www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Ktorý Slovák bude jazdiť Dakar o 10 rokov?

autor: Haro007, 28. 11. 2018, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Ktorý Slovák bude jazdiť Dakar o 10 rokov?

Generačné výmeny sú večnou súčasťou kolobehu športu. Ak jedna úspešná generácia končí, musí byť v predstihu vychovaná nasledujúca. Inak kontinualita padá a následne je ťažké nadviazať na úspechy minulosti. Samozrejme, nejde automaticky nahradiť osobnosti za osoby. Mnohé určuje charizma, pracovitosť a talent. Ale aj menej talentovaní jedinci dokážu úspešne držať vztýčenú vlajku danej športovej disciplíny do času, pokiaľ nepríde nový velikán.

Slovenský šport od éry našej samostatnosti nevychoval pod štátnou kuratelou úplne nikoho, okrem vodákov na divokej a tichej vode. Smutným príkladom je populárny hokej, kde už málo chýba do času, kedy nás, bývalých majstrov sveta, Maďari roznesú na hokejkách. A motorizmus nie je výnimkou.

V novodobej histórii Slovenska dokázali úspešne na svetovej úrovni jazdiť off disciplíny iba niektorí, neskôr sedlajúci dakarské motorky. Napríklad Jarko Katriňák, náš jediný majster sveta s presahom na „komunistickú“ Duklu. Podobne Ivo Jakeš, divoký motokrosár a neskôr endurák. Vynechajme jednorazové účasti Matošku a Zaťka a nezostal nám takmer nik. Maťo Benko zavivakoval pri Africa Eco Race a tam sme skončili. Zostal osamotený a mega pracovitý Števo Svitko, sám vojak v poli.

Ivan Jakeš začínal čoby cyklotrialista a až neskôr presedlal na motorky. Návyky z predošlej disciplíny mu otvorili dvere k rýchlemu športovému rastu a zakrátko patril k našim oporám v motokrose aj v endure. Prvý Dakar stihol spolu s Katrošom v Afrike v 2007 roku, kde skončil pre poruchu. Zlomovým bol rok 2008. Jaro Katriňák bol na vrchole jazdeckých možností a Ivan sa v Dakare našiel. Obaja špičkovo pripravení zažili sklamanie v podobe odvolaného Dakaru 2008, tam sme mali zarobené na veľký úspech. Jaro síce následne vyhral Transorientale 2008 z Petersburgu do Pekingu, no udalosť na dlhú dobu odradila sponzorov a vlastne dodnes sa dôvera nenahradila úplne. Hoci sa Ivanovi podarilo v rade absolvovať Dakary v Južnej Amerike v rokoch 2009 až 2017, opora zdravotne nalomeného Katroša chýbala a Ivan zápasil pravidelne s financiami, menil tímy aj motorky. Až nakoniec dokázal zorganizovať vlastný minitím, vyhovujúci jemu aj personálu a začali sa diať divy. V roku 2014 neskutočné 4. miesto celkovo, o rok 11. miesto a o ďalší 8. miesto. K tomu 2 vyhraté etapy.

Po vynechanom ročníku 2018 nastúpi na nasledujúci 2019. Plný optimizmu a dobrej nálady. Ivan Jakeš cez rok prakticky nepreteká, až pred Dakarom sa zúrivo pripravuje a jeho telo to napodiv v pohode zvláda. Etapy jazdí na energetický dlh, po kríze v prvej polovici rally sa naštartuje a jazdí až do konca vo zvyšujúcom sa tempe. Vo veku 45 rokov stále patrí do kategórie „A“, čo znamená elitnú svetovú 30-ku určite, v prípade vhodných okolností môže v pohode vletieť do 15-ky, so šťastím aj do TOP 10. Lenže vek nezastavíš. 50-ka klope na dvere a nespochybniteľné jazdecké umenie bez kondície (alebo skôr rýchlej regenerácie) nie je konkurencie schopné. Skúsenosti môžu položiť aj špičku na kolená, ale nová koncepcia tratí v Peru preverí mladú generáciu oproti tej „staršej“. Či definitívne vyhrá agresivita a kondícia pred skúsenosťami, tiež nová technika, pramálo súvisiaca s tou pôvodnou, zistíme v januári 2019. Proste Ivan Jakeš ja stále výborne jazdiaci a navigujúci jazdec, ktorý aj vo veku motocyklového dôchodcu dokáže podkurovať mladým. Ale dokedy?

Števo Svitko je úplne iný prípad. Je produktom obetavosti rodičov, vlastnej neuveriteľnej usilovnosti a nekonečného a stáleho pretekania. Vo veku 36 rokov je na vrchole rally pretekárskych schopností, pričom v príprave stále zvyšuje nároky. Vie, že príslušnosť k užšej svetovej špičke „A+“, teda TOP 10, je ťažko získať a ľahko stratiť. Preto stále trénuje, hľadá nové možnosti a žije asketickým spôsobom športovca. Aj po mnohých zraneniach je stále plne pripravený a čaká na príležitosť.

Števo sa dostal na Dakar viac menej nečakane v roku 2010, čiže pozná iba podmienky z Južnej Ameriky. A pozná ich dobre. Napriek názoru, že je jednoduchý chalan, má fenomenálnu pamäť na roadbooky (itinerár k navigácii) a disponuje super „sedliackym“ rozumom na zložité rébusy, ktoré Dakar prinesie. Udalosti rieši priamočiaro a takmer vždy dobre. Ivan ide na 11. Dakar, Števo na 10. v rade. Štefanovi vyslovene vyhovuje odľahčovanie a agresívnosť nových továrenských špeciálov. Miluje ľahkú ovládateľnosť, pružný a točivý motor a popri tomu stabilnosť v rýchlosti. Ivan považoval za vrchol klasiku KTM 690 Rally Replica 2007, Števo KTM 450 Rally Replica 2018. Rozdiel v hodnotení, nie však v prístupe. Aj Ivanovi nové motorky vyhovujú.

Števove výsledky hneď v prvom Dakare mierne znepokojili špičku, lebo bez milosti vystrelil na 13. priečku ako najlepší nováčik. A potom nasledovali (bez skutočného poradia ročníkov) 9. miesto, 2x  5. miesto a v roku pána 2016 konečné 2. miesto. Vzhľadom k možnostiam na prípravu, financiám a mini tímu neskutočný, opakujem NESKUTOČNÝ výsledok. Nový ročník zrejme pomôže identifikovať nových (alebo starých) favoritov, vhodnú techniku a smerovanie rally ako takej.

Otázkou v dlhodobom výhľade pre Slovensko je: kto ho bude reprezentovať o niekoľko rokov? A opäť za vlastné peniaze, bez akejkoľvek podpory zo strany štátu? Máme novú generáciu, schopnú absolvovať takéto preteky?

Áno, mladí nám sporadicky vyrastajú, sú na úrovni a dokonca o Dakare snívajú. Lenže jazdci najprestížnejšej svetovej rally musia byť sponzorsky známi a „stráviteľní“, mediálne podporovaní a organizátorsky podkutí. Okrem toho musia mať predpoklad na dobré výsledky v dlhodobom horizonte a musia disponovať manažérskymi kvalitami. Kto uchopí a podporí mladého Gazdíka, Poslucha, Hostinského a iných talentovaných pretekárov? Po ukončení kariéry našich dvoch aktívnych Dakaristov zostane prázdna diera. Moto šport bude fungovať aj naďalej, ale jeho hlavná výkladná skriňa už nie. Sakra, máme možno 10 a možno ešte menej rokov na nápravu. A to čertovsky málo. A to nám vyrastá nový rally fenomén Silk Way, koho pošleme pretekať do Strednej Ázie a Číny?

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií