www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Romania Motoride BAJA 2011 – pred pretekom

autor: Haro007, 22. 1. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Romania Motoride BAJA 2011 – pred pretekom

Telefonujem na začiatku leta 2011: „Čaf Awia, tu je Haro. Nespravíme spoločne rally v Rumunsku? Ja trať, značenie, ubytko a pokec a Ty organizáciu a časomieru“. Odpoveď znela: „Jasné, skúsime!!!“
A tak to začalo.

Prečo „iba“ BAJA?

Nuž pre dva dôvody. Prvý a hlavný je nedostatok času na klasickú itíkovú rally. Terénov na 200km etapu je v okolí hotela viac ako dosť, ale v časovej tiesni sme túto alternatívu zavrhli už v počiatku. Tým druhým je bohapustá opatrnosť. Organizujeme pretek v prakticky ľudoprázdnej oblasti v cudzine a preto je dobré mať trať namotanú na malej ploche, s rýchlou možnosťou pomoci a bez nebezpečenstva zablúdenia. Prvý ročník je potrebné uskutočniť v „skúšobnom„ režime.
Označená a jednoznačne čitateľná trať v štýle baja bude hlavne o rýchlosti a vytrvalosti. O uplatnení motoriek, pri zrode ktorých stáli práve diaľkové vytrvalostné závody. Veď Afriky, Supertenerky, LC8-ky, Bigy a mnoho iných boli v prvopočiatkoch ostré špeciály, neskôr pod tlakom trhu scivilizované. Ale zostali so športovým charakterom dodnes. Klasické diaľkové súťaže sú hlavne o kilometroch po stredne náročných terénoch, o veľkom výkone využiteľnom na danom podklade. Aj o veľkej váhe stroja nevadiacej skúsenému jazdcovi. Tiež o sústredení sa na jazdu v rýchlosti počas niekoľkých hodín. To chceme ponúknuť, ako nostalgickú spomienku na časy bez 450-tok, keď aj GS-ká dokázali vyhrávať.
Preto BAJA.

Izvoare

Nie ďaleko za rumunskými hranicami je banícke mesto Baia Mare a nad ním sa vypína veľká náhorná planina bez dedín, asfaltiek a civilizácie. Iba salaše, drevorubači a horské stredisko Izvoare pozostávajúce z hotela a zo zopár chatiek a vlekov. Všetko v nadmorskej priemernej výške 800 – 1.000 m.n.m. Najnižší bod trasy má 700 a najvyšší až 1.300 m.n.m. Samotný je hotel v 900 m.n.m.
Po horách sa vinú nádherné šotolinové a kamenisté cesty, slúžiace na presuny v rámci oblasti a na hospodárske účely. Zrejme aj preto boli tieto atraktívne úseky zahrnuté v 2008-om do Central Europe Dakar Rally ako symbolická náhrada za zrušený Dakar 2008. Budeme jazdiť po miestach kde to Katroš natieral Despresovi, kadiaľ vypaľoval Robbie Gordon a súťažné trucky.
Krajinu tvoria „poiany“, trávnaté pasienky osadené v obruči krásnych lesov. Korunou krajiny je majestátny Ignis, hôľny hrebeň s vysielačom na vrchole. Jeden z našich cieľov. Cesty sú normálne prístupné a ich používanie v rámci národného parku nie je taxatívne obmedzené. Pri očakávanej elementárnej slušnosti v jazdení sa nám jej dostane hojne späť. Nákladiaky s drevom uhnú, horári po motorke nestrelia a bačovia zamávajú. Proste iný vesmír.
Na jazdenie nie je potrebná zvláštna povolenka v prípade, že sa budeme pohybovať po bežných horských cestách. Preto sa trať namotala iba na nich.

Ubytovanie

Všetci súťažiaci a organizátori budú bývať v oplotenom komplexe hotela v Izvoare. K dispozícii bude asfaltové parkovisko, spoločenská sála na rozpravy, gril, elektrina  a voda na zapojenie WAP-ky a prípadných mechanizmov na údržbu.
Bývanie je v dvoch kategóriách: hotel a stan.
V hoteli s tromi hviezdičkami sú dvojmiestne izby s vlastnou toaletou a sprchou. Stanovanie za menšie peniaze bude na trávnych plochách v areáli, ale bez možnosti stáleho napojenia na elektrinu. Pre stanujúcich budú otvorené wc pri reštike, ale sprchy k dispozícii nebudú – hotel nie je vybavený ako kemp. Stanovanie chápte ako východisko z núdze, láskavo povolené majiteľom. Osobne odporúčam hotel, pretože v polovine septembra sú noci v horách chladné a prípadný mokrý odev sa v stane nevysuší. Ubytovanci oboch kategórií dostanú 3x raňajky a 2x guláš v základnej cene.  Tí hoteloví za 95€, stanujúci za 50. Za 3 noci a za strážené motorky nie málo ani veľa. Platí sa priamo majiteľovi pri príchode.
Priamo pred bránou hotela je cesta a trať zároveň. Okolie ako v rozprávke. Paráda!!!

Trať

Pri satelitnom pohľade sa podobá na veľkú osmičku. Malé bruško je malý červený okruh s dĺžkou cca 15km, veľké bruško je žltý veľký 30km okruh. Spája ich modrá 3km vypaľovačka po doline. Toto všetko absolvujeme v oboch smeroch. Samostatnou časťou je fialový 7km jednosmerný výjazd na Ignis, bonbónik pretekov.
Štart a cieľ pred hotelom, pri šprinte cieľ na vrchole Ignisu. Okruhy budú farebne značené uviazanými páskami na stromoch v dostatočnom množstve aby bolo nemožné zablúdiť. Na kritických miestach K4 a K6(CP2) budú stáť regulovčíci usmerňujúci pretekárov. Úlohou jazdcov je preto iba plne sa sústrediť na jazdu a ťahať za plyn. Určí sa limitný čas, dokedy sa jazdec musí dostaviť do cieľa. V prípade nestihnutia, poruchy alebo nebodaj zablúdenia nasleduje penalizácia, no štart sa do nasledujúcej etapy povolí.
Aj na pohľad jednoduchá trať má svoje úskalia. Základným nebezpečenstvom sa zrejme ukáže rýchlosť. Niektoré úseky budú rýchlo jazditeľné aj pre neskúsených jazdcov, no každá rovinka niekde končí a treba aj zabrzdiť. Dva nekonečné stupáky na veľkom okruhu sú vlastne starobylé horské kamenné cesty, vyleštené generáciami horalov do kostitrasovej a šmykľavej podoby. A najrýchlejšie úseky majú dve charakteristiky: blato za mokra a prach v suchu. Všetky spomenuté úseky sa stanú problematickými až pri jazde na hrane jazdcových možností a pri únave. To nás viedlo k umiestneniu záverečných častí etáp v okolí hotela, aby všetko bolo pod kontrolou.
Pri sebakontrole je profil zjazdný pre všetkých stredne skúsených jazdcov za každého počasia, paliči to musia preletieť. Žiadne trialy, divoké výjazdy ani bezodné blatá. Za sucha paľba 2-3-4, jednotka v blate na jednom úseku (niekde začala ťažba dreva a časti ciest sa zmenili z reprezentatívnych driftových na hnusné rozbité). Nevadí, pôjdeme pomalšie ale nie pomaly.
Trate sú vopred známe, preto je povolené (povedal by som doporučené) mať na motorke GPS. Pre lepšiu orientáciu a bezpečnosť.
Aby sa zachoval diaľkový charakter preteku, sú jazdci povinný niesť si zásobu benzínu na celý pretek so sebou. Napriek tomu že ku koncu vedú etapy okolo paddocku, bude čapovanie paliva odloženého na parkovisku alebo niekde v lese penalizované. Tým sa predíde zvýhodnením ľahkých mašín s malou nádržou. Kto nemá dostatočnú kapacitu nádrže musí namontovať nosič s bandaskou alebo vziať batoh s PET fľaškami.
Kontrolovanou nutnosťou bude aj lekárnička, mobilný telefón, zapnuté svetlo počas preteku a plná krosová výstroj. Pohyb po cestách s lesnými traktormi a Tatrovkami s drevom to vyžadujú.

Pretek

Štvrtok 15.9.2011
– príjazd do Izvoare, ubytovanie pretekárov
– 10:00 – 15:00 technické prebierky
– 15:30 štart do prvej etapy – 3x malý okruh v smere hodinových ručičiek, štart po 1 minúte, spolu cca 45km
– 20:15 štart do nočnej etapy – 1x malý okruh v smere hod. ručičiek, nejazdí sa na čas (iba s limitom, nutnosť absolvovať) cca 15km

Piatok 16.9.2011
– 9:30 štart do 2. etapy
– štart z CP-1 v protismere hod. ručičiek cez K1, K2, K3 a K4 do CP-2, spolu cca 14km
– 2x veľký okruh v protismere hod. ručičiek cez K7, K8, K9, K10 a K11 do CP-2, vždy záznam na CP-2, spolu cca 60km
– návrat cez K4 a K5 do CP-1, záznam, spolu cca 7km
– 3x malý okruh v protismere hod. ručičiek, vždy záznam na CP-1, spolu cca 45km, celá etapa cca 126km
– 15:00 štart na zoznamovací tréning na šprint na Ignis, spolu 7km
– 17:00 štart na meraný tréning na šprint na Ignis, spolu 7km

Sobota 17.9.2011
– 9:30 štart do 3. etapy
– štart z CP-1 v smere hod. ručičiek cez K5, K4 do CP-2, spolu cca 7km
– 2x veľký okruh v smere hod. ručičiek cez K11, K10, K9, K8 a K7 do CP-2, vždy záznam na CP-2, spolu cca 60km
– návrat cez K4, K3, K2 a K1 do CP-1, záznam, spolu cca 14km
– 3x malý okruh v smere hod. ručičiek, vždy záznam na CP-1, spolu cca 45km, celá etapa cca 126km
– 15:00 štart do 4. etapy – šprint na Ignis, spolu 7km
– 17:00 vyhodnotenie, zvrhlá zábava

Nedeľa 18.9.2011
– vytriezvenie a odchod z areálu do 12:00

Kategórie: 1V 500 – 600ccm, 1V nad 600ccm, 2V 600 – 800ccm, 2V nad 800ccm. Vyhodnotí sa aj kategória SuperHroch (napr. GS-ká, Varaderá a všetko nad ? tony). Kategórie sa vyhodnotia jednotlivo vždy na prvé 3 miesta súčtom časov zo všetkých meraných etáp. Šprint na Ignis sa zaráta do celkového času, ale zároveň je samostatným bonusovým pretekom bez rozdielu kubatúr. Štart šprintu pobeží v opačnom poradí, slabší jazdci v cieli na vrchole sa môžu pokochať výhľadom a súbojmi najlepších pretekárov.

Ostatnô

Súčasťou BAJA sa stanú aj doplnkové služby.
Po trati sa bude pohybovať lekár – motorkár a pohotovostný džíp sa postaví na niektoré zo strategických miest. Súčasťou štartovného je aj zdravotné poistenie na celé obdobie preteku vrátane návratu v nedeľu.
Ja s Awiom budeme (ako je už zvykom) pretekajúci organizátori. Riaditeľ preteku a jeho štáb sa stanú samostatnou jednotkou. Má to svoje nevýhody v strese a povinnostiach pre nás dvoch, ale výhody pre vás. Budeme stále online s pretekármi na trati preto vyhodnocovanie okamžitého stavu, zodpovedné a hlavne reálne posúdenie situácie sa stane skutočnosťou. Možno rátať so skrátením alebo s predĺžením trate podľa aktuálneho počasia a podobne.
Svetlým vstupom je sponzorská účasť X-FUN MOTO z Blavy. Chalani zabezpečia základný servis v paddocku (dodávka s vybavením, náhradnými súčiastkami, pneumatikami, dušami, s prezúvačkou, skrutkami…). Prkotiny zadarmo, ostatné za dukáty. Zároveň poskytnú štvorkolku so skúseným jazdcom a s vlekom pre prípadné dotiahnutie (opravenie) nepojazdných strojov do cieľa. Budú k dispozícii po celé 3 dni.
Dúfame že dodržiavanie etiky k sebe navzájom aj voči prírode sa stane samozrejmosťou. V národnom parku sa môžeme pohybovať po vyznačených tratiach, ostatné je TABU. Za jazdenie po chránenej kvetene, po lese alebo vábnom potoku hrozí diskvalifikácia! Podobne za odhadzovanie odpadkov, vypúšťanie oleja či za nešportové správanie sa.

Haro

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií