www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Obrázky z rally II.

autor: Haro007, 14. 5. 2013, Diskusia k článku (počet reakcií: 5) Obrázky z rally II.

Africký počítač

My máme kompjútre, Rusi sčot a Afričania prsty. Všetko rátajú na nich a zároveň si na to všetko prstami ukazujú.

V Mauretánii nás chráni vojsko. Síce vojna zúri „až“ 2000 kilometrov východne v Mali, netreba nič podceňovať. Armáda všade vo svete má prísnu hierarchiu. Tu stojí najnižšie partia mladučkých černoškov s Kalachom v rukách a s prilbou na hlave. Tých nebolo vidno ani sedieť, slúžia na všetky úlohy. Keď hovorím na všetky, tak zrejme na všetky. Nad nimi vládnu poddôstojníci, chlapi šoférujúci pikapy s guľometmi a podobne. A všetkému kraľujú dôstojníci so suitou prisluhovačov. Ich najväčšou výsadou je rozkazovať a počítať.

Matamatici

Ešte sa trúsia pretekári a sprievod z hraníc, no začína prvé odpočítavanie. Po bivaku sa motajú dvaja dôstojníci s riťolezom a rátajú európske duše a techniku. Prstom ukazujú na každé auto a motorku, medzitým niekto príde a začínajú odznova. Potom ich napadne rátať osoby. V kempe so stovkou pobehujúcich ľudí dosahujú premenlivé úspechy. Už sa blížia k správnemu číslu, no matematická pohroma príde z nečakanej strany. Z hajzlosprchy vybehne mladučká Petra Mišúnová s lavórikom vypranej bielizne a čísla vyfučali okamžite z čiernych hláv, lebo všetka krv im zbehla o necelý meter nižšie. Bodaj by nie, po prvý raz videli slovenskú devu v priliehaných legínach. Rozrušenie je dokonalé, počítanie zastavené a morálka armády v prdeli. Načim začať odznova. Vždy sa dorátajú iba po slovenské auto, tam zastavia a musia začínať opäť. Až do zotmenia dokázali približne porátať iba autá a nie motorky, lebo Dáni si zmysleli vybehnúť vyskúšať bajky. Za to ich pri návrate chcú zastreliť vojaci, ktorí nás majú pred zastrelením chrániť. Nakoniec namieria samopaly späť do púšte a nechajú rátanie na zajtra. Predsa je menej zložité porátať tých čo sa stratili, ako zostávajúcich. Na druhý deň som sa v záporných číslach objavil bohužiaľ aj ja.

Apokalyptické kulisy nekulisy

Kto pozná video od Red Hot Chili Peppers k pesničke Otherside rýchlo pochopí o čom píšem. Mauretánia má iba dve asfaltové cesty. Hlavná vedie od severu na juh pozdĺž pobrežia, druhá sa pravouhlo od nej vinie do púšte. Tou prvou sa poberáme smerom do Senegalu. Na rovnej planine je polo prachová púšť s malými dunami, obydlia a zvieratá prakticky vôbec nevidno. Nakoniec sa predsa začnú objavovať chatrče postavené z jedného typu betónových tvárnic, chaoticky rozhodené okolo cesty. Neskôr miniatúrne stavby hustnú, pribudli ploty a všetko pripomína nekonečné geto. Ani jedna stavba nemá nejaký miestny štýl odlišujúci miesto od iných v Afrike. Ich štýlom je bezútešnosť a krivosť. Všetko pôsobí pokrivene a šedivo, podobne ako v kubistickom videu Pepperov s obrátenou perspektívou. Hory odpadkov sú všade, centre hlavného mesta vyššie, pretože ich vietor nerozfúka do púšte ako na okraji „mesta“. Totiž na moje veľké prekvapenie som sa dozvedel, že toto kráľovstvo krivých zrkadiel je Nauškot, metropola krajiny.

Metropola Mauretánie

Jediná ako tak rovná  a zároveň poschodová stavba s udržiavaným zovňajškom sú miestne kasárne. Ostatné je všetko prízemné a zničené. So zmesou úžasu a smútku pozerám na panorámy za oknom, pripomínajúce kulisy z apokalyptického filmu. Bohužiaľ je to krutá realita neskutočne chudobnej krajiny. V celom meste som nevidel jedinú, čo i zahalenú ženu, no veľa kráv, kôz, oviec, tiav a zdochlín. Samozrejme kolóny rozbitých vozidiel a oslích záprahov.

Na obzore za mestom tušiť moderné letisko (čo tu robí?), a na druhej strane stúpa k nebu čierny dym. Jediná funkčná elektráreň v krajine je poháňaná obrími lodnými dízlami s celkovým výkonom vyše 1 000 000 koní! Slovom jeden milión!!!

Nevhodná a suchá klíma v kombinácii s prudérnym miestnym islamom vytvorili atmosféru beznádeje a šedi. Čo je príčinou a čo dôsledkom neviem. Tuším iba tlejúci sud prachu s potenciálom expandovať kamkoľvek, kde to pomery dovolia. Ochráň nás Boh od takejto invázie!

Hromadná doprava Senegalu

Životaschopní černosi svojsky riešia problémy fungovania spoločnosti. Jedným z najokatejších fenoménov pre Európana je určite doprava. Vozový park bežných účastníkov predstavuje všetko od oslích záprahov po leštenky. Ale najčastejšie stretnete vraky až úplné vraky, pohybujúce sa a držiace pohromade nejakým africkým kúzlom. Iné vysvetlenie nemám.

Autobus

Slovo hromadná doprava úplne vystihuje v Senegale podstatu veci. Na každom vozidle sa prepravuje hromada ľudí, sliepok, ovocia a haraburdia. Najčastejším prepravným prostriedkom je malinkatý autobus s vytlčenými oknami, momentálne vytláčaný z pozície novšími dodávkami. Neviem ako majú vyriešené oddelenie mužov a žien vyžadované islamom, pobadal som iba že ženy sedia viac vpredu a muži vzadu. A tlačia sa všetci pohromade. Možno sú ženy vpredu ako živý nárazník, to by dávalo africkú logiku.

Dodávka musí prejsť pred použitím vytunením na miestne požiadavky. V prvom rade sa na strechu namontuje mohutný, vystužený nosič, prístupný rebríkom zozadu. Zároveň sa za zadné dvere pripevní široká, pevná doska. Niekedy dosť nepevná.

Z diaľky poznať tieto prepravné prostriedky podľa strapcov ľudí a batožiny. Konštruktéri áut by sa čudovali, koľko unesie a ako veľa sa zmestí do bežnej dodávky. Bežne vídať okolo 20 čiernych duší vo vnútri, 10 na streche a zopár na zadnej plošine. Šimpanzoidne visiaci aktívny černoško vzadu je čosi ako sprievodca. Celý deň strávi na doske a rebríku a usmerňuje tok cestujúcich a nákladu.

Bežný obraz

Doprava prebieha nasledovne:

Auto obťažkané na doraz sa šinie po ceste. Za jazdy cestujúci preliezajú z ložnej plochy zadnými dverami na strechu a späť. Dvere sú opatrené retiazkou, aby sa neotvárali úplne, nech krídlo dokorán nepohluší viac černochov ako sa patrí. Pokiaľ niekto vystupuje, v predstihu vylezie na dosku, prípadne na strechu pre batožinu. Bežne auto iba pribrzdí, osoby artisticky povyskakujú na zem a dvojnásobné množstvo okamžite nahopsá dovnútra. Podľa toho čo som videl tak všetko zvládajú možno do 50km/h. Pri veľkom náklade občas postoja. Nie z dôvodu jeho nepoškodenia, skôr nechcú letiacim batohom zabiť aktuálnych klientov pri ceste.

Počas častých kolízií zletia strešní a zadní pasažieri na zem, pričom majú pády celkom dobre nacvičené. Veľa cesty striehne množstvo supov, preto netreba zdravotnú službu ani čierne igelitové vrecia.

V konečnom dôsledku by európskych ekologických pokrytcov mohol trafiť šľak. Tieto dymiace a malé vozidlá sú ekologické, ekologickejšie ako naše s Euro5 a s jedným jazdcom na palube!!! Ich vyťaženosť je konštantne 150-250% oproti projektovanému normálu. Jazdia pokiaľ sa nerozsypú a ešte v zmutovanej podobe roky potom. Zároveň sa do motora leje iba palivo a olej, nikdy sa nič nevypúšťa. Žiaden odpad, znečistenie vôd. A nakoniec netreba recyklačný poplatok a vrakoviská. Nie, vážená politická mafia, o vraky sa postará sebestačná a skromná spoločnosť. Nič sa zbytočne nezmarí a každý vrak sa opätovne v rôznej forme využije.

A občas rozvášnený ľud sadne na čaptavé autá, podpáli pseudoparlamet, zastrelí prezidenta a opečie a zje ministrov. Lákavá predstava…

Supy čakajúce na haváriu

Text: Haro, foto: účastníci IKR 2013

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií