www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Púštne monštrum Dakaru

autor: Haro007, 30. 12. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Púštne monštrum Dakaru

V roku pána 1987 sa objavilo na Dakare technické monštrum ako výsledok snahy objaviť konečne víťaznú koncepciu motorky. Obrovský 4-valcový motor, ešte väčšie nádrže a zúfalý jazdec snažiaci sa udržať na mohutnom čude – to bol obraz Yamahy YZE 920. (V predošlom článku sa mihla motorka v 1. videu v čase 3:26.)

10

Na prelome 80-tych a 90-tych rokov Yamaha úporne hľadala optimálne parametre pre budúci víťazný stroj na pretek do Dakaru. Všetko sa odvíjalo od motora. Čím silnejší, tým ťažší. Čím výkonnejší, tým viac benzínu a váhy na motorke. A čím zložitejší, tým väčšia pravdepodobnosť poruchy. V týchto rokoch skúšali čokoľvek aby sa onedlho ukázalo optimum v legendárnej SuperTeneré.

01

Niektoré projekty boli slepými uličkami s udivujúcimi parametrami. Napríklad dvojtaktný jednovalec aj štvorvalcový liter.

V ročníkoch 85 a 86 mala stajňa Sonauto Yamaha France k dispozícii dva  štvorvalcové motory 750ccm, odvodené z FZ750. Tie síce šlapali, ale pomer výkonu k váhe, a hlavne krútiaku nebol dostatočný. Rám a jeho geometria boli nevyhovujúce, motorka pripomínala torpédo a rázvor čopra. Preto Francúzi požiadali Yamaha Racing v Japonsku o vyvinutie ešte silnejšieho motora. A tak sa v Žabožrútove objavili dva monštruózne motory.

4 valce, objem 920ccm a 20 ventilov – to bola hlavná charakteristika agregátu. Vo firme Sonauto postavili okolo nich dva púštne prototypy s názvom YZE 920 DAKAR.

Oba boli nakoniec o niečo ľahšie ako 4-valcové 750-ky, mali okolo 150 koní a neznámy točivý moment. Lepšie bolo aj rozloženie hmotnosti, predošlý neskutočne dlhý rázvor sa umravnil na tolerovateľnú hodnotu a motorka vcelku dobre šlapala. Problémy spôsobovala nerovnomerná karburácia pri otrasoch na väčších nerovnostiach (napr. na hrboch ťavej trávy), vtedy motor pracoval nárazovo niekedy iba na 2 valce. Najväčší problém predstavovalo množstvo neseného paliva. Vpredu bola 55-litrová nádrž (podľa niektorých 35 l) a vzadu 20 litrová. Spolu neuveriteľných 75 litrov benzínu vážilo vyše 50 kilov a pripočítané k motorke a výbave bolo dosť nad štvrť tony.

02

Zdvihy pérovania vpredu aj vzadu boli 300mm a s brzdením sa asi ani nerátalo. Inak by nebol vpredu iba jeden kotúčik. Vpredu mali klzáky priemer 43mm. Do rámu bol problém narvať motor a nádrže, všetko je natesno bez kúska miesta a to robilo problémy počas údržby v bivaku.

Jazdu na špeciáli prirovnávali pretekári k naloženému nadzvukovému bombardéru od ktorého možno žiadať všetko okrem absolvovania zákruty. Riadenie bolo vskutku ťažké a vyčerpávajúce, bez pomoci nešlo zapadnutú motorku vykopať z hlbokého piesku. Napriek tomu skončil Serge Baco celkovo 7. a Jean Claude Olivier 11. (zlámal si niekoľko mesiacov predtým obe predlaktia a stehennú kosť)! No tieto vzhľadom ku koncepcii motorky fantastické výsledky možno pripísať viac obetavosti a nadľudským výkonom oboch pilotov ako technike samotnej. Po Dakare 87 bol projekt vyhodnotený správne ako sprostosť a zelenú dostali naplno konečne úspešné jedno a dvojvalce.

Text: Haro, foto: internet

12

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií