www.advRiders.sk – dobrodružstvo v jednej stope

Registrácia

Prihlásenie:

Kde sa uskutoční Dakar 2020? – 2. časť

autor: Haro007, 11. 2. 2019, Diskusia k článku (počet reakcií: 0) Kde sa uskutoční Dakar 2020? – 2. časť

Sahara – Alžírsko, Mauretánia a Senegal

Vychytenou lokalitou Dakaru, dnes opradenou nostalgickou spomienkou, je Sahara v severnej Afrike. Tam preteky vznikli, formovali sa a ovplyvňovali smerovanie hlavne motocyklovej produkcie na celom svete. Dakar na najväčšej púšti sveta vystriedal viacero kultových trás podľa vývoja politickej situácie. Samozrejme aj záujmy výrobcov hrali úlohu a organizátori dokázali vhodnými terénmi, charakteristickými pre ten či onen kút Sahary zvýhodniť, alebo hendikepovať určité typy pretekárskeho náčinia. Dnes je Niger neprístupný, Mali takmer tiež. Zostali Maroko, Mauretánia, Senegal a, čuduj sa svete, Alžírsko. Okrem toho západnú trasu cez Maroko a Mauretániu už „zabrala“ Africa Eco Race, s ktorou Dakaru aj čiastočne prekrývajú termíny.

Alžírsko je dodnes veľmi úzko späté s Francúzskom ako jedna z jeho bývalých najdôležitejších kolónií. Po nestabilnom období, kedy neprístupné teritóriá vnútrozemia ovládali miestne odbojné kmene pod vlajkou radikálneho islamu, prichádza dnes k stabilizovaniu bezpečnostnej situácie. (Pritom islamistické politické strany sú v krajine zakázané.) Najmalebnejšie kúty Sahary sú práve v Alžírsku (a v Líbyi), pričom krajina má vyše 2 milióny km štvorcových, z toho väčšinu použiteľných na rally. To sú neskutočné možnosti. V spojení s Mauretániou takmer nekonečné. Problémom zostáva fakt, že medzi týmito krajinami neexistuje oficiálny hraničný priechod a ani veľmi spolu nekomunikujú. V posledných rokoch raketovo stúpa počet turistov v Alžírsku, pritom bez vojenskej eskorty sa ešte nedávno nedalo po krajine cestovať, v niektorých oblastiach ani s ňou. Posledné dva roky prebiehajú oficiálne pytačky ASO a Alžírska, realizované cez najvyššie kruhy oboch krajín.

A to by bola iná paráda: Dakar v Afrike, možno s cieľom v skutočnom Dakare, dobrá dostupnosť a cena pre pretekárov, nulový časový posun, krásna a rôznorodá púšť. Moderní mladí pretekári by si museli zvyknúť na trate bez divákov, na reálne nebezpečenstvo a dobrodružstvo v nefalšovanej podobe. Logistika by tiež musela prejsť zmenami berúcimi do úvahy odľahlosť od civilizácie, tak ako kedysi. Otázkou zostáva zachovanie množstva účastníkov a členov podporných tímov. Na jednej strane sú zdrojom nemalých príjmov, na druhej príťažou počas akýchkoľvek problémov hlboko v púšti. Vzhľadom k dostupným informáciám sú šance Sahary okolo 60%.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Kalahari – Namíbia, Botswana a JAR

Nepopísaným listom zostáva územie jednej z najnehostinnejších púští sveta – Kalahari. Po odvolanom ročníku 2008 sa všeobecne predpokladalo, že práve táto časť Afriky bude hostiť Dakar 2009. Nestalo sa tak pre známe príčiny, ktorých ústredným motívom sú peniaze. Po zmenách v bezpečnostných hrozbách vo svete zostala Kalahari terorizmom nedotknutá, pravda ak opomenieme dnes podporovaný lov na bielych farmárov. Tých aj v okrajových oblastiach púšte sadisticky vybíja miestne obyvateľstvo za podpory, či mlčania miestnych vlád. Ale to je na inú debatu.

Namíbia, Botswana a Juhoafrická republika nemajú obyvateľstvo vyznávajúce islama preto organizovaný terorizmus nemá šancu. Vzhľadom k malému rozšíreniu ilegálnych zbraní medzi miestnym obyvateľstvom nemajú čierni banditi veľa možností, ako ohroziť prípadný Dakar.

Problém je skôr v prírode. Na južnej pologuli je na prelome rokov vrcholiace leto. To aj v južnej Amerike. Ale na rovnakej zemepisnej šírke býva v Atacame menej horúco ako na Kalahari. Dôvodom je úzky koridor s hĺbkou cca 100km do vnútrozemia pozdĺž Pacifiku, ktorý dokáže Atacamu ochladiť. Je tam síce extrémne sucho, no s teplotami na prežitie. Naopak Kalahari zasahuje viacej do vnútrozemia a tým sa krajina podstatne viacej prehrieva až do extrémov, čo nevyhovuje moto športu. K tomu všetkému má Kalahari málo dún, ak nerátame výrazné dunové pole pri pobreží. Väčšinou má charakter vyschnutej savany a kamenných oblastí s málom nespevnených a šotolinových ciest.

Či štátna správa dotknutých krajín dokáže byť nápomocná nevieme, ale peniaze robia divy a pominuteľná sláva tiež. Kalahari predstavuje skôr poslednú zálohu ako reálnu oblasť pre Dakar 2020, čo sa môže ale v krátkej dobe dramaticky zmeniť. Predpoklad na usporiadanie rally o rok je 15%.

Gobi a Taklamakan – Mongolsko a Čína

Nemýľte si stredoázijské republiky a centrálnu Áziu. Uzbekistan, Tadžikistan, Kyrgyzsko, Turkménsko a Kazachstan dnes obchádza aj Silk Way Rally a zameriava sa na viac severo-južný smer, ako predtým preferovaný západo-východný. Preto sa môžeme baviť o rôznorodej púšti Gobi, ktorá hlavne na južnom cípe v Číny má krásne duny, doslova pohoria z piesku. Dostali sa síce pod určitý stupeň ochrany prírody, no politika pretavená do športu má všade zelenú, aj v Ríši stredu. Taklamakan je zase najväčšie súvislé dunové pole na svete, obrovská elipsa s rozmermi 900 x 450km vzbudzuje rešpekt a 300 metrové duny v jednej časti tiež.

Beautiful sand dunes in dunhuang china

Problémom oblasti sú kruté mrazy v dátume, typickom pre štart Dakaru a prípadná duálnosť tratí so Slk Way Rally. Tá navyše chce opätovne zaviesť kategóriu motoriek a tak budú všetky triumfy na strane trojice Rusko – Mongolsko – Čína.

Bezpečnostná situácia je na úrovni doby, v ktorej žijeme. Večne nespokojní Urguji sú, ako inak, islamského vyznania a zachutili im atentáty a iné chrapúniny. Čína, na rozdiel od politickej korektnosti poprdeného Západu, sa s nimi neondie a dostávajú represie podľa zásluh.

Zrejme zostanú miestne nádherné terény zasľúbené iba Silk Way a Dakar tento kút sveta zatiaľ nenavštívi. Či? Predpoklad na usporiadanie Dakaru je iba 5%.

Text: Haro, foto: internet

Sponzori

Mitas FOX RACING KTM Bratislava Faryn Suspension motoline

Partneri

Bighusky

Posledné príspevky v diskusií