www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

POVRCHY SAHARY II. – štrky a hlina

autor: Haro007, 1. 5. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) POVRCHY SAHARY II. – štrky a hlina

Pred tisíckami rokov na konci poslednej doby ľadovej nastalo na území dnešnej Sahary stáročné obdobie dažďov. To spolu s klímou príbuznou stredoeurópskej sa pričinilo o vznik štrkov a hliny.

Štrky

Vznikli erozívnym pôsobením tečúcej vody na kamene. Preto sa vyskytujú hlavne v podobe nánosov v nižších nadmorských výškach a panvách. Časom sa samozrejme vplyvom vonkajších faktorov zmiešavali s inými materiálmi (s pieskom hnaným vetrom, so soľou a s hlinou). Niekedy sú príjemné, inokedy zradné.

Veľké valúne

Veľké a okrúhle kamene sa sporadicky vyskytujú v súvislých plochách v uzavretých a strmých wádí, pravidelne odvádzajúcich prívalové vody. Sú na sebe voľne položené a jazda sa razom zmení na obtiažny trial. Veľkosťou od tenisovej loptičky po bochník chleba sú nestabilným podkladom utekajúcim pod kolesami a vo svahu znemožňujúci pohyb nahor. Ich prítomnosť je zároveň upozornením že náhla prívalová vlna býva silná a nečakaná. Jazdci sa valúňom  vyhýbajú ak je možnosť. Jazda najlepšie v stupačkách a so spojkou v pohotovosti.

Inou možnosťou výskytu sú širšie údolia, tam ich najčastejšie prekryl piesok, niekedy iba čiastočne. Pri rýchlej jazde sa stali skryté okrúhle kamene príčinou mnohých rally havárií (napr. Katroš na Dakare). Nepríjemné a vyslovene nebezpečné bývajú počas poludňajších horúčav – nestabilný piesok na oblom kameni je mizerná kombinácia.

Vhodné obutie: 02, 03, 04, 05, 06.

Hrubý štrk

Podobný nášmu, používanému v stavebníctve. Znovu sa vyskytuje v dvoch podobách.

Tá základné je znovu vo wádí, ale aj v otvorených panvách ústiacich do slaných jazier a podobne. Býva dosť nestabilne uložený a veľmi často mení podobu po vodnom útoku. Tečúca kvapalina ho ľahko premiestňuje a vymýva bez problémov nové korytá a jarky. V Tunisku sme popoludní takmer nespoznali krajinu z dopoludnia po obyčajnej dažďovej prehánke a ja osobne som takmer vletel do 3m hlbokého koryta na predtým rovnej vypaľovacej ceste. Ak má v sebe aspoň minimálne prímesi piesku poskytuje dobrú oporu, pri pomalej jazde uteká pod kolesami.

Iným miestom výskytu sú rozľahlé, ako dlaň rovné pláne. Býva mierne povoňaný pieskom, je roletoidný no gazovačka je to parádna! 150 nie je problém, no aj tu pozor na občasné nerovnosti. Nie sú viditeľné, skôr iba také vlny ale v rýchlosti pekne nakopávajú. Je pevný, utlačený a bezproblémový.

Vhodné obutie: 01, 02, 03, 04, 05, 06.

Štrkopiesok

Možno hrubý piesok a možno jemný štrk. Každopádne nestabilné podložie v panvách a pri ústiach malých bočných údolí. Podlieha vodnej erózii úplne najľahšie zo všetkých tak majte oči otvorené. Bežne prechádza plynule do štrku či hliny, nevyskytuje sa v slanej podobe.

Čerstvé s kolmé brehy jarkov vykazujú minimálnu stabilitu. Zosúvajú sa aj samovoľne, pri zaťažení určite. Pri výjazde z nich hľadajte vhodné miesto a pozerajte po očku, či sa neblíži znovu divoká voda. Aj po známej krajine sa pohybujte opatrne a nespúšťajte oči z cesty!

Vhodné obutie: 03, 05, 06.

Hlina

Všetka úrodná a zavlažovateľná hlina sa na púšti obrába. Reč je teda o neúrodnej, slanej a tvrdej zemine. Ako súvislý povrch má dve možnosti existencie: suchý a mokrý.

V suchej podobe je pevný a rovný. Ak aj boli zaschnuté koľaje blata, jazdou sa zarovnajú a vietor prach odfúka. Pevné hliny sa nemenia jazdením na feš-feš. Menia sa na obyčajný prach a nevytvárajú rolety ako štrk či šotolina.

V mokrej podobe sa mení samozrejme na blato. Červeno sfarbené podklady produkujú povrchové a mazľavé blatko, hnedé zase hlbšie také našské blato. To prvé nájdete viac v horách, druhé na rovinách.

Niekedy sa stretnete s nebezpečným javom typickým iba pre hlinu. Voda stekajúca nie v prívaloch ale viac vytrvalo si v niektorých typoch podkladu vyhĺbi iba úzke (občas 0,5 – 1m) niekoľko metrov hlboké jarky. To by nebolo najhoršie. Miestami sa stráca v kavernách s pevným stropom a tunelom pod povrchom. Ten sa môže aj neskoro po období dažďa prepadnúť a bez stopy pochovať odvážneho motorkára. Preto ak spozorujete extrémne úzke a hlboké jarčeky zbystrite pozornosť  až pokiaľ neprejdete na iný podklad (tento jav sa vyskytuje aj na zmesi štrkopiesku a hliny, iba tam sa strop kaverny skôr prepadne a odhalí nebezpečenstvo číhajúce pod povrchom). Na obrázku dolu vidieť takéto kaverny ústiace do kolmej steny jarku. Pre lepšiu mierku – jarok je hlboký asi 4m.

Vhodné obutie: 01, 02, 03, 04, 05.

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií