Africa Eco Race 2018 skončila
autor: Haro007, 14. 1. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 0)
Čoraz populárnejšia púštna rally, jedna z troch pravidelných a vytrvalostných na svete, sa skončila. Je známa vysokou športovou úrovňou, férovým prístupom organizátorov a skutočným dobrodružstvom.
Až 80 motoriek, automobilov, bugín a kamiónov sa vydalo na trasu plnú nástrah z Monaka do Dakaru. Trasa krížom cez Saharu viedla územím Maroka, bývalej Západnej Sahary, Mauretánie a Senegalu. Prvá polovica končí na pieskovom polostrove pri Mauretánskej hranici, v marockom vojenskom meste Dhakla. Deň oddychu strávil Maťo Benko na 4. mieste celkovo a očakával sa jeho útok na bedňu. Nezlomný a zranený Jano Zaťko okupoval 11. priečku.
Maťo mal šance na postup vpred. Potom, čo zradila technika jedného z favoritov Pala Ullevalsetera (NOR), ostali priamymi súpermi ambiciózneho Slováka Ceci (ITA), A. Oliveira (POR) a R. Oliveira (POR). Jazdci Ceci a A. Oliveira patria k širšej svetovej špičke a išli svoj vlastný závod. Zosadiť z boja o prvenstvo ich mohla jedine porucha techniky, fatálny pád, alebo ťažké pochybenie v navigácii. R. Oliveira je od Maťa mierne rýchlejší, ale horšie naviguje. Taktika oboch spočívala v čakaní na chybu súpera. To, samozrejme, neznamenalo jazdu na pol plynu a nešportové taktizovanie. Na zaváhanie kohokoľvek vyčkávala svorka ďalších pretekárov v poradí.
Zakladateľ rally René Metge a technický riaditeľ Jean Louis Schlesser nachystali v ročníku 2018 veľmi ťažké trate etáp. Druhá polovica bola už iba o piesku, mäkkých dunách, so šialene dlhými časovkami. Náročnosť gradovala, 9., 10. a 11. etapa znamenali vrchol výdrže ľudí a techniky. Konkrétne 10. meranú časovku označili ostrieľaní účastníci za šialenú. Aj preto mali možnosť obísť najťažšiu dunovú pasáž po pieskových cestách, za cenu vysokej penalizácie. Štartové pole postupne redlo a boj sa zúžil na najlepších, čo mali zároveň najmenej smoly.
Pre Maťa Benka nastal zlom v 7. etape (slučka okolo Chami). R. Oliveira sa dostal do problémov a náš reprezentant vyhupol na pódiovú priečku. Síce strácal na 3. mieste viac ako 3 hodiny na Cecciho a 2 hodiny na A. Oliveiru, no zároveň získal náskok vyše hodiny na R. Oliveiru. Rozumnou jazdou si udržiaval bronzovú priečku až do kritickej 10. etapy.
Pred štartom na Eco Race 2018 sa uvoľnila jedna nová KTM 450 Rally Replica v Prahe. V tomto roku ich bol nedostatok, no Ivan Jakeš odriekol Dakar 2018 a tak motorku odkúpil Maťo Benko. Mal síce dva roky starú, vo výbornom stave, ale „chcel novú preto, aby eliminoval akékoľvek skryté technické vady, vzniknuté počas predošlého pretekania“. Napriek tomu na predposlednej vážnej etape prestala motorka z neznámeho dôvodu fungovať a Maťa do bivaku prepravil z dún vrtuľník. Postupne strácala výkon, až zastala úplne. Zberný voz nestihol KTM priviezť do bivaku a do 11. etapy neodštartoval. Aspoň pre 12. etapu sa chceli pokúsiť o symbolické dokončenie pretekov. Ako poďakovanie tímu, fanúšikom a usporiadateľom. Bohužiaľ, nepodarilo sa to.
Železný muž s neuveriteľnou vôľou, Jano Zaťko, pokračoval v pretekaní napriek popraskaným rebrám a iným nepríjemnostiam. Postupne sa prepracovával nahor a postúpil na konečnú 9. priečku. Na muža so 60-kou na krku a jazdiaceho v najťažšej možnej kategórii, teda na motorke, je to obdivuhodný výkon!
Etapa okolo Ružového jazera v blízkosti Dakaru prebehla v uvoľnenom duchu a v priateľskej atmosfére. Posledných 22 meraných kilometrov bolo bodkou za motoristickou športovou udalosťou svetového významu.
Spolu 5.676km, rozdelených do 12 etáp sa neskúsenému pozorovateľovi nemusí zdať veľa. No podiel 3.555km (až 63%!) meraných úsekov, z ktorých mali pieskovo dunové úseky bežne denne 500km hovoria iné. Natíska sa označenie masakrálne, niekedy až likvidačné. Každý z účastníkov prejavil obrovskú výdrž mentálnu aj fyzickú, jazdecké umenie a odhodlanie hodné najväčších bojovníkov. Slováci opäť obstáli na jednotku, hoci smola úradovala od začiatku do konca. Ďakujeme za reprezentáciu!
Text: Haro, foto: Allessio Corradini