www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

POVRCHY SAHARY III. – šotolina a kamene

autor: Haro007, 9. 5. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) POVRCHY SAHARY III. – šotolina a kamene

Šotolina a kamene sú prevažujúcimi povrchmi najväčšej púšte sveta. Znovu sa vyskytujú v rôznych kombináciách a vedia byť príjemné aj nebezpečné.

Šotolina: kamene + piesok

Kráľovský podklad pre rally aj zábavu. Kamene najčastejšie tmavé a piesok oranžový až žltý. Rýchly, čitateľný, bezpečný a málo unavujúci. Zloženie je úplne geniálne: malé, väčšinou ostré kamene a naviaty alebo do hĺbky zmiešaný piesok, rovnaký aký sa ukladá do dún. Jeho výskyt sa obmedzuje na roviny, okraje dunových polí a široké údolia.

Cesty v ňom sú v podobe mierne prehĺbených koľají, dá sa o ne v zákrute parádne oprieť. Býva bez nečakaných prekvapení. Ale všetko kladné má aj tienisté stránky. Na rovných a vypaľovacích úsekoch sa tvoria rolety. Pre jazdu autom otravná katastrofa, vytriasajúca všemožné skrutky z podvozkov. Na motorkách samozrejme prekonateľné pod plynom v rýchlosti, no aj tak vibrácie ničia chrbticu jazdca v sede a podvozky v každom režime jazdy.

V úsekoch s relatívne hustou premávkou (niekoľko vozidiel denne) sú vozovky sporadicky raz za čas upravované buldozérmi. Výsledkom býva mierne zahĺbená cesta pod okolitý terén (pri vetre ju zafukuje piesok, po dažďoch dlhé jazerá) a hlavne sú na okraj vytlačené veľké kamene vypreparované technikou z podkladu. Tým sa krajnica stáva hrozbou pri páde alebo nezvládnutom drifte.

Aj mimo cesty je relatívne bezpečný, volajúci po dlhých driftoch, vymleté korytá sú skôr zvláštnosťou. Je veľmi rýchly, no aj tu pozor na zhluky veľkých ostrých kameňov a nimi vyplnené korytá občasných potokov s málo strmými brehmi. Riedke porasty malých kríčkovitých rastlín sú bežné, ale nie podmienkou. A pretože sa povrch vyskytuje v malých nadmorských výškach, nie sú zvláštnosťou studne vykopané bez výstrahy kdkoľvek. Široké 2-3m a hlboké aj 25-30m. Pasca bez možnosti úniku.

Vhodné obutie: 01, 02, 03, 04, 05, 06.

Šotolina: kamene + hlina

Menej príjemná mutácia, v optimálnych podmienkach dobrá. Zásadne sa líši od pieskovej formy.

Lokalizácie výskytu je dvojaká: buď hory alebo blízko vyschnutých paniev bývalých vodných tokov.  V suchom stave je to pevný, no kostitrasový podklad bez vážnejších zákerností. S dobrým podvozkom na motorke je to rýchla možnosť presunu. Práši sa z neho dosť a často je prach slaný. Kovbojka nastáva počas dažďa a po ňom. To sa veselo šmýkate po blatovej vrstve na slizkých kameňoch. Aj za mokra je podklad pevný a nepoddáva sa do hĺbky. Pri zasolenej hline môžete očakávať jav podobný tomu pieskovému: voda sa drží v kryštálikoch soli a vyrába blato aj za takmer sucha.

Na kameňo-hlinitom podklade sa netvoria rolety, skôr koľaje a asi najviac diery a jamy. Za mokra s blatom, za sucha s prachom. Pozor na ne, vedia potrápiť. Za sucha sa ne ujazdenom a tvrdom podklade zvykne miestami utvoriť vrstva kamienkov. Kombinácia preverí driftovacie schopnosti jazdca, hlavne prehustené pneumatiky sú nevhodné.

Vhodné obutie (za sucha): 01, 02, 03, 04, 05, 06.

Kamene

Základ púšte menom Sahara. Nájdete ich všade v najneuveriteľnejších formách. Niekedy sú obrúsené vetrom či vodou, najčastejšie skôr teplotou. Pri extrémnych výkyvoch teplotného maxima a minima skaly praskajú rýchlejšie ako dokážu podliehať iným druhom erózií. Preto je jedno akej veľkosti dosahujú – sú väčšinou ostré. A k tomu čierne alebo hnedé. Čiže šanca že prerazíte pneumatiku a zároveň sa upečiete na slnku stúpa s mizernosťou kameňov a skál.

Kameňom v púšti sa jednoducho vyhnúť nejde a skracovanie si cesty hoci o niekoľko stovák metrov môže prísť draho. V týchto prípadoch nejde jazdiť mimo cesty s koľajami, z nej sú najväčšie balvany odpratané. Vyvarujte sa pádov do kamennej púšte, bývajú nepríjemné, v rýchlosti fatálne.

Chvála Bohu sa v úplne čistej forme nenachádzajú hocikde, ale v pomiešanej takmer všade. Bývajú na sebe voľne uložené bez známky spojenia, jazda po svahu a dokonca aj po rovine je namáhavá problematická. Jazdite postojačky a nepáľte moc. Na druhej strane prejdený úsek sa nezmení zväčša ani o rok, lebo kameň je kameň.

Kamene navŕšené v inom povrchu (napr. v piesku) signalizujú ešte iné nebezpečenstvo: nepríjemnú faunu púšte. Medzi jednotlivými blokmi sú medzery poskytujúce úkryt hadom a škorpiónom. Preto prespávanie v týchto oblastiach bez uzavretého stanu nie je šťastný nápad, podobne ako chodenie naboso hlavne po zotmení.

Vhodné obutie (za sucha): 01, 02, 03, 04, 05, 06.

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií