www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Zima a XL enduro

autor: Haro007, 13. 1. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Zima a XL enduro

Idú sneh a mráz dohromady s ťažkým endurom? Prípadne s cestovným mastodontom? Jasné že áno. Pokiaľ som pravidelne nelietal v marci po Afrike, absťák ma hnal do celoročného jazdenia po blate, ľade aj snehu. Vždy sa dialo na klasických krosových alebo endurových gumách. Dá sa aj na nich a tieto jazdy dodnes vnímam ako maturitu jazdenia. Ľudia klopkaním na čelo dávali najavo názor a šoféri nechápali vôbec. Dodnes si pamätám návrat z Pereša pri -10°. Zákrutu pri dome (vtedy s krásnym výškovým rozdielom) cez snehovú bariéru skáčem ponad jarok a driftom pomedzi borovice v parku zatočím k domu. Šokovaný šofér za mnou ma išiel zachraňovať s vedomím že tak to nemalo byť. Malo!

ktm

Po ideálnom snehu a na rovnej cestu nebol problém na 950-ke či 690-ke prekonať aj hrubú pokrývku, neskôr lietať po závejoch a driftovať. Problémy nastali ak podklad tvorilo zamrznuté blato s hlbokými koľajami, prípadne ľad pokrytý snehom. Vtedy si motorka sama volila smer jazdy alebo snahu o zatočenie ignorovala. Alebo ma sviňa jedna zhodila. Syn na ľahšom stroji sa mi vždy posmieval, no občas gravitácia zvíťazila a na moju radosť padol tiež.

ktm 021

Mladá generácia furt vymýšľa novoty a nemá v ničom zábrany. Kamoš Feri ZEON Zubal vážiaci ako ja od pol pása hore (alebo dolu?) jazdí na boxeroidnom hrochu aj v zime. Aby mohol okolie provokovať najviac ako to ide, našróbikoval do pneumatík bezhrotové pomôcky. Proste také nech ich silná mašina rovno nevytrhne a zároveň pomožu jazde. Dokonca vo svojej nekonečnej drzosti zavesil za seba lyžiara a verejne s ním vykonával nemravný hroší motoskijoring. O tom pojednáva zábavné video.

Zeon: „Bál som sa, že šesťhrany sa po zmrznutom podklade budú iba šmýkať. Zmrznutá zem je to naj, do čoho sa rady zakúsnu. Po snehu sa nejazdí, sneh sa len rýchlo vyhádže spod zadného kolesa a keď sa dotkne tvrdého podkladu motorka ide vpred. Brzdenie však nie je ideálne, no vždy lepšie ako bez skrutiek. Motorka ale sama po pustení plynu prudko deceleruje, oveľa viac než za „normálnych“ podmienok.

B1

Jazda teda má svoje špecifiká. Je nutné neustále jazdiť pod plynom, podobne ako na piesku. Keď motorka nie v zábere, predné koleso začína robiť v snehu esíčka a motorku to rozhadzuje. Keď to terén dovolí nie problém dosiahnuť diaľničné rýchlosti.

Záveje, naviaty sneh o kry či veľmi hlboký sneh sú tiež zdrojom problémov. Keďže GS-ko nemá najväčšiu svetlú výšku a naviac je motor chránený širokým plechom, veľmi ľahko sa usadí na bruchu. V tom momente, keď zadné koleso stratí kontakt s tvrdým podkladom, je po jazde. Ostáva len prácne motorku vykopať a nejako sa odtiaľ dostať.“

03

01

Text: Haro, foto: Adam, Haro, Zeon

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií