www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko

autor: Haro007, 2. 1. 2020, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Africa Eco Race 2020 – Maťo Benko

Našou dlhoročnou amatérskou rally jednotkou je Maťo Benko, ktorý si zvlášť zamiloval Eco Race. Hoci by nemal problém zúčastniť sa Dakaru, pravidelne preferuje preteky v Afrike. Podľa jeho slov je športový duch a jasne dodržiavané pravidlá viac, ako Dakar s čudným výkladom pravidiel a so zákulisnými ťahmi fabrických tímov.

Tím už absolvoval cestu do Monaka, kde dorazil 2.1.2020. Deň nato prebehnú technické prebierky a uloženie strojov do parc fermé. Symbolický štart z pódia za prítomnosti zhýčkaných médií a sponzorov si pretekári užijú 4.1. popoludní, aby sa následne vydali do severotalianskeho prístavu Savona. Je bližšie od Monaka ako Janov a vzhľadom k veľkosti je v pohode bez stresov. Po dvoch dňoch na mori trajekt zaparkuje pri móle v marockom Tangeri a rally začne ostrým štartom.

V ročníku 2020 bude v tíme Norwit Rally Team niečo po starom a niečo nové. Pribudol nový pretekársky parťák a vyladená technika.

Maťo Benko:

„Z Popradu vyrážame po vlastnej osi do Monaka na Nový rok 2020. Konečne po rokoch som mohol byť s rodinou na Silvestra. Preťažená dodávka váži asi 5,5t pretože berieme 2 motorky. Ide s nami v tíme totiž legenda Dakaru Nór Ullealseter. Vyhlásil, že pôjde jedine s nami, čo je pre mňa obrovská pocta. Inak zostava je klasika: vodič Peťo Rečičár, mechanik Jožko Kolenič.

Motorky sme obe chystali u nás. Mám novú KTM 450 Rally Replica, model 2020. Ale tento raz sme nenechali nič na náhodu a motorka prešla množstvom úprav. V prvom rade sa podarilo poladiť motor tak, aby dokázal prejaviť skutočný potenciál. Podrobnosti si nechám pre seba, ale pre zaujímavosť teraz je maximáka vyše 180km/h! Mašinu sme komplet rozobrali a zložili a každý závit opatrili lepidlom, nech nič v náročnom preteku neodvibruje a neodpadne. Motor dostal novú spojku Hinson a chladiacu kvapalinu s bodom varu až okolo 180°C. Dôležitý predpoklad na prejazd dún v Mauretánii bez toho, aby zadieralo motor. Zmenili sa aj sekundárny prevod a reťaz.

Špeciálnu pozornosť dostal podvozok. Predné tlmiče sú vymenené za nové WP52mm, zadný Trax je upravený. Skúšame nový set-up nastavenia. Pretože motorka zrýchlila, je potrebné ladiť pruženie tak, aby v prípade nečakanej nerovnosti nakoplo viac predok. Z tohto dôvodu používame struny s tvrdosťou 5,6. Samozrejme všetko stojí na poriadnom odladení. Vzhľadom k množstvu dún prispôsobujeme jazdné vlastnosti tomuto podkladu.

K podvozku patria pneumatiky. Berieme spolu 40 kusov, predky Michelin Enduro Competition 90/100/21 a dozadu klasiku Michelin Desert 140/80/18, miusy sú tiež Michelin. Okrem toho vezieme množstvo náhradných súčiastok, základom je celá náhradná motorka, lebo KTM síce podporuje kamiónom s dielmi Dakar, nie však Eco Race.

Na motorke mám navešané všemožné potrebné súčiastky ako páčky, lamely, svetlice, zdrhovačky, náradie, záchranný balík a podobne. Tiež berieme aditíva do benzínu, potrebné na mauretánske palivo, ktoré budeme povinne čapovať od usporiadateľa počas etáp.

Ja som sa pripravoval kondične aj jazdecky. Okrem pretekania v rally ma čakalo veľa tréningového motokrosu. K tomu pravidelné veslovanie na trenažéri tak 12-15km denne, skialp, behanie, balančné cviky a podobne.

Spávať budeme v dodávke prerobenej na karavan, čo oceníme v priebehu prvých etáp, kedy bude v Maroku počas nocí určite mrznúť. Ullemu stačí stan, je skromný. Atlas v Maroku je teraz po výdatnom snežení, našťastie 1. etapa má vyše 700km presunov a iba cez 20km špeciálu, takže sa snáď snehu vyhneme.

Na rally je v našej kategórii vyše 80% nárast pretekárov, čo znamená lepšiu konkurenciu. Má byť ako vždy veľa piesku a dún, usporiadateľ sľubuje mäkké a prachové duny na hranici prejazdnosti v Maroku aj v Mauretánii. Cieľ je jednoduchý: uvidieť cieľ v Dakare zdraví a celí, na pojazdných motorkách. Dúfam, že ho splníme.“

Dianie na Eco Race budeme sledovať pomocou denných vstupov v špeciálnom článku.

Text: Haro, foto: Norwit Rally Team

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií