www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Nová Africa Twin?

autor: Haro007, 25. 4. 2014, Diskusia k článku (počet reakcií: 4) Nová Africa Twin?

Litrový paralelný dvojvalec, 21“ a 18“ vypletané kolesá, veľká nádrž, váha okolo 180 kilov, dobrý podvozok, ergonómia endura a vzhľad dakarského špeciálu. To je sen mnohých obdivovateľov diaľkových rally a cestovateľov. Fámy o novej Honde XRV prebehli svetom v niekoľkých vlnách, žiaľ zakaždým bez skutočnosťou podložených podnetov. No zrejme sa niečo zmenilo a informácie naberajú konkrétne kontúry. Nastáva čas návratu Afriky Twin???

Dlhá doba uplynula od výroby posledných kusov legendárnej Afriky Twin, zrejme najkultovejšieho a najobľúbenejšieho ťažkého endura histórie jednostopého motorizmu. Davy jeho fanúšikov dodnes držia pri živote tisíce týchto dokladov technického vývoja 90-tych rokov. No to nejde donekonečna a mnohí boli prinútení hľadať kompromis v nových ťažkých „endurách“.

2247851-honda-africa-twin

Yamaha Supertenere 750, Honda Africa Twin 750, BMW 1100 GS, Suzuki Big, Cagiva Elefant, KTM LC8 a mnoho ďalších motoriek má jeden spoločný menovateľ: ich koncepcia bola ukovaná v ohni pretekov po nekonečných diaľavách Sahary. Snáď žiaden iný samostatný pretek sveta neovplyvnil natoľko dianie na motocyklovom trhu, ako Dakar. 80-te a 90-te roky minulého storočia boli silne poznačené práve vytrvalostnými rally. Novo vznikajúci segment ťažkých endúr, vhodných na cestovanie na koniec sveta priniesol aj novú sortu jazdcov. Zástupy amatérskych nadšencov sa videlo na mieste Meoniho či Peterhansela. Chlapi, ktorým nestačilo motanie po asfaltkách, prípadne lietanie na kroskách po uzavretej trati, hromadne kupovali práve tieto stroje. Okrem ťažšej GS-ky  najväčší úspech žala práve Honda Africa Twin vo všetkých podobách. Dodnes je XRV terčom prestavieb a úprav na rally preteky.

IMG1879-X2

Posledným Mohykánom, vzniknuvším zo športovej predlohy, bola nesmrteľná KTM LC8. Všetko z neskoršej produkcie má od rally natoľko odtrhnuté korene, že dnes je názov „cestovné enduro“ úplne sprofanovaný. BMW nové GS-ko odľahčilo a skomplikovalo a tým nezvratne skurvilo. V kurvení nezaostala ani KTM a ponúkla „enduro“ s nevyužiteľným výkonom a s malými zdvihmi. Yamaha po veľkom humbuku ponúkla tiež marketingový produkt, nezvládajúci vážny terén ani náhodou. Všetky menované motorky sú v duchu hesla „nech žije značkový servis“ totálne prepchaté elektronikou, čidlami a zbytočnými somarinami. Sú síce pohodlné a premakané, rozmaznávajú zákazníka, no bez hustej sieti opravovní je riziko opustiť garáž. Preto skutoční off tvrďasi dodnes sedlajú archaické stroje, čo novodobí naleštení enduro cestovatelia často chápu ako ich menejcennosť. No pravda je inde…

honda-xrv750-africa-twin

Je známou skutočnosťou, že Honda vždy razila vlastnú cestu. Ich marketingová politika sa zásadne líši od konkurencie a postupujú jednoznačne na báze dlhodobých cieľov a vízií. To neznamená, že nevedia pružne reagovať na aktuálnu, zmenenú situáciu. A tá evidentne nastala. Po predajnom neúspechu LC8 všetci kľúčoví výrobcovia silno dedukovali. A zrejme vydumali poznatok, že chlapom komplet zmäkli mozgy aj ftáky. Nikoho nenapadlo pouvažovať nad prílišnou rally ortodoxnosťou modelu KTM a nad faktom, že nie všetci chcú byť pretekármi.

Tak nastala hluchá doba bez jediného aktuálne vyrábaného, naozajstného ťažkého endura. Určeného na cestovanie po Mongolsku aj po diaľnici, na víkendové blbnutie v teréne, výjazd na kofolu či na amatérske pretekanie. Preto (zrejme cielene „uniknuté“) informácie a nákresy z vývojového oddelenia Hondy vyvolali vlnu emócií. Nová Afrika, dizajnovo a koncepčne odvodená od CRF 450 Rally, s motorom 1.000ccm a s vypletanými kolesami je tým, čo chcú sedlať jazdci starej školy. Budú očakávať jednoduchosť, univerzálnosť a spoľahlivosť. Dá sa povedať, že Honda predstavuje poslednú nádej. Pokiaľ aj ona urobí iba trhu prispôsobeného mačkopsa, ťažké enduro v podobe skutočného významu slova zomrie. Zostanú iba smiešne názvy motoriek a spomienky.

01

Pred nami stoja dve zásadné otázky. Prvá: Je to realita, alebo iba zbožné prianie a novinárska kačica? Druhá: Ak to pravda je, plánovala Honda model dlhodobo, alebo iba využila nedostatok odvahy konkurencie? Tak či onak, ľady sa pohli minimálne v rovine určovania stratégií do budúcna. V tom má Honda náskok a vie pretaviť víziu do reálu prekvapivo rýchlo. Preto kuloárne termíny na konci roku 2014, prípadne začiatkom 2015 nemusia byť utópiou. Nechajme sa prekvapiť!

download-page-003

Zaujímavý obrázok pripravili Nemci. Formou jednoduchého grafu osadili na stupnicu momentálne vyrábané modely. Pozícia hore je viac cesta, dolu terén a smerom doprava narastá objem motora. Nová Honda je hypoteticky umiestnená tam, kde by bola dnes nevyrábaná LC8 Adventure. Teda by mala byť jej priamou nástupkyňou (konkurenciou), zrejme s väčšou spoľahlivosťou.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií