www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Súkromníci Dakaru 2014

autor: Haro007, 22. 12. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 3) Súkromníci Dakaru 2014

Nie je zvykom aby sa na Dakare podieľalo niekoľko tovární, ktoré by mohli byť ašpirantom na víťazstvo. Tento rok to ale je iné, pretože je mnoho záujemcov o bronzovú sošku beduína. Jednotlivé továrne buď stvorili úplne nové stroje, alebo ich pretvorili do nových, technicky nebývalých obzorov. Aj menej významný výrobcovia sa vzmohli k tomu, že okrem kúpenia prvotriednych jazdcov vyšľachtili motory k úžasným výkonom. Kedysi bolo enduro synonymom výdrže a primeraného výkonu, no pod tlakom trhu sa stalo našpikovaným strojom. Zrejme spejeme po motorkárskej stránke do nečakaných smerov a čaká nás doba vysoko výkonných motoriek s parametrami endura a krosy zároveň.

Nie všetko patrí do sféry vplyvu motoriek a ich tovární, zákulisie niektorých presunov si môžeme iba domýšľať.  Zmeny v súpiskách jednotlivých tovární sú až udivujúce. Nakupovanie a presuny nadobudli rozmer Moto GP. Akurát platy bohužiaľ nemajú adekvátne, hoci by sa patrilo. Kupovanie jazdcov vo veľkom štýle nie je normálne pre malé fabriky. No zmenili sa pravidlá a aj malý výrobcovia používajú marketingové finty. Viladoms a Pedrero, prestup Despesa či smrť Caselliho znamenajú silné zmeny v konečnej súpiske.

Zmenila sa ešte jedna skutočnosť. V štartovom poli sa objavuje zopár mien bez továrenskej podpory, schopných továrne porážať. S horšou technikou, so zlomkom peňazí a s miniatúrnym tímom. Obrovské odhodlanie Dávidov v boji proti Goliášom je často jedinou účinnou zbraňou. Ak porátame jazdcov Gas Gasu, Hondy, KTM, Sherca a Yamahy, pridáme pretekárov Speedbrainu (jazdiaceho na továrenskej úrovni) a Laiu Sanz na továrenskej Honde, dostaneme výsledné číslo 26. Presne toľko špičkových jazdcov planéty Zem sedlá motorky s kozmickou technológiou a má vysoko nadštandardné podmienky. Iba hŕstka privátnych jazdcov môže reálne pomiešať poradie. Ostatní, povedzme to otvorene, môžu urobiť výsledok ale nemôžu pomýšľať na pódium.

Súkromníci okrem nedostatočnej prípravy a málo odjazdených rally majú ďalšiu nevýhodu. Zásadne jazdia na technike o level horšej ako ich protežovaní kolegovia. Éra 450-tok priniesla síce vyrovnanosť značiek, ale viac ako predtým skomplikovala život „bežným“ kupcom rally techniky. Dôvod v malom výkone, kde každá konská sila hrá úlohu, je jasný. Rozdiel 5 koní môže znamenať priepastný handicap.

Na aktuálnom ročníku 2014 štartuje štvorica súkromníkov, schopných vyjazdiť umiestnenie v prvej desiatke, prípadne pódium (na Dakare top 5). Môžeme byť hrdí, že dvaja z nich sú Slováci.

Bežný laici očakávajú stupňovanie výsledkov našich jazdcov. Neuvedomujú si skutočnosť, že umiestnenie v top 10 je neuveriteľným úspechom, mediálne a sponzorsky absolútne nedoceneným.

Jakub Przygonski (POL, č. 15)

Przygonski_POL


Momentálne poľská rally jednotka a úspešný nástupca legendárneho Jaceka Czachora. Jazdí na polotovárnej KTM a má za sebou silných sponzorov. Odjazdil 4 Dakary, z toho 3 dokončil (2x 11. miesto a 1x 8. miesto celkovo). Nikdy nevyhral etapu. Sľubne rozbehnutú kariéru zabrzdilo nepríjemné zranenie pred Dakarom 2011. Vtedy neštartoval, našťastie v priebehu sezóny sa dal do poriadku. Vzhľadom k veku 28 rokov môže tento skúsený jazdec naďalej rásť a dosiahnuť časom na najvyššie méty.

Ivan Jakeš (SVK, č.16)

Jakes

Najúspešnejší slovenský jazdec Dakaru minulý rok prekvapil všetkých a asi aj seba. Po smolných rokoch mal potrebnú dávku šťastia a vyjazdil fantastické 4. miesto. Absolvoval 6 Dakarov, pričom iba 2x videl cieľ. Úspešnému motokrosárovi sedeli aj ťažké motorky, po zákaze 690-tok skúšal Yamahu a BMW. Sadla mu až KTM 450, dostatočne výkonná na jeho dravý štýl jazdy. 39 ročný úspešný pretekár, momentálne v pohode, môže zopakovať výkon spred roku.

Štefan Svitko (SVK, č. 19)

Stefan-Svitko.3

Naša enduro jednotka, zatiaľ absolvoval 4 Dakary. Výborný bol ročník 2012, vtedy skončil celkovo na 5. mieste. Je verný značke KTM, 450-ka mu sadla do ruky a jazdí sa mu na nej výborne. Preteká menej dravo a rozvážne, jazdí plynulo a rýchlo. V tom to roku konečne dosť natrénoval a stratégia bude podriadená celkovému útoku od začiatku preteku. Iba 31 ročný pretekár má budúcnosť pred sebou a je očakávané vyzretie na absolútnu rally špičku. Bude zaujímavé sledovať nepriamy súboj s Ivanom.

Pal Anders Ullevalseter (NOR, č.20)

Pal-AnderUllevalseter

Jednoznačne najúspešnejší súkromník Dakaru, ľahko rozpoznateľný podľa zeleno bielej farby motorky a oblečenia. Má za sebou 11 ročníkov, z nich 10 dokončil vždy v prvej desiatke (okrem minulého ročníku – 16. miesto). Maximom bol pretek v 2010-tom: celkovo 2. miesto. 45 ročný nórsky obľúbenec mal problémy s adaptáciou na menší objem a dodnes sa trochu trápi. Až na 10-tom dakare vyhral svoju prvú a zatiaľ jedinú etapu. Jazdí síce nenápadne, no nemá vážne výkyvy vo výkonnosti a v priebehu preteku. Právom patrí k legendám Dakaru, no na víťazstvo zrejme už nedosiahne.

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií