www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Yamaha XT-XTZ na Dakare 1979-1984

autor: Haro007, 4. 1. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Yamaha XT-XTZ na Dakare  1979-1984

1979-1981

Na začiatku sa inžinieri a pretekári zamerali iba na mierne vylepšovanie vlastností motoriek v zmysle veľkej nádrže, lokálneho spevnenia rámu a namontovanie tabuliek na číslo. Ešte sa postarali o zadnicu jazdca rozšírením a prečalúnením sedla. Toť všetko, mohlo sa vyraziť. Motorka vláčila okrem jazdca aj náhradné diely a ktovie čo ešte. Základom ročníkov 1979-81 bola klasická XT500 s dvojventilovým spoľahlivým vzducháčom. Podvozok mierne predbiehal dobu, no polobubnové brzdy boli praveké. Ale vcelku to stačilo na prevalcovanie konkurencie.

1979 XT 500

XT500-79

Motor dvojventilový bez úprav, vzduchom chladený, objem 499ccm. Nádrž 32 litrov vpredu. Rám oceľový kolískový, vpredu pruženie 43mm a zvihy iba 200mm. Vzadu klasika so zdvihom 180mm, úpravy vraj prebehli na uchytení tlmičov. Navigáciu tvorili vytlačené papiere na vytrhávačke, pilot za jazdy listoval ako v knihe.

Jazdci: Olivier, Rayer, Comte, Potisek. Polooficiálni: Auriol, Neveu.

1980 XT 500

XT500-80

Motor má iba zásah do karburátora. Nádrž zostala 32 litrová, no zmenil sa tvar. Na zadnom blatníku sa nosič zväčšil a odľahčil pretekárov chrbát o časť nákladu. Predné pruženie je novej konštrukcie so zachovanými zdvihmi, zadok dostal tvrdšiu charakteristiku. Navigácia listovacia aj s pôvodným ukazovateľom kilometrov.

Jazdci: Count, Potisek, Neveu.

1981 XT 500

XT500-81

V ročníku 1981 už dochádza k miernym úpravám motora jeho prevŕtaním na väčší objem a vylepšením zdvihov podvozku. Konštruktéri pochopili potrebu úplnej zmeny charakteristiky a začali používať nové pružiny.

Základným znakom je motor s objemom zmeneným na 534ccm. Popracovalo sa na zvýšení výkonu, no smädnejší motor potreboval 39 litrov paliva. Zdvihy sa konečne zväčšili vpredu na 250mm a vzadu na 200mm. Navigácia po starom, brzdy stále veľmi mizerné.

Jazdci: Baco, Tchrniavski, Pineau.

1982

O rok neskôr sa súbežne objavili modely dva. Jeden vychádzal zo zosilnenej verzie XT550 s nový riešením podvozku a bloku motorov, druhý XT500 overoval novú hornú časť motora s kitovou prestavbou na objem 570ccm. Prakticky ich zlúčením vznikol prelomový model Yamaha XT600. Zároveň intenzívnymi zmenami prechádzala slabina konštrukcie – zadné odpruženie. Klasické riešenie nevyhovovalo zdvihmi a predovšetkým reakciou pri rýchlych prejazdoch nerovnosťami.

1982 XT 550

1982--XT550

Motorka upravená z prechodného modelu XT550. Motor bol iba továrenský so sériovým zväčšeným motorom, problémy s ťažiskom spôsobovala nevhodne vysoko umiestnená 42 litrová nádrž. Pruženie vpredu zostalo na 250mm, vzadu sa objavila už centrálny pružina 220mm, aj keď iba systémom cantilever obkukaným z cestnej Yamahy radu RD. Vpredu je konečne kotúčová brzda.

Jazdec: Merel.

1982 XT 583

XT583

Hoci tomu názov nenapovedá, základom prestavby bol model XT500. Tu sa jednalo o test rázneho zvýšenia objemu. Motor prevŕtali na 570ccm a úpravy ponúkali k zakúpeniu ako kit. 42 litrová nádrž bola vhodne umiestnená vzhľadom k ťažisku, ale naopak zle k motoru a hlava valca sa prehrievala. Vpredu pruženie 250mm, vzadu 220mm s testovanými plynovými tlmičmi. Neosvedčili sa, no ukázali aj určité prednosti a tie boli zužitkované.

Jazdci: Baco, Mingels.

1983-1984

V sezóne 1983 sa po prvý raz objavil stroj postavený ako produkčný na základe priameho vplyvu dakarských pretekov. Vývoj šiel rýchlo dopredu a v priebehu niekoľkých sezón priniesol nesmrteľný model XT600. Jednovalcový vzduchom chladený motor bol jednoduchý a spoľahlivý, nikto však nenašiel odvahu riešiť ho v princípe ako športový. Preto vždy ohuroval výdržou a nie výkonom. Rám spevnel na požadovanú mieru a vzadu sa o pruženie staral systém monocross používaný v princípe dodnes. Kotúč vpredu bol štandardom, bohužiaľ bubon vzadu zostal.

1983 XT 600

1983-XT600-no80-Dakar-previ

Vychádzal z modelu XT600 Ténéré. Na motorke bolo málo úprav. Jednobuch disponoval objemom 595ccm, viezol 43 litrov paliva a mal dobré jazdné vlastnosti. O tie sa okrem vhodnej geometrie staralo pruženie Kayaba 250mm vpredu a Monocross 250mm vzadu. Navigácia stále jednoduchá s listovaním a s klasickým tachometrom.

Jazdci: Olivier, Baco, Merel, Mingels, Rent.

1984 XT 600

XT600-84

Prvá prestavba charakterizovateľná ako dakarský špeciál. Vychádza z produkčnej XT600 Ténéré ale všetky komponenty sú menené tak, aby výsledne vznikol športový stroj s vopred určenými vlastnosťami. Motor má objem 633ccm, novú vačku a chladenie vzduch – olej. Nádrž vzrástla na 55 litrov, bola príliš vysoko a opäť komplikovala chladenie hlavy valca. Pruženie stačilo motorke ako celku a malo zdvihy 280mm vpredu aj vzadu. K listovaciemu itineráru pribudol kompas, začalo sa jazdiť aj na waytpointy v prípade bez dostatočných orientačných bodov podľa azimutu. Model XT 600 1984 ukázal cestu stavby špeciálov, ktorá sa dodnes nezmenila.

Jazdci: Olivier, Baco, Vimond.

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií