Africa Eco Race 2014 skončila
autor: Haro007, 14. 1. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 2)
Pri slávnom Ružovom jazere sa skončila nemenej slávna Africa Race. Ide o najlepšie zorganizovanú a najvyššie hodnotenú nástupkyňu pôvodného Dakaru. Pretekári na motorkách, autách aj kamiónoch absolvovali spolu 5 580km tratí, z toho 3 085km predstavovali merané časovky.
Symbolický štart sa odohral po technických prebierkach v Saint Cyprien vo Francúzsku, nasledoval presun Španielskom do Almérie a nalodenie. Ostré etapy usporiadatelia situovali až v Afrike.
1. etapa začala rovno po vylodení v marockom Nadore a usporiadatelia ju brali ako reparát po ročníku 2013. Vtedy leniví colníci umelo zdržovali a etapu pobiede absolvovali iba motorky, ostatné kategórie nocou putovali rovno do bivaku. V tomto roku všetko vyšlo a časovku dlhú 190 km stihli závodníci prejsť za denného svetla. Etapa vrátane presunov dlhá 632 km končila v bivaku Boudnob a viedla čiastočne zelenými savanami. Do cieľa dorazili všetci motorkári a mohli osláviť Silvestra.
Časovka 2. etapy ležala priamo v legendárnych dunách Erg Chebbi a viedla po slávnych miestach: riečisko s fešom Rheris, oáza M´hamid, prachové duny Erg Chegaga, nakoniec jazero Iriqui a bivak vo Foum Zguid. Spolu 611 km, meraných výživných 431 km.
Štart 3. etapy z bivaku svedčil o snahe eliminovať jalové presuny. Trať po prevažne horských a skalnatých terénoch priviedla pretekárov do mesta Assa, strediska rovnomenných vyprahnutých vrchov s množstvom prehistorických malieb a rytín. Meraná časť bola znovu dlhá (387 km) a k tomu kratučký presun 17 km. Stále pokračovalo 22 motoriek a boli rovnomerne pomiešané objemy pod aj nad 450 ccm. To svedčí o vhodnom návrate pôvodných pravidiel Dakaru, kedy víťazili mašiny všetkých možných objemov.
4. etapa bola opäť o krátkom presune 15 km a dlhej meranej časti až 390 km. Terén v Západnej Sahare je rovnejší a preto bola etapa rýchla a nie navigačne zložitá. Aj po nej stále viedol Michael Pisano na Honde 450.
Etapy pre Dhaklou, klasickým etapovým miestom (a jediným možným v oblasti), bývajú rýchle a krátke. Tú 5. so špeciálkou s dĺžkou 204 km a s presunom 578 km zvládli motorkári v počte 21 kusov. Všetkých čakal deň odpočinku a načerpanie síl pred druhou polovicou preteku.
6. etapa s komplikovaným prekročením mauretánskej hranice nakoniec prebehla hladko. Presun po jedinej asfaltke meral 427 km. Samotná časovka so 174 km najprv viedla povrchom typickým viac pre Západnú Saharu, až na konci sa objavili malé duny ako rozcvička na nasledujúce etapy. Na čele motoriek sa vyselektovala skupinka 5 jazdcov a prijateľnými odstupmi. Bival umiestnili pri dedinu Chami, hlboko v púšti.
7. etapa, mieriaca do druhého mesta Akjoujtu (viac ich v Mauretánii niet), mala síce najdlhšiu časovku – až 466 km – no zároveň sa ukázala ako najrýchlejšia. Na začiatku museli pretekári prekonať pásmo malých dún a potom iba vypaľovali po piesočných cestách na zvlnenej savane. Pisano stále viedol, ale trojica Robin, Dubois a Van Dyck mu stále bola v pätách.
Krásna 8. etapa opísala slučku a všetci skončili späť v Akjoujte. Na jazdcov čakali hlavne typické duny Mauretánie bez ciest, obtiažna navigácia a hlavne zradný podklad. To spolu s nádielkou 337 meraných km nebolo zrovna ľahké. Počet jazdcov, zredukovaný na 19, bol stále prijateľný a svedčil o kvalite obsadenia Africa Race 2014.
v 9. etape do Toueila krajina zozelenala a po pieskoch a dunách v prvej polovici mohli všetci vychutnať konečne svieži vzduch a farbu živej vegetácie. Klasicky dlhá časovka 289 km a krátky presun 20km. Poradie na prvých 8 miestach sa nemenilo.
Posledná etapa do Saint Louis, kde sa dalo niečo podstatne zmeniť, bola 10. v poradí s prekročením hranice do Senegalu. 202 km časovka po zlatistých dunách a neskôr pomedzi zeleň na prvých priečkach zmeny nepriniesla a jazdcov čakal iba záver.
11., teda posledná etapa obsahovala okrem presunu iba 24 km časovku ako bonbónik rally. Viedla po nádhernom pobreží Atlantiku, cez rybárske osady a končila na brehoch Lac Rose. tam prebehol aj záverečný ceremoniál a vyhlásenie výsledkov. Kategóriu motoriek vyhral po zásluhe Michael Pisano (FRA) na Honde 450, druhý skončel Dominique Robin (FRA) na KTM a tretí Joris Van Dyck (BEL) tiež na KTM. Stojí za zmienku aj silne obsadená kategória kamiónov, ktorú vyhral Čech Tomáš Tomeček na Tatre. Známy Jean Schlesser odmieta štartovať na Dakaroch v Južnej Amerike a znovu vyhral na bugine medzi autami a aj v absolútnom poradí.
Africa Eca Race 2014 skončila úspešne a potvrdila výbornú organizáciu, zabezpečenia a zdravotnú starostlivosť. Pri kvalite pôvodného Dakaru, ale za zlomkovú cenu a aj naďalej môžu hrdo v názve nechať slovo ECO. Pretože nie je odvodené od výrazu ekológia a ekonómia. A táto rally vzhľadom k ponúknutým službám ekonomická určite je.