www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Morálne bahno Dakaru 2012

autor: Haro007, 11. 2. 2012, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Morálne bahno Dakaru 2012

Vrcholné rally súťaže sú predotované a vplyv peňazí sa negatívne prejavuje na ich zákulisí. Ak sa pri tom zamení národná hrdosť za drzosť začnú naberať udalosti spád smerujúci k negovaniu podstaty športu.

Ako vykopnúť legendu

Na Dakar 2012 vyrazil so štvorkolkou aj 5-násobný víťaz tejto kategórie Jozef Macháček (CZ). V jeho osobe sa okrem legendárneho závodníka ukrýva aj geniálny konštruktér. Je známe že všetky Dakary vyhral na quadoch vlastnej konštrukcie, ktoré začal vyrábať na objednávku aj pre iných závodníkov. Ale byť úspešným a zároveň pochádzať z malého národa sa bežne nevypláca. Jaro Katriňák by mohol rozprávať.


Možno si spomínate na krásne súboje Francúza Estangesa a nášho Martikána na divokých vodách po celom svete. Menej je známe, že vždy keď boli preteky na území Francúzska (prípadne ich satelitov), domáci bývali pri trati v tichu a naši vždy na just „náhodou“ 100km od dejiska, samozrejme nad diskotékou. Týmto sú žabožrúti známi a ich svojrázny zmysel pre fair taktiež (podobne ako asi všetky južanské národy). Bolo by naivné predpokladať že Dakar bude výnimkou. Veď pravidelné protežovanie Despresa a zatracovanie ostatných vyústilo do otvorenej nenávisti pretekárov voči nemu (za čo si môže čiastočne aj sám pre večné , často vymyslené udávanie kolegov). Predminulý rok takmer popravili Comu za nepovolenú výmenu zadnej pneumatiky, no jemne pozabudli na čudné zásahy do Despresovho motora vlani. Dokonca sa šepkalo o jeho nelegálnej výmene. Nuž čo, Després je Francúz a aká to náhoda – organizátori Dakaru tiež.
Pepa Macháček s quadom Panda vlastnej konštrukcie teda bez podozrenia dorazil na prebierky v nádeji, že všetko prebehne bez zádrheľov. Aj prebehlo. No jeho nádeje neboli až tak naivné. Ono sa totiž už v minulom ročníku prevalilo, že bratia Patronelliovci sa nechávajú s tichým súhlasom ASO voziť v uzavretej dodávke kľudne driemajúc v kabíne počas presunov a mašinu vytiahnu až na ostrý štart. Zostatok štartového poľa sa drgáľa stovky kilometrov od tretej rána po vlastnej osi, páni z Argentíny nie. Protesty podané na toto bezprecedentné správanie boli v tichosti zametené spolu s ostatnou špinou pod koberec. Všeobecne sa predpokladal „predaj“ kategórie štvorkoliek Argentíncom za výhody pri organizácii. Ale Francúzi sú iní majstri v intrigovaní – nakoniec sa ukázalo že chránia záujmy svojho výrobcu štvorkoliek v pozadí, no verejnosť ukazuje prstom na Argentíncov (nie že by to znižovalo ich vinu).


A tak sa Pepa deň pred štartom dozvedá, že jeho stroj nezodpovedá predpisu pôvodu stroja v sériovom vzore. Ale pred rokom ten istý stroj tomuto predpisu zodpovedal! Protest podali samozrejme argentínski jazdci a týkal sa ešte samozrejmejšie práve piatich kusov vyrobených Pepom. Potom tam zahrnuli aj akože jedného francúzskeho jazdca, neskôr bol nenápadne do súťaže vpustený. ASO odvolanie zamietla a šalamúnsky vymyslela kategóriu mimo súťaže. Barlička v podobe podradného pretekania Macháčka nemotivovala a preteku sa ďalej zúčastňoval iba ako mechanik.
Takto sa beztrestne odstavila zo súťaže jedna z legiend Dakaru. Z preteku vybudovaného v minulosti na ideáloch čestnosti a spolupatričnosti, no časom tlakom komercie zdeformovaného na klasickú žumpu. Hore rastie zelený trávnik, dolu mimo pohľadu plávajú splašky a potkany. A bratov Patronelliovcov nerušene oslavujú v Argentíne ako hrdinov.

Ako nechať kolegu v blate

Už spomínaný Cyrilko Desprésovie vie pretekať. Na vyhratie Dakaru, Erzbergu a svetového  rally šampionátu to s motorkou jednoducho vedieť treba. No nesporné úspechy sú postavené do tieňa pravidelných morálnych prešľapov. A jazdca – velikána nerobia výsledky, ale kamarátske srdce a nezištné pohnútky pri riešení krízových situácií.


Aj tohtoročné víťazstvo Desprésa na najťažšom preteku sveta sa omieľa v spojitosti s udalosťami v 8. etape. Hneď na jej začiatku viedla trať bahnitým korytom rieky a tento úsek bol nejednoznačne zobrazený v itinerári. Preto jazdci idúci na čele jednoducho vleteli do trasoviska s mazľavým podkladom. Rodrigues mal šťastie a z okraja lepkavej pasce onedlho unikol vlastnými silami. No Despres a Portugalec Goncalves boli na tom horšie. Po chvíli bolo jasné, že sa bez vzájomnej pomoci z blata nedostanú. Paolo Goncalves preto neváhal a ponáhľal sa Desprésovi na pomoc. Spoločnými silami vytiahli KTM na pevný povrch. Logicky sa dalo očakávať naplnenie nepísaných zákonov solidárnosti a opätovnej pomoci. Samozrejme sa tak nestalo. Després skočil ihneď na motorku, nepomohol a ani NEPOĎAKOVAL záchrancovi a upaľoval preč. Husqvarna aj s pilotom bola ponechaná svojmu osudu a pomohli im až  nasledujúci pretekári.
Aby organizátori čiastočne ukľudnili búrku rozhorčenia podľa údajov GPS odrátali zapadnuvším jazdcom od celkového času dobu strávenú v blate. No trpká príchuť zostala a veteráni Dakaru sa nechali počuť, že kedysi by to znamenalo okamžité a nezvratné vylúčenie zo súťaže! No to by nesmel tento závod organizovať francúzsky usporiadateľ, ktorému je prioritou víťazstvo krajana za každú cenu, aj za tú popretia samej podstaty podujatia. Veď na „malichernú“ udalosť sa zabudne a víťazstvo ostane doma… Ale nie, odborná verejnosť nezabúda a po každom Dakare si pchá prsty čoraz hlbšie do hrdla.

Kam až siaha predĺžená ruka ASO svedčia nasledujúce videá. Druhé ukazuje oficiálny denný report, kde bol pôvodne zobrazený celý blatový incident. Po intervencii Frantíkov sa šot stiahol dokonca aj z YouTube a bol spätne vypustený po zostrihaní. V ňom vidíte iba zapadnutia a odjazd Despresa. V prvom nekvalitnom je priebeh udalostí tak ako naozaj bol. EuroSport kolaboruje pod tlakom peňazí – aj v predošlom ročníku stiahol senzačné zábery Patronelliho vykladajúceho štvorkolku z dodávky.

Sponzori

Faryn Suspension Mitas KTM Bratislava FOX RACING

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií