Africa Eco Race 2018 v polčase
autor: Haro007, 7. 1. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)Rally so športovým a dobrodružným duchom, namotaná v Afrike a kopírujúca pôvodné trasy Dakaru, je dnes považovaná za naozajstný športový odkaz Thiery Sabina, zakladateľa Dakar Rally. (Eco Race aj v tomto roku vysiela Eurosport1, hneď po dakarskom spravodajstve.)
Dvojica slovenských reprezentantov má za sebou polovicu pretekov a dnes si užívajú oddychový deň v Dhakle (južné Maroko, pri hraniciach Mauretánie). Prvých 5 náročných etáp viedlo po území Maroka a jazdci si užili typické podmienky a povrchy. Na severe krajiny ranný mráz, kamene a prach, v strede pieskové a prachové duny, prípadne feš-feš, na juhu vyschnuté korytá a pieskové pláne.
Eco Race má v tratiach zakomponované minimum presunov a maximum časoviek. To znamená, že pretekári nestrácajú drahocenný čas presunom stovky kilometrov na štart časovky, ale často vyštartujú priamo z bivaku a večer ich v inom bivaku čaká cieľ. Tým pádom sú merané časovky dlhšie ako na juhoamerickom Dakare. A keďže neobsahujú neutralizačné zóny a limitované prejazdy dedinami, skutočne odpretekaná kilometráž je vyššia ako za oceánom.
Maťo Benko #102 po lanskom 3. mieste pokračuje v overenej taktike aj teraz. Je rýchly, no hlavne konzistentný vo výkonoch a spoľahlivo naviguje. Podľa jeho slov v prvej polovici rally nemal žiadnu vážnu krízovku, ani výnimočnú etapu. Všetko prebieha v mantineloch kalkulovaného rizika, ak o ňom možno v Afrike hovoriť. Oddychový deň strávi na výbornom celkovom 4. mieste. Na začiatku (1. a 2. etapa) bol obrovský „odpad“ účastníkov všetkých kategórií. Je množstvo zranených, z ktorých väčšina pokračuje v pretekoch.
Maťovými najväčšími súpermi sú bývalá dakarská hviezda Pal Anders Ullevalseter (NOR), Paolo Cecci (ITA), Liuis Oliveira (POR) a Rui Oliveira (POR). Ullevalseter mal smolu a v 3. etape načerpal nekvalitný benzín. Zničil palivové čerpadlo a dostal penalizáciu 14 hodín. Cecci a L. Oliveira sú profi šampióni endura a rally a je ťažko im konkurovať. R. Oliveira je tiež rýchly, no zbrklo naviguje a Mauretánia ho určite preverí. Celkovo vedie Cecci pred obomi Oliveirovcami.
Jano Zaťko #103 si vybral smolu na začiatku a v 2. etape padol na kamenitom zjazde. Utrpel poranenie hrudníka (popraskané rebrá, hematóm a poškodené medzirebrové svaly), no so zapretím jemu vlastným pokračuje ďalej. Na motorku ho treba niekedy vyložiť a prípadne z nej zložiť, ale situácia sa postupne zlepšuje. Nezničiteľný a nestarnúci Jano je, napriek problémom, celkovo na veľmi peknom 10. mieste.
Vo 4. etape mal problémy okrem bolesti aj s motorkou, ktorá strácala výkon a do cieľa prišiel s dávkou šťastia. Nakoniec výmena zaneseného palivového filtra poruchu vyriešila, miestny benzín je nevyspytateľný (najhorší bude v Mauretánii).
Zajtra pokračujú obaja borci presunom cez zamínovaný priechod do Mauretánie. Je typická obrovskou chudobou, prudérnym islamom a nekonečnými dunovými poľami veľmi jemného a mäkkého piesku. Účastníkov čaká 6 pekelných etáp v tomto prostredí a potom posledná na území Senegalu s cieľom v Dakare, pri ružovom jazere.
Členovia tímu „pomáhačov“ Zuzana Nováčková, Peťo Rečičár a Jozef Koleník sú v poriadku a pokračujú v podpore slovenských pretekárov. Mauretánia preverí nielen závodníkov, ale tiež sprievodné posádky. Naši majú pozície dobré a konečné výsledky sa varia vždy v druhej polovici maratónskej rally, konkrétne v dunách mauretánskej Sahary.
Text: Haro, foto: Alessio Corradini