www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Pneumatiky Heidenau K69 a K74

autor: Haro007, 27. 7. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Pneumatiky Heidenau K69 a K74

Pred nejakým časom som dostal od Milana z ATE Moto dve pneumatiky na vyskúšanie. Na pocit ľahké, s mäkkou zmesou a s nie príliš spevnenými bokmi. Preto pred odjazdom do Rumunska prezúvam že v rámci chystania tratí ich vyskúšam. A skúšanie to bolo výživné.

V Rumunsku totiž denne prší a nás čakajú nekonečné úseky v tečúcej vode, riedke aj husté blatá a hlavne klzké kamene do nemoty. Na nie dlhých úsekoch sa dostalo na suchú šotolinu a kamene. Tiež každý večer po údržbe nás aj motoriek nasledovalo 20km divokých serpentín po asfalte v rejsovom naháňaní s Karolom. Po návrate pre nedostatok suchých terénov ešte jazdím doma s Adamom po tankodróme pre úplnosť poznatkov.

Vopred upozorňujem, že test prebehol v duchu pretekania na ťažkých endurách. Najazdených bolo cca 30 motohodín.

K69-03

Predná pneumatika Heidenau K69 s rozmermi 90/90/21 je už na pohľad skôr motokrosová ako pre enduro. Štuple sú po obvode nariedko, zmes je mäkká a boky úplne nespevnené. Odmenou bolo ale ľahučké prezúvanie.

Hneď od začiatku som neistý vo vedení predného kolesa. Pneumatika sa vzhľadom k hrúbke stien a k zloženiu zmesi ľahšie poddáva a deformuje behom jazdy. Zároveň sa počas prítlaku v náklone deformujú samotné štuple. Problém je v tom, že pneumatika vzhľadom k mäkkosti dobre drží, no na paradoxne rovnejšom úseku sa štuple nemajú o čo oprieť, zdeformujú sa a predok ujde. To ma stálo nepríjemný pád v serpentínach pod hotelom. Stehno aj kľúčna kosť nejako vydržali a motorka tiež. Našťastie. Vlastne jediným problémom bola prílišná priľnavosť k podkladu a potom skokové stratenie trenia. To sa týka tvrdých povrchov, viac v malých a stredných rýchlostiach. V paľbe rozdiel nebol až taký, tam zase cítiť rozdiel v jezde priamo a pri malom náklone akoby sa prešlo po pozdĺžnej nerovnosti.

Svoje vyslovené klady guma ukázala v blatách, brodoch a na klzkých kameňoch. Tam sa dalo na pneumatiku spoľahnúť, dostatočne oprieť a trialovo prejsť nepríjemné pasáže. Na veľké počudovanie nečakane dobre držala na asfalte počas večerných promilových serpentínových výletoch. A tiež sa derie pomaly, ale evidentne nie je určená na vyššie váhové kategórie motoriek.

Nespevnené boky neumožňujú obuť penové výplne namiesto duší, pretože miusy nie sú až tak pevné a rýchlo sa bez opory rozbijú. Brzdenie na kameňoch a asfalte dobré, v šotoline neisté lebo štuple neryjú do podkladu.

V tankodróme na suchých nesúdržných povrchoch a na pevných kameňoch pokračovala nečitateľnosť pneumatiky. Konštrukcia v kombinácii so zmesou a ťažkou motorkou spôsobujú uhýbanie gumy na nerovnostiach a počas jazdy nejde detekovať čo je deformácia mäkkého celku a čo už strata priľnavosti. Preto je jazda bez istoty a predok vodím bez dostatočného citu. Neviem nájsť jednoznačné limity jazdných vlastností. Naopak umravnenému hobíkovi – turistovi  musia takéto vlastnosti s výbornou priľnavosťou učarovať.

Plusy: ľahké obúvanie, priľnavosť v ťažkých pasážach a na asfalte, kilometrová výdrž

Mínusy: nespevnené boky, nemožnosť obuť Miusy, deformácia štupľov a kordu, nečitateľnosť na suchom teréne všeobecne

Použitie: ľahké motorky na všetko (aj race), ťažké do blata a klzkých podkladov (iba hobby)

K74-03

Zadná pneu Heidenau K74 140/80/18 je typickým rally vzorom do sypkých podkladov. No má tiež mäkkú zmes a priemerne spevnené boky. Opäť jednoduché a rýchle prezutie. A opäť netypické vlastnosti.

Základnou vlastnosťou sa znovu ukazuje prílišná priľnavosť pneumatiky. Plášť s takto dizajnovaným vzorom je určená na dobrý záber vpred a na driftové prejazdy zákrut. To druhé sa ukázalo ako problém. Pneumatiku v zákrutách nedokážem obyčajným pridaním poslať do preklzu, namiesto toho sa pevne opiera o podklad. Tým musím motorku viac nakloniť, zvyšujem prítlak na predné koleso až do kritického momentu keď povolí. Jazdec na rally potrebuje mašinu vodiť v driftoch bez námahy, tu to nešlo. Dalo sa iba v prípade motokrosového štýlu v prudko zatvorených zákrutách.

Ale jazdné vlastnosti na slizkých kameňoch, dokonca v hlbokom blate a aj na asfalte sú udivujúce. Pneumatika krásne kopíruje a nejde do neriadeného šmýkania. Nezanáša sa ani nederie, čo som pri mojej motorke nečakal. Ani som nevytrhal štuple – pri tejto váhe a výkone bežné. Brzdenie je horšie ako záber vpred.

V tankodróme na Slovensku jazdím počas púštneho počasia a je to cítiť. V sypkom a nespevnenom podklade ide pneumatika dobre, na kameňoch drží ako pribitá. Len znovu korekcia plynom v zložitých pasážach spôsobuje problémy, pretože drift sa koná iba počas razantnej jazdy. Súdruhovia z NDR namiešali príliš mäkkú zmes a dezén nie je spárovaný s vlastnosťami gumy. Znovu problém náhleho prechodu medzi priľnavosťou a driftom.

Vcelku konštrukciu považujem za vydarenú s výborným dopredným záberom. Znovu dokonalá voľba pre kochačov, nie pre paličov.

Plusy: ľahké obúvanie, vynikajúca priľnavosť na úplne všetkých povrchoch, kilometrová výdrž, určenie pre kritické úseky a pre jazdu na istotu, neskutočný dopredný záber

Mínusy: problematické driftovanie, priemerne spevnené boky

Použitie: ľahké motorky na všetko (hobby aj race), ťažké na všetko (hobby) a do sypkých a šmykľavých terénov (race), zrejme vynikajúca v piesku

Pneumatiky treba hodnotiť ako pár, pôsobiaci na jazdné vlastnosti v celku a nie oddelene. Osobne hodnotím pneumatiky čoby nevyvážený pár s rozdielnym určením.

V tomto zložení bola motorke nedotáčavá, pre enduro a rally nie práve najlepšia vlastnosť. Prejazd terénu sa nedal korigovať plynom, prílišné prenášanie váhy spomaľovalo a unavovalo. Krízové momenty nešli jednoducho riešiť výkonom motora a jazda strácala ľahkosť a istotu. Pre ťažké enduro by bolo zrejme potrebné zvoliť dezén s väčšou hustotou štupľov na prednej pneumatike a tvrdšiu zmes dozadu.

Klady páru sa prejavili na klzkom kamenistom povrchu, no aj tu by som privítal hustejšiu prednú gumu. Preto považujem toto zloženie na ťažké enduro pre preteky v Európe na pevných podkladoch za nevhodné.

No som presvedčený, že ak niekedy ešte budem účastníkom Intercontinental rally, na kritickú etapu v Mauretánii určite obujem testovanú zadnú pneumatiku a k tomu prednú s hustejším vzorom. Pretože v piesku sa jazdí inak, a v tom na Sahare úplne inak. Pneumatika má v kombinácii tvaru štupľov a mäkkej zmesi tak dobré „hrabacie“ vlastnosti na sypkých povrchoch, že ju iba málo čo prekoná. Aj driftovanie v sypkých materiáloch nie je problémom, pretože vtedy nezávisí tak podstatne na zložení zmesi.

Zároveň sú pneumatiky určite optimálne pre jazdcov – pohodárov, jazdiacich v kľudnom režime po teréne a majúcich radi dobrú oporu a priľnavosť. Vtedy sa môžete na dezén aj pneumatiku plne spoľahnúť a dôverovať jej. Na suchu, v daždi aj na asfalte. Zrejme aj dlhšie cestovanie mimo asfaltu nie je vylúčené, všetko v športovom duchu bez veľkej batožiny.

Zhrnuté: Testované Heidenau K69 a K74 sú pneumatiky pre ľahké mašiny a hobíkov úplne na všetko, pre pretekárov na ťažkých strojoch hlavne do piesku a na klzké kamene.

Pneumatiky poskytol: http://www.atemoto.sk/

Text a foto: Haro

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií