú symbolickú bodku za aktuálnym ročníkom. Hoci je meraný úsek započítavaný do celkového času, iba málokedy významne pomieša poradím.

Tak bolo aj teraz a pretekári prešli 22km dlhý úsek okolo Lac Rose bez zaváhaní. Africa Eco Race 2020 vyhral Alessandro Botturi #101 (ITA) na Yamahe. Podobne ako vlani zaostal na druhom mieste Pal Anders Ullevalseter #106 (NOR) na KTM iba o 3:50min. Lyndon Poskitt #100 (GBR) nabral stratu takmer hodinu, o málo menej než Paolo Lucci #151 (ITA).

No a 5. mieste celkovo udržal po veľkom boji Maťo Benko #112 na KTM. Prestál výmenu motora, predviedol vyrovnaný výkon a ku koncu aj taktické jazdenie. Blahoželáme!!! Jano Zaťko zajazdil klasicky solídne a jeho 26. miesto je pekné pre nestarnúceho pretekára. Aj jemu gratulácia!

18.1.2020  11. etapa  Idini – St. Louis  474km (presun 2km, časovka 187km, presun 285km)

Posledná etapa na území Mauretánie má každoročne menšiu dĺžku a náročnosť. Čiastočne nová trasa časovky bola rýchla, prehľadná s bežnou navigáciou. Pieskové plošiny občas prerušovali nevysoké duny. Momentálne prebieha presun cez hrádzu národného parku, plného močarín, na územie Senegalu do posledného bivaku.

Aj v pomerne krátkej časovke účastníci pretekali odušu a snažili sa využiť poslednú príležitosť na významné zmeny vo výsledovke. Preto tí čo mohli taktizovať, išli s prehľadom na udržanie pozície. Tí čo potrebovali získať, gazovali naplno. Predposlednú etapu Africa Eco Rally 2020 vyhral Lucci pred Shutherlandom a Czachorom, ktorý sa snažil dobehnúť Maťa Benka.

Maťo naopak jazdil s rozumom a krotil pravačku tak, aby neriskoval a udržal dostatočný náskok celkovo. Zámer vyšiel, 5. miesto celkovo mu zostáva, hoci do cieľa prišiel na 13. pozícii. Na čele sa opakuje situácie z vlaňajška, kedy Botturi a Ullevalseter nedokážu jeden druhého trhnúť a Talian si udržuje minimálny náskok. Jano Zaťko prišiel na konci, ale dokázal udržať 26. priečku celkovo.

17.1.2020  10. etapa  Tidjikta – Idini  601km (presun 77km, časovka 500km, presun 24km)

Najdlhšia etapa s dlhou časovkou bola umiestnená v čisto pieskovom prostredí. V úchvatnej krajine Sahary čakala na pretekárov v prvej polovici trasa kľukatiaca sa medzi dunami s ich občasnými prejazdmi. Druhá polovica bola viac o rýchlosti na pieskových rovinách, no s obtiažnou navigáciou.

Etapa mala síce brutálnu nádielku kilometrov, no skúsení organizátori nadelili jazdcom technicky pomerne jednoduchú časovku a preto neboli v cieli rozdiely veľké. Zvíťazil Gritti, tesne nasledovaný Ullevalseterom, Botturim. Za nimi doletel Lucci, Czachor, Dambrovski a Poskitt. Ku koncu rally zrýchľujúci Czachor sa dotiahol v celkovom poradí na Maťa Benka. Ten mal v etape bližšie nešpecifikované problémy a prišiel do cieľa až na 20. mieste. celkovo vedie Botturi tesne pred Ullevalseterom, Luccim a Poskittom, 5. zostáva s odstupom 5 hodín Maťo nasledovaný Czachorom. Jano Zaťko postúpil na 25. miesto celkovo.

Podľa posledných správ Maťo nemá žiadne problémy, iba prispôsobil taktiku aktuálnej situácii. Vlani bolo v týchto terénoch nemálo kolízií vo veľkej rýchlosti, kedy jazdci v maximálke trafili kameň v piesku a v lepšom prípade skrivili ráf. Okrem toho dostávajú motory poriadny záhul. Preto zvolil tempo aspoň trochu šetrné k technike a s menším rizikom, zároveň si v rámci zvolenej stratégie dokázal udržať celkové 5. miesto.

16.1.2020  9. etapa  Tidjikta – Tidjikta  469km (presun 27km, časovka 415km, presun 27km)

Jediná etapa jazdená v slučke okolo bivaku. Úplne nová trasa mala prekvapiť účastníkov krásnymi, poväčšine pieskovými, terénmi. Hoci sa etapa vyhla veľkým dunám,piesku v rôznych podobách si jazdci užili do sýtosti. Prejazdy krížom cez dunové pásy dokázali riadne skomplikovať pretekárom život. Špecialitkou boli krásne skalné wádí so zafúkaným dnom ku koncu.

Maťo Benko pokračoval vo vyrovnaných výkonoch a náročnú etapu dokončil na 9. mieste, pričom si bezpečne kontroluje 5. pozíciu celkovo. Jano Zaťko prišiel na 37. mieste a je na 27. mieste v celkovom hodnotení. Na čele nič nového: Botturi si, podobne ako vlani, drží tesný náskok pred Ullevalseterom, títo dvaja borci idú svoj vlastný závod. Necelú hodinku za nimi je dvojica Lucci – Poskitt so stratou ned 40 minút. Maťo stráca na 5. mieste vyše 4 hodiny.

15.1.2020  8. etapa  Aidzidine – Tidjikja  451km (presun 3km, časovka 429km, presun 19km)

Pokračovanie maratónskej etapy v nedotknutej púšti – tak sa dá charakterizovať 8. etapa. Prvá tankovačka bola už po 70km časovky, pretože na pretekárov čakalo úvodné vážne dunové pole dňa. Okrem toho sa pre mäkký piesok nemohli do stredu trasy dostať autá s palivom. Neskôr nasledoval výjazd na kamenistú náhornú planinu s malými jazdnými priemermi a zase zostup dolu na nepríjemné duny. Potom zase wádí s kameňmi aj s pieskom a nakoniec opäť ťažká navigácia v panenskej púšti krížom cez povestné duny Mauretánie. Časovka to bola nekonečná, veď najrýchlejší jazdci mali čas viac ako 8 hodín!!!

Etapa sa vyvíjala dobre pre Maťa Benka, ktorý to v dunách vie a po riadnom boji dorazil do bivaku na 7. mieste so stratou pol hodiny na víťazného Poskitta. Za ním nasledoval Gritti a Ulle s Botturim. Celkovo je Botturi na čele pred Ullevalseterom a Poskittom, Maťo vyskočil na 5. miesto! Jano Zaťko dorazil na 33. mieste a je celkovo 26.

14.1.2020  7. etapa Chami – Aidzidine  478km (časovka 478km)

Grandiózna etapa so štartom a cieľom v bivakoch je prvou maratónskou na rally. Okrem nulového presunu bola časovka špeciálna jazdením v panenskej púšti bez ciest. Okrem prvých mauretánskych dunových polí a pieskových plání s trsmi ťavej trávy čakali na pretekárov aj iné kultové miesta, známe aj zo zlatých časov Dakaru. Napríklad rýchly prejazd pozdĺž jedinej železnice v krajine (preváža rudu), míňania čadičových monolitov vyčnievajúcich z roviny, či zákerné a nestabilné dunové pásy. To spolu s voľnou navigáciou na azimuty potrápilo všetkých účastníkov rally.

Maťo Benko neriskoval a šetril nový motor, ktorý „zabehával“ trochu inak, ako si predstavoval. Do cieľa v bivaku dorazil ako 15. s hodinovou stratou na víťazného Lucciho, Botturi dojachal druhý a Ulle tretí. V celkovom poradí na čelných miestach je všetko po starom, akurát v posledných dvoch etapách famózne jazdiaci Lucci vyletel na 3. miesto.

Jano Zaťko bral 32. miesto v etape a klesol na 30. miesto celkovo.

13.1.2020  6. etapa Dhakla – Chami 560km (presun 383km, časovka 177km, cieľ v bivaku)

Po skorom rannom odchode z bivaku a prekročení hranice medzi Marokom a Mauretániou, mohla začať druhá kapitola Africa Eco Race 2020 – tá piesková. Už na území Mauretánie bol štart do etapy s rýchlymi pieskami, pozdĺž pobrežia pri národnom parku Banc d´Arguin. Miestami čakala zapeklitá navigácia ako skúška na dunové etapy. Príchod popoludní mal zabezpečiť, aby  pretekári mohli pripraviť seba a závodné stroje na nasledujúcu maratónsku etapu.

V rýchlej časovke vyhrali menej známi jazdci, favoriti radšej vo vypaľovákoch neriskovali. O bedňu sa podelili Shutherland, Gritti a Lucci. Dôležitejšie je, že jazdci TOP10 si celkové poradie udržali rovnaké, ako pred dňom oddychu. Jano Zaťko prišiel na 44. mieste a drží 27. pozíciu celkovo.

Maťo Benko mal šťastie v nešťastí, keď doletel do cieľa na motorke s klesajúcim výkonom na 18. mieste. Tam motor zavrčal naposledy. Totálna strata kompresie znamená výmenu nového poladeného motora na novej motorke. Na jeho zničenie stačilo 5 etáp v Maroku. Čo bude nasledovať v dunách a hlbokých pieskoch nasledujúcich dní?

Peťo Rečičár: „Na hraniciach bol trochu problém, za hranicami nechceli pustiť autá, čo nemali mauretánsku značku. Posádkam dávali letáky, kto neotvoril okno tomu ho rozbili. Riešili to vojaci UN. Nám našťastie vojak ukázal, nech otvoríme okno, zobral som leták a všetko v pohode. Ale prístup na hranici čoraz horší.

Dnes máme za sebou prvú etapu v Mauretánii, Maťovi sme menili motor. Mal šťastie, zdochol mu 10m pred cieľom!!! Motorku cez čiaru pretlačil, ale na trati pozbieral všetky WP a zajtra pokračuje. Jazdci mali ťažkú navigáciu, pretože fúkal silný vietor. na roadbboku bola vyznačená cesta, ale piesok ju zafúkal a preto pretekári vpredu mali problém s navigáciou a nevedeli trafiť. Preto boli vpredu pomalší.“

12.1.2020 rest day Dhakla

Konečne deň oddychu po kamenistých rozbíjačkách Maroka pred dunovými zahrabávačkami Mauretánie. Maťo dusil šachy s Ullem, Jano riešil turbo, pretekári oddychovali a mechanici odušu opravovali. Veď čo iné mohli robiť?

11.1.2020  5. etapa Smara – Dhakla 686km (presun 1km, časovka 473km, presun 212km)

Klasika na pláňach Západnej Sahary vypadá nasledovne: plyn, mnoho plynu, zase plyn… Pláne sú typickým terénom pred Dhaklou, často úplne prekvapivo rovné a bez akýchkoľvek stôp. Zase tam kde stopy sú, tvoria labyrint paralelných a križujúcich sa „ciest“, bez výrazných krajinných bodov. Preto je rýchlosť síce možná, ale za cenu pozornej navigácie. Bez ostražitého sledovania roadbooku možno rýchlo zísť z trate a zablúdiť, lebo orientačné body v monotónnej rovine chýbajú.

Poradie v etape: 1. Botturi, 2. Ullevalseter, 3. Poskitt, 7. Benko. Celkové poradie: to isté ako v etape. Akurát Jano mi kazí písanie, v etape 31. miesto, celkovo 26. Pred dňom oddychu je maťova pozícia sľubná, pretože až v Mauretánii sa bude rozhodovať. Konečne prišla správa od Maťa, zahŕňajúce celú časť v Maroku: „Čaute, konečne bezpečne v kempe v Dhakle. V šachu vyhráva Ulle 23:15, ale doťahujem sa. Inak je tu všetko ako vždy: všade šutre a piesok, cez deň teplo, v noci kosa a fúka ako besné.“ (Ďakujeme Maťovi za nepodstané hovadiny, ale potom dopísal niečo navyše.)

„Takže zhodnotenie: 1. etapa – poblúdil som 2km po štarte a a skončil 24. 2. etapa – nažral som sa prachu za pomalými jazdcami, 50km som nemohol predbehnúť jazdca imobilného od pása dolu. 3. etapa – ani si poriadne nepamätám. 4. etapa – zadrbal som sa ako debil niekde na pol hodinu. 5. etapa – išiel som na istotu, nech nezničím motor pred Mauretániou. Môj konkurent Poliak Staziaczek zničil zadný mius, tak sa nebolo kam ponáhľať. Felix (Jensen) má v predeli rameno, Janove auto turbo.“

10.1.2020  4. etapa  Assa – Smara 404km (časovka 385km, presun 19km)

Ďalšia z etáp so štartom priamo v bivaku, takto vypadá majstrovstvo staviteľov rally tratí v praxi. Krásne trať s rýchlymi štrkmi, pieskami a šotolinami a s divokými wádí na konci. Typický terén pre oblasti na pomedzí Maroka a Západnej Sahary väčšinou znamenajú pozvoľný odchod z kameňov a prachu na štrk, piesok a na duny. Usporiadatelia urobili etapu úplne novú, viedla viac pri hranici Alžírska.

Smoliarom krásnej etapy sa stal Nór Jensen, preletel cez riadítka iba 3km pred cieľom časovky a so zlomenou rukou odstúpil z pretekov. Vyhral Poskitt pred Luccim a Dabrowskim. Najväčší rivali Ullevakseter a Botturi obsadili v etape 4. a 6. miesto. Maťo Benko sa opäť nestratil a 9. priečka v etape znamenala uchovanie rovnakej pozície aj v celkovom poradí. Jano Zaťko dokončil na 34. mieste, celkovo je už 28. v poradí.

9.1.2020  3. etapa M´hamid-Assa  516km (presun 5km, časovka 497km, presun 14km)

Ďalšia etapa s minimom presunov a s maximom ostrých kilometrov. Štart kúsok za oázou M´hamid, nazývanou „brána Sahary“, znamenal jedno: prejazd známym dunovým poľom Erg Chegaga. Piesok tmavej hnedej farby je ukladaný do nestabilných dún rôznej veľkosti a je nočnou morou pretekárov. nasledujú pláne občasného jazera Iriki a na konci vypaľovacie piesky a šotoliny. Etapa náročná na navigáciu, s nekonečnou a náročnou navigáciou a rýchlym dojazdom. Počas dňa sa vystriedajú posledný raz všetky druhy terénov.

Dopredu sa začali drať skutoční a skúsení pretekári a dobrí navigátori. Časovku opäť vyhral Botturi pred Ullevalseterom a Jensenom. Maťo Benko ukázal kvality a dokončil na 8. mieste so stratou 36:36min a celkovo poskočil na 9. priečku. Jano Zaťko prišiel na 34. mieste a celkovo zostáva na 31. mieste.

8.1.2020  2. etapa Tarda- M´hamid 333km (časovka 329km, presun 4km)

V druhom ostrom dni sa naplnil typický scenár Eco Race: štart priamo z bivaku a cieľ v blízkosti nasledujúceho bivaku, proste paráda. Táto oblasť Maroka je považovaná medzi rally odborníkmi za najrôznorodejšiu možnú, so striedaním všemožných krajinných typov a povrchov. Asi 200km kopírovalo trate z vlaňajška, ostatok bol úplne nový s 10km malými dunami na konci. Lenže kto v okolí M´hamidu jazdil dobre vie, že tamojšie malé dunky na sever a východ od oázy sú takmer nezjazdné pre extrémne prachovú konzistenciu. Riadne dlhá a náročná časovka preverila pole pretekárov a v súpiske nastali turbulentné zmeny. Na prekvapenie etapa míňala kultové duny Erg Chebbi, ktorých malebnosť sa stala obeťou masového turizmu a usporiadatelia dali trať viac na západ.

Etapu vyhral Ullevalseter pred Botturim a Poskittom a tak sa podelili aj o celkové poradie. Maťo Benko dofičal na 12. mieste a rovnaké umiestnenie mu patrí aj celkovo. Jano Zaťko Zajazdil na 25. priečku v etape a celkovo drží 22. pozíciu. Budeme čakať na správy priamo z ich tímov.

7.1.2020  1. etapa Tanger-Tarda 754km (presun 241km, časovka 23km, presun 490km)

Po dvoch dňoch plavby po Stredozemnom mori sme pristáli v Tangeri, odkiaľ viedol dlhý presun na časovku. Meranú úsek pri Kenitre viedol po lese s korkovými dubmi, väčšinou po piesčitých cestách. po jej skončení mali motorkári povolené naložiť stroje na sprievodné vozidlá a zvyšných takmer 500km ich odviezť do bivaku. Časovka mala roztriediť pretekárov na zajtrajší štart dlhej etapy.

Maťo Benko nemal dnes šťastný deň, pretože na 23km dlhej trati 2-krát zablúdil a stratil nejaké minúty. Lepšie sa darilo na istotu jazdiacemu Janovi Zaťkovi. Ten obsadil 10. priečku so stratou 8:55 min na víťaza. Maťo stratil 12:39 min a skončil na 24. mieste. Etapu vyhral Botturi pred Poskittom a Jensenom.

6.1.2020

Peťo: „Pozdravujeme všetkých! Máme za sebou prvú noc na trajekte, všetko v pohode, plávame ďalej plnou parou. V Maroku budeme zajtra ráno. Teraz vyšlo slniečko, tak sa vyhrievame na palube. Jazdci na lodi dokončili administratívne prebierky a ostatné papierovačky, absolvovali úvodný brífing. Tiež vyfasovali roadbook, tak momentálne všetci študujú a vyfarbujú itinerár, samozrejme aj Maťo.“

5.1.2020

Maťo: „Nočný presun do prístavu prebehol v hladko, podobne aj nalodenie. Zatiaľ ide všetko podľa plánu. Dnes sme 3-krát raňajkovali, boli ako prví na colnici, na polícii, na lodi, aj sme pospali a máme po dobrom obede. Hrám šachy s Ullem, prehrávam na skóre 14:7, ale začínam sa doťahovať. Už plávame do Maroka.“

Peťo: „Aby nebolo srandy málo, Janovi Zaťkovi (komu inému) nenaštartovala motorka a mechanik ho musel tlačiť po rampe do trajektu!“

Fotka tímu Norwit Racing zľava doprava: Maťo Benko – pretekár, sponzor, majiteľ, riaditeľ, manažér, sporadický tyran  Jožko Kolenič – mechanik, opravár, údržbár, znalec a pojedač gumových medvedíkov  Peťo Rečičár – vodič, tyranov hromozvod, vybavovač, občasný kuchár, milovník sladkého mliečka v tube (autor popisu Haro)

4.1.2020

Konečne sú tesne pred štartom zverejnené štartové čísla pretekárov. Spolu prešlo technickými prebierkami 75 motorkárov a 48 posádok áut všetkých kategórií.  Čísla našich reprezentantov: Jano Zaťko #109 a Maťo Benko #112. Symbolické č. #100 dostal mediálne známy Lyndonn Poskit (GBR), #101 Alessandro Botturi (ITA), #106 Pal Ander Ullevalseter (NOR), #108 Felix Jensen (NOR), #110 Franco Picco (ITA). Komplet zoznam je TU.

Maťo Benko: „Konečne sa hýbeme, sme pri pódiu v Monaku, o chvíľu bude slávnostný štart (o 19:00). potom prejazd po tme do Savony v Taliansku a ráno o 7:00 nakladáme na trajekt.“

Peťo Rečičár: „Posielam fotky tesne pred štartom. Moc sa fotiť nedá, stojíme za plotom. Čaká nás dlhá noc, budeme sa presúvať do prístavu.“

3.1.2020

Peťo Rečičár: „Dnes prebehlo všetko v poriadku, motorky sú v parc fermé. Na prebierkach sme boli ako prví, hladký priebeh u Maťa aj u Ulleho. Zajttra to vypukne rastie napätie. Postupne dorazili tímy, zatiať sa registrovalo 75 motorkárov. Je veľa nových tvárí, uvidíme koľko z nich prejde cez Mauretániu, alebo či skončia už v Maroku.

Predtým sme vždy plávali zo Sette, teraz po prvý raz to bude Savona a pristaneme v Nadore. Tým pádom aj 1. etapa bude úplne iná, hlavne dlhý presun a iba 22km časovka.

Popoludní sme mali kultúrny program ako každoročne – prehliadku auto múzea v Monaku. Je to vlastne súkromná zbierka Alberta, je na čo pozerať.

A výdatná večera v sushi bare, musíme sa riadne a zdravo stravovať!“

2.1.2020

Maťo Benko: „Prajeme všetkým šťastný Nový rok. Do Mentonu v Monaku sme dorazili v poriadku. Postupne sa bivak zapĺňa, na mieste je aj Jano Zaťko s tímom.“

Večerná romantika je ticho pred búrkou.

1.1.2020

Čoraz známejšiu rally máme možnosť sledovať denne na rôznych televíznych kanáloch. To svedčí nielen o rastúcej popularite, ale aj o vplyve na médiá a sponzorov. Je to len a len dobre, takto sa vytvára tlak na doterajší monopol Dakaru a tým si musia obe podujatia zdravo konkurovať.

Okrem toho budeme prinášať krátke denné reporty od Maťa, prípadne od Peťa z doprovodu. Začíname od včera.

 

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií