www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Nová YAMAHA WR450F Rally

autor: Haro007, 26. 12. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 1) Nová YAMAHA WR450F Rally

Jednoznačná nadvláda KTM v poslednej viac ako dekáde nedáva spávať konkurencii. Aj tá by si rada odhryzla z koláča menom Dakar čo najväčšie sústo. Po treťom mieste Oliviera Paina v ročníku 2014 súdruhovia v Japonsku a vo Francúzsku zároveň usúdili, že je čas vynoviť park motoriek a ponúknuť nový model 450ccm 6. generácie. Od príchodu WR450 Rally sa jedná o najvážnejšie zmeny.

Yamaha síce model verejne predstavila, no tak ako konkurencia podstatné technické detaily zahmlieva. Tak skúsim opísať, čo jasné je.

yamaha-04

Motorka je komplet prepracovaná. Nový motor nahradil starý, nestíhajúci výkonovo na KTM a Hondu. Má konečne elektrický štartér (kopačka vypadala na továrenskom špeciály fakt čudne) a 6 kvaltovú prevodovku. Je samozrejme vodou chladená jednovalcová striekačka, s novým airboxom a s mohutným penový filtrom. Kľukový hriadeľ inžinieri navrhli úplne nový, ostatné zostáva tajomstvom. Jazdci majú k dispozícii rôzne palivové mapy s premennými charakteristikami a tým nadväzujú na klasickú WR-ku. Preto môžu vstupovať do systému a podľa charakteru trate a jazdeckého štýlu možno motor jednoducho preprogramovať. Do motora osadili Rekluse spojku a o mazanie sa stará Yamalube.

Yamaha-WR450F-Rally-RHS-Beach-02

Po rôznych problémoch vsadili na kvalitu a spustili spoluprácu s Akrapovičom. Okrem konštrukcie zvodov a samotného výfuku sa podieľal aj na programovaní riadiacej jednotky.

O konštrukcii rámu nevieme takmer nič. Napríklad či zmenili rázvor, dĺžku zadne kyvky, uhol krku riadenia a podobne. Yamaha, podobne ako Honda, mali stále viditeľné rezervy oproti KTM v stabilite stroje v stredných a vysokých rýchlostiach. Preto by bolo logické, že pri novom stroji riešili aj tieto problémy. Možno iba predpokladať pevný hliníkový rám a vylepšenú celkovú geometriu. O predné a zadné pruženie sa starajú tlmiče KYB, známe skôr z automobilového priemyslu. Ráfy Excel a kotúče 300 a 245mm možno považovať za klasiku v triede 450 rally.

Yamaha-WR450F-Rallye-dakar-2015-5

Motorka má podstatne užšiu stavbu ako predchodkyne. Zatiaľ čo KTM vyrába nádrže na rally špeciály z polyetylénu a Honda z gumy, schovanej pod kevlarom, Yamaha si dala vyrobiť nádrž ručne celú z uhlíkových vlákien v Acerbise. Nádrž je posunutá pod sedlo a dozadu, čím sa motorka komplet predizajnovala. Zmena ťažiska zlepšila ovládateľnosť a stabilitu. Najviditeľnejšia zmena je jasná – aj Yamaha testovala v aerodynamickom tuneli a vyrobila úplne novú prednú časť motorky. Zašpičatená kapotáž a netradičné riešenie častí okolo chladiča vyvolávajú veľkú zvedavosť o účinnosti novôt. Odpor vzduchu je pri objeme 450 rozhodujúci a továrne tento fakt proste nemôžu ignorovať.

Yamaha-WR450F-Rally-RHS-Beach-04

Kozmický stroj osedlajú Pain, Botturi a Metge, továrenskí jazdci Yamahy s plnou podporou. Či motorky spolu s jazdcami budú stačiť na KTM a Hondy nevieme. Tiež je v rukách osudu miera šťastia, bez ktorého Dakar nie je možné vyhrať. No jeden nikdy nevie…

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií